Militaire Inlichtingendiensten
De taak van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
(MIVD) is geregeld
in de wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Stb. 2002,
nr. 148).
Taak:
a. Het verrichten van onderzoek:
1) omtrent het potentieel en de strijdkrachten van andere
mogendheden, ten
behoeve van een juiste opbouw en een doeltreffend gebruik van de
krijgsmacht;
2) naar factoren die van invloed zijn op de handhaving en
bevordering van de
internationale rechtsorde voor zover de krijgsmacht daarbij is
betrokken of naar
verwachting betrokken kan worden;
b. het verrichten van veiligheidsonderzoeken als bedoeld in de
wet
veiligheidsonderzoeken;
c. het verrichten van onderzoek dat nodig is voor het treffen
van maatregelen:
1) ter voorkoming van activiteiten die ten doel hebben de
veiligheid of
paraatheid van de krijgsmacht te schaden;
2) ter bevordering van een juist verloop van mobilisatie en
concentratie der
strijdkrachten;
3) ten behoeve van een ongestoorde voorbereiding en inzet van de
krijgsmacht als
bedoeld in onderdeel a, onder 2;
d. het bevorderen van maatregelen ter bescherming van de onder c
genoemde
belangen, waaronder begrepen betreffende de krijgsmacht waarvan
de geheimhouding
is geboden;
e. het verrichten van onderzoek betreffende andere landen, ten
aanzien van
onderwerpen met een militaire relevantie die door Onze Minister
President,
Minister van Algemene Zaken, in overeenstemming met Onze
betrokken Ministers,
zijn aangewezen.
De taak die onder a2 is genoemd betreft onder meer vredesacties
in het
buitenland onder de vlag van de Verenigde Naties. Nederlandse
militairen zijn
onder meer actief geweest in Bosnië-Herzegovina. De MIVD heeft
over de situatie
ter plekke een groot aantal rapportages opgesteld. Een aantal
daarvan,
zogenaamde Supintreps, Supplementary Intelligence Reports, is in
de afgelopen
periode openbaar geworden:
- Supintrep enclaves ZEPA en SREBRENICA,
maart 1994
- Supintrep MAGLAJ en TESANJ,
maart 1994
- Supintrep
Paramilitaire/extremistische groeperingen/eenheden in
Bosnië-Herzegovina en
Kroatië, juli 1994
- Supintrep DONJI VAKUF, januari 1995
- Supintrep OLOVO/KLADANJ, januari 1995
- Supintrep MAGLAJ, maart 1995
- Supintrep MOSTAR, juli 1995
- Supintrep Mujahedin in
Bosnië-Herzegovina,
december 1995
Naast periodieke rapportages stelt de MIVD in het kader van haar
taak in de Wet
op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten als daartoe
aanleiding is, zogenaamde
ambtsberichten op. Daarmee worden derden op de hoogte gebracht
van informatie
die de MIVD bekend is geworden en die voor deze afnemers van
belang is. Die
afnemers zijn onder meer het Openbaar Ministerie, de Immigratie-
en
Naturalisatie Dienst, maar ook leidinggevenden van militairen
waarvan (strafrachtelijke)
informatie bekend is geworden die van belang kunnen zijn in
verband met hun
'verklaring van geen bezwaar'.
De Commissie
Toezicht
Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten heeft twee keer onderzoek
gedaan naar de
door de MIVD uitgebrachte ambtsberichten. De rapporten daarover
zijn te vinden
op de site van de CTIVD.
De MIVD heeft (geschoonde) versies van de ambtsberichten tussen
2005 en 2011 na
jaren tegenspartelen en verschillende procedures voor de
rechtbank openbaar
gemaakt.
- ambtsberichten 2005
- ambtsberichten 2006
- ambtsberichten 2007
- ambtsberichten 2008
- ambtsberichten 2009
- ambtsberichten 2010
- ambtsberichten 2011
De MIVD kent een directieberaad, bestaande uit de directeur en
de hoofden van de
verschillende afdelingen bestaat. Een aantal verslagen van
overleggen van dit
directieberaad zijn door de dienst deels openbaar gemaakt.
- verslagen directieberaad 4e
kwartaal 2002
- verslagen directieberaad 1e
kwartaal 2003
- verslagen directieberaad 2e
kwartaal 2003
- verslagen directieberaad 3e
kwartaal 2003
- verslagen directieberaad 4e
kwartaal 2003
In de periode 2000 tot en met 2011 gaf de MIVD een
personeelsblad uit, onder de
naam 'Ingelicht'. De papieren uitgave werd in 2011 wegens
bezuinigingen
stopgezet. In het blad artikelen over het reilen en zeilen van
de dienst, de
reorganisatie, onderdelen en medewerkers.
2000 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
2001 | 1 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 10 | ||
2002 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ||
2003 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
2004 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
2005 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
2006 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
2007 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
2008 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
2009 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
2010 | 1 | 2 | 3 | |||||||
2011 | 1 | 2 |
Dit blad ligt
in een
aantal bibliotheken van Defensie voor iedereen ter inzage. In
2014 heeft de
Minister van Defensie dit blad ook integraal aan Stichting Argus
verstrekt, om
dit op deze site te publiceren. Uit privacy- en
veiligheidsoverwegingen hebben
wij een aantal gegevens onleesbaar gemaakt, die voor de inhoud
van het blad in
onze ogen niet relevant waren. Het ging daarbij om
personeelsmutaties. Voor de
MIVD was dat niet nodig, want het blad was openbaar. Begin 2015
zijn de bladen
op deze site gepubliceerd. Enkele maanden na publicatie vroeg de
MIVD om meer
namen en enkele foto's onleesbaar te maken. Daaraan hebben wij
voldaan. Dat was
voor de MIVD niet voldoende en ze verzochten om nagenoeg alle
namen en foto's
onleesbaar te maken. Daarover was geen gesprek meer mogelijk en
dat verzoek is
dan ook niet gehonoreerd.
In februari 2016 heeft de Volkskrant
hierover een
artikel gepubliceerd, dat tot enige ophef binnen de Defensie en
de MIVD heeft
geleid. Het bleek dat de genoemde medewerkers niet wisten dat
hun namen openbaar
waren. In de Tweede Kamer zijn hierop door kamerleden Vuijk
en Teeven, Koser Kaya
en Belhaj
vragen gesteld en heeft Defensie, drie weken later een communicatieplan
hierover opgesteld en een meldpunt ingesteld.
Een jaar later bleek geen enkele (ex-)medewerker van de MIVD
melding te hebben
gemaakt van enige reactie naar aanleiding van de openbaarmaking.
Wel is een
aantal algemene opmerkingen
binnengekomen.
Tot de samenvoeging tot de Militaire Inlichtingen Dienst en
later de huidige Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
MIVD, kende Nederland een breed scala aan militaire
inlichtingendiensten,
waarvan de drie van de drie krijgsmachtonderdelen (Lamid -
landmacht; Marid -
marine; Luid - luchtmacht) de bekendste waren.
- Stukken met betrekking tot de
werkwijze en
samenwerking van (militaire) inlichtingendiensten, 1976
- Stukken met betrekking tot een lezing
voor de Vaste
Kamercommissie voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten: 'De
opzet en werkwijze
van de militaire inlichtingendiensten', 1976
- Stukken met betrekking tot de
coördinatie tussen
de verschillende militaire inlichtingendiensten, 1979
1949-1972: Militaire Inlichtingendienst
(MID)
1949-1988: Marine Inlichtingendienst
(MARID)
1972-1988: Landmacht Inlichtingendienst
(LAMID)
Luchtmacht Inlichtingendienst (LUID)
1988-2002: Militaire Inlichtingendienst
(MID)
Overige organen
Coördinatie Comité Inlichtingen en Veiligheid
(CCIV)
III Contra Inlichtingen Detachement (CID)
Op basis van informatie, afkomstig van de militaire
inlichtingendiensten werden
(worden) voorschriften en handboeken samengesteld voor andere
legeronderdelen.
Dat kunnen handboeken zijn voor missies in het buitenland, met een
beschrijving
van het operatiegebied, de gebruiken, de taal, maar ook informatie
over daar
actieve militaire groepen, maar ook voorschriften over militaire
activiteiten.
Handboeken Warschaupakt
Vereniging Janus, vereniging van
(oud-)medewerkers van de MARID en de MIVD en haar
rechtsvoorgangers