Rituaal voor de graad van Groot-Schot van St. Andries
De Loge is met rood behangen, doorsneden met witte kolommen. De Troon van de
Grootmeester en die van de Opzz\ zijn uitgevoerd in
rood met goud. De zetels van de Schotten zijn blauw: zij staan op een verhoging.
In elke hoek van de zaal is een St. Andreaskruis, en vóór elk daarvan 4
lichten. Voorts zijn er bij het met rood kleed bedekte Altaar nog 2 lichten, en
7 groepen van 9, in totaal dus 8l.
Naast de Grootmeester en naast de Opzz\ staan
trommels, met een rood kleed bedekt; daarop slaan zij met hun hamers.
Boven de Troon van de Gr\ Mr\
een verlichte Driehoek, met in het midden een Delta.
Vóór de Troon: het Evangelie, een Passer en een ontblote Degen. Aan de voet
van de Troon een rood kussen.
In het Westen van de Loge moet een hakblok zijn geplaatst met een bijl erop.
Opening
De Gr\ Mr\ slaat met
zijn hamer ** *** **** op zijn trom en zegt: In Orde, Broeders
Broeder le en 2e Opziener, help mij de
Groot-Schotse-Loge van Patriarchen der Kruistochten te openen.
De Opzz\ herhalen de aankondiging.
Gr\ Mr\ :
Hoe laat is het?
le Opz\ : Het is Volle
Middag, de Zon verlicht ons en onze handelingen moeten in het volle Licht worden
gesteld.
Gr\ Mr\ :
Wie heeft uw schreden hierheen geleid?
le Opz\ : Liefde tot mijn
plicht en tot de Vrijmetselarij, en het verlangen om te geraken tot de Graad van
Volmaaktheid van een Waarachtig Vrijmetselaar.
Gr\ Mr\ :
Wat brengt gij met u?
le Opz\ : Een toegewijd
hart, voorstander van Deugd.
Gr\ Mr\ :
Welke eigenschappen heeft men nodig om tot die Graad van Volmaaktheid te
geraken?
le Opz\ : IJver, vurigheid
en volharding.
Gr\ Mr\
: Waarom juist die drie deugden?
le Opz\ :
Omdat de twee eerstgenoemden ons onmiddellijk leiden tot de derde. Als die goed
wordt beoefend doet hij ons het geluk smaken van ingaan tot de Eeuwige Loge.
Gr\ Mr\
: Hoe is het hart ingesteld van een waarlijk Groot-Schot?
le Opz\ : Hij is voortdurend
bezig om ongerechtigheid, wraakzucht en afgunst daaruit te verbannen; hij staat
altijd klaar om het goede te doen, om nooit zijn tong voor leugens te lenen,
noch voor laster of achterklap.
Gr\ Mr\ :
Hoe moet men zich in deze eerbiedwaardige plaats gedragen?
le Opz\ : In diepe stilte,
met heilig ontzag.
Gr\ Mr\ :
Waarom zijn arm en rijk, heerser en onderdaan hier allen gelijk?
le Opz\ : Dat komt omdat de
Vrijmetselarij alle mannen op gelijke voet terugbrengt en omdat er iets
grootsers is dan u, Eerwaarde Meester, hier in deze driehoek.
Gr\ Mr\ :
Waarom moet u daarvoor eerbied hebben?
le Opz\ : Omdat hij de Naam
bevat van de Opperste Bouwmeester des Heelals, die wij nooit uit het oog moeten
verliezen als wij willen geraken tot de Graad van Volmaaktheid van een
Waarachtig Vrijmetselaar.
Gr\ Mr\ :
Wat is uw leeftijd?
le Opz\ : Het vierkant van
9, ofwel 8l jaar.
Gr\ Mr\ :
Waarom zegt u dat u 8l jaar bent?
le Opz\ : Omdat ik Volmaakt
Vrijmetselaar ben, omdat mijn beproevingen ten einde zijn en omdat het tijd is
om de vruchten te plukken van mijn arbeid.
Gr\ Mr\ :
Wat hebt u op u genomen toen u tot Vrijmetselaar werd aangenomen?
le Opz\ : Een hecht verbond
met de Deugd.
Gr\ Mr\ :
Wat is daarvan het teken?
le Opz\ : Dat is een gouden
ring of penning die er de zuiverheid van aangeeft.
Gr\ Mr\ :
Welke materialen moeten we gebruiken bij onze arbeid?
le Opz\ : Deugdzame
handelingen moeten onze eerste gidsen zijn en de Wijsheid die wij ons moeten
eigen maken moet ons ertoe leiden ze in praktijk te brengen.
Gr\ Mr\ :
Waar vindt men die Wijsheid?
le Opz\ : In het hart van
alle Schotten die deel uitmaken van deze Eerwaarde Loge waarvan u steun en
sieraad bent.
De Patriarch staat op en zegt: Mijne Broeders, ik zal uw
beginselen opvolgen bij het bepalen van mijn gedragslijn. Met dat doel voor ogen
verzoek ik u, Zeer Eerwaarde le en 2e Opziener, aan te
kondigen dat de Groot-Schotse Loge van de Grote en oorspronkelijke
Vrijmetselarij is geopend en dat ieder zich beijvere om te werken met Vlijt,
Vurigheid en Volharding.
De Opzz\ herhalen de aankondiging. Vervolgens
maken alle Broeders het Teken, de Slagen en zij roepen 3 drie maal Hoezee!
Voorbereiding van de Aanneming
Voor de aanneming moet de kandidaat een proeve van Zwijgzaamheid hebben
afgelegd gedurende een zekere periode sedert zijn aanneming in de voorgaande
graad.
Hij moet worden ondervraagd over alle vorige graden. de Br\
Onderzoeker draagt zorg dat hij in de Kamer van Overpeinzing wordt gezet vóór
de opening van de Loge.
De kandidaat moet voorzien zijn van 2 gouden ringen, die hij afgeeft aan de
Br\ Onderzoeker; die brengt ze op het Altaar voor de
Gr\ Mr\ . Vervolgens gaat
hij de kand\ halen, doet hem een koord om de hals en
ontneemt hem degen en hoed. Zo leidt hij hem tot voor de deur van de Loge waar
hij aanklopt met 9 slagen, die van binnen worden herhaalt.
Als de Gr\ Mr\ heeft
bevolen om hem binnen te laten, opent de Geleider de deur, neemt de kand\
over en brengt hem in het Westen bij het hakblok.
Aanneming
Gr\ Mr\ :
Mijn Broeder, de Graad waartoe u verlangt te worden toegelaten behoort tot de
meest uitmuntende. Hij eist van u een onbeperkte onderwerping om de
verschillende beproevingen te ondergaan. U moet daarop wel zijn voorbereid.
Alleen met de uiterste inspanning en met een deugdzaamheid gelijk u tot nu toe
heeft tentoongespreid kunt u de kracht verwerven om die te kunnen doorstaan.
Bent u vastbesloten om zich volledig aan de Orde te wijden?
le Opz\ : Ja.
De Gr\ Mr\ geeft dan
opdracht om de kand\ l6 x rond de Loge te doen gaan.
De Geleider neemt hem bij het koord dat zijn hals en handen bindt en laat hem
eerst 4 x rondgaan. Dan laat bij hem de hand leggen op een van de kruisen in de
4 hoeken en hij laat hem zeggen: Als ik ooit een van mijn
verplichtingen verzaak, dan moge de verschrikkelijke marteling van het kruis
mijn deel zijn.
Die ceremonie wordt herhaald aan ieder kruis en bij elke rondgang l x. Als de
4e ronde is voltooid, zegt de Gr\ Mr\
gewoonlijk: Broeder Geleider, de toewijding van deze Broeder, het
geduld, de ijver en het plichtsbesef die deze Broeder eigen zijn heeft ons doen
besluiten om hem de verdere reizen te schenken.
Doe de Broeder de gebruikelijke beproevingen ondergaan, waarbij hij een deel
van onze heilige geheimen zal ontdekken.
De Geleider legt in de handen van de kand\ een
Ruwe Steen, nagemaakt van karton. Hij brengt hem naar de Kolom J en slaat 3 x.
Vervolgens laat hij hem er 3 x omheen gaan en levert hem over aan de 2e
Opz\ Die neemt hem de Ruwe Steen uit handen, laat hem
de Leerlingspassen doen en geeft hem de bijbehorende Aanraking, onder het
beurtelings uitspreksn, letter voor letter, van het woord JACHIN. Dan geeft bij
hem weer over aan de Geleider, die hem de berg laat bestijgen waarop de letter M\
is afgebeeld. Hij geeft hem dan de verklaring van de eerste afdeling van het
Tableau.
Daarna laat bij hem het le Teken maken, dat van de Aarde; daarbij
geeft bij hem het Paswoord, dat luidt Furlac, engel van de aarde, wat beduidt:
Alles is moeite en arbeid.
Hij brengt hem terug bij de 2e Opz\ ,
die hem tooit met een vuurrood lintje in zijn knoopsgat en hem vervolgens naar
het Westen brengt waar hij hem een Spitssteen geeft, nagemaakt van karton; die
moet hij tegen zijn borst houden. Dan brengt bij hem bij de kolom B waar bij 5 x
slaat als Gezel. Daarop laat bij hem 5 x die kolom omcirkelen en brengt hem dan
bij de le Opz\ . Die neemt de Spitssteen
van hem over, laat hem de 3 Gezellenpassen doen en bij geeft hem de Aanraking
van Schots Gezel. Terstond geeft hij hem weer over aan de Gel\
, die hem leidt naar de 2e afdeling van het Tableau aan de kant van
de put. Hij laat hem zijn handen wassen in de kom die een Br\
aanreikt van de tafel opzij. Hij laat hem het 2e Teken maken, dat van
het Water en geeft hem het Paswoord, dat luidt Talline, engel van het water,
welk woord betekent: een rechtvaardig en zuiver Hart. Hij leidt hem weer naar de
le Opz\ die hem het Cordon van Schot
omdoet. Dan neemt de Gel\ hem weer mee naar de 3e
afdeling van het Tableau waar hij hem de 7 treden van de Wenteltrap laat
bestijgen met 3 - 5 - 7. Vervolgens gaat bij door het Gewelf en plaatst hem
tussen de 2 kolommen van de 3e afdeling van het Tableau die de
elementen Vuur en Water voorstellen; dan treedt de Gel\
terug.
De le Opz\ komt naar hem toe, leidt hem
7 x rond de doodkist en bij de 7e ronde leert hij hem het 3e
Teken, dat van Verwondering en Afschuw. Dan laat bij hem de Meesterpassen doen,
waarna hij hem Teken, Aanraking en Paswoord geeft van de Grote Kamer van Schotse
Meesters. Het Teken van Verzoek is het 4e, genoemd het Vuurteken; het
wordt beantwoord door het 5e, genoemd het Waterteken. Het Paswoord is
samengesteld uit 2 woorden: Ardarel, engel van het vuur en Casmarand, engel van
de lucht.
De Gel\ toont tenslotte aan de kand\
de tafel rechts van het Tableau, waarop het Water en de Ponjaard zich bevinden.
Deze laatste houdt hij hem voor en zegt: Hebt u zich ooit van dit
wapen bediend?
le Opz\ : Ik heb mij er
alleen maar van bediend voor de bestraffing van verraders en vadermoordenaars.
Daarop gooit de Gel\ de Ponjaard op de grond,
brengt de kand\ terug naar het Westen, laat hem
knielen voor het hakblok met het gelaat naar het Oosten.
De Gr\ Mr\ zegt tot
hem: Eerwaarde Broeder, de beproevingen die men u zojuist heeft doen
ondergaan moeten u wel hebben overtuigd van het gewicht van de Graad die u zal
worden verleend. U gaat de Vrijmetselarij in het volle daglicht aanschouwen,
Misschien kent het doel ervan. Wees dus uiterst zwijgzaam. Nu u tot deze
uitmuntende graad bent opgeklommen zult u in het vervolg worden beschouwd als
een waardige steun van deze Eerbiedwaardige Orde. Maar denk goed na over wat u
gaat ondernemen.
De Gr\ Mr\ laat hem
even over aan zijn overdenkingen. Dan zegt hij: Laat de Broeder
reizen in het getal negen.
De Gel\ leidt hem negen maal om het Tableau. Dan
brengt hij hem weer naar het Westen en laat hem op het hakblok zitten.
De Patriarch richt zich tot hem: Dit is het ogenblik waarop wij uw
gehechtheid aan de Eerwaarde Orde die u wilt binnentreden, zullen zien en ook de
moed die u daarbij aan de dag legt! Alle verlichte Ridders van St. Andries
moeten zich volledig wijden door hun hoofd aan te bieden, in navolging van onze
voorgangers die de vreselijkste martelingen hebben moeten ondergaan, zelfs de
dood, liever dan hun geloften ontrouw te worden. Alleen door een volledige
overgave kunt u de volledige waarheid van onze diepste geheimen uitdiepen.
Broeder Geleider, bedek de ogen van de Broeder met een ondoorzichtige sluier.
De Gel\ blinddoekt hem, laat hem het hoofd op het
houtblok leggen en neemt de Bijl terhand als wilde hij toeslaan. Ondertussen
komt de Patriarch naar hem toe en zegt: Mijn Broeder, alvorens u de
gehele kennis te openbaren van de oorsprong en de aloude instelling van onze
wijze wetten, hebben wij uw omzichtigheid op de proef gesteld in de graden die u
eerder zijn verleend. Zij moet nog nadrukkelijker zijn dan ooit en het is u
uitdrukkelijk verboden, op straffe van voor altijd uit de Schotse Loge te worden
verjaagd, om deze graad aan een ander te verlenen binnen 3 jaar na heden, onder
welk voorwendsel dan ook. U kunt van deze verbintenis die u zult aangaan, alleen
worden ontheven door mij of door een Schotse Loge die op regelmatige wijze is
geconstitueerd door Charles Stuart, of Prins Edward, of door een van hen of hun
vertegenwoordiger uitgaande volmacht. U zult die graad niet kunnen verlenen als
er een Loge gevestigd is binnen de afstand van 5 mijl van de plaats waar u er
een wilt vormen en u zult genoodzaakt zijn om bij die gebeurtenis alle Broeders
die deze graad bezitten bijeen te roepen, voorzover zij zich binnen die afstand
bevinden. U zult in acht nemen, dat de doorslaggevende eigenschappen van een
kandidaat zijn: Wijsheid, Deugdzaamheid en Omzichtigheid. Belooft u dat u in
geval van ontrouw naar uw Broeders zult komen om hun uw hoofd aan te bieden,
zodat het kan worden afgehakt en dat uw lijk aan de verscheurende dieren zal
worden overgelaten?
De kand\ antwoordt.
Dan geeft de Patriarch hem met zijn hamer vier klopjes op de nek en zegt:
Mijn Broeder, u wordt onzer waardig door uw arbeid, uw volharding en uw
doorzettingsvermogen. u zult ons plechtig beloven, voor de Opperbouwmeester des
Heelals en in ons bijzijn dat u nauwkeurig alles in acht zult nemen wat u is
voorgeschreven en dat u de verplichtingen die deze Verheven Graad u oplegt, zult
nakomen.
Terwijl de Patriarch terugkeert naar de Troon, wordt de blinddoek afgenomen.
Tezelfder tijd worden alle lichten in de Loge ontstoken. De Patriarch laat
dan de kand\ voorwaarts treden tot aan de voet van de
Troon, met de passen van Groot-Schot; die worden gemaakt op het Kruis van
Jeruzalem, getekend zoals eerder vermeld en wel met 3 Leerlingspassen, 3
Gezellenpassen en 3 Meesterpassen.
Hij knielt op beide knieën, de rechterhand op het Evangelie met de Degen en
de Passer daarop.
Ik beloof en verbind mij, op mijn eer als Vrijmetselaar, dat ik nooit de
geheimen van de Groot-Loge van St. Andries van Schotland zal openbaren aan enige
Broeder van lagere graad en direct of indirect aan geen enkel profaan; dat ik
nimmer de oorzaak zal zijn dat die geheimen worden geopenbaard; dat ik genoemde
graad niet zal verlenen, onder welk voorwendsel dan ook, alvorens van vandaag af
drie jaren zijn verlopen: dat ik vrouw noch dochter van een Schots Ridder
Vrijmetselaar zal verleiden, noch iets anders dat hem toebehoort ten onrechte
zal trachten te verwerven; dat ik alleen tot deze graad Broeders zal toelaten
die dat waardig zijn; dat ik stipt de verplichtingen van een Schots Ridder van
St. Andries zal nakomen, die bestaan uit: de Ware God liefhebben, dienen en
vereren; de Soeverein en de wetten des lands gehoorzamen; achterklap, laster en
leugen verafschuwen: elkander helpen; iedereen bij te staan in zijn behoeften en
die van Broeders zelfs voorkomen; vreemdelingen welkom heten; deugd en
gastvrijheid beoefenen; de zieken bezoeken en ze troosten en begeleiden, vooral
degenen die worden vervolgd; mij inspannen en altijd de onschuld recht te
verschaffen en te beschermen; de maçonnieke wetten behoorlijk in acht nemen;
mijn Broeders met nauwkeurigheid onderrichten en ze met zachtheid en in
broederlijkheid verwijten.
Tot dat alles verplicht ik mij, onder dezelfde voorwaarden als gemeld in mijn
eerdere geloften en op straffe van te worden onderworpen aan hetzelfde lot als
de drie ongelukkige Broeders, zo waarlijk helpe mij de Opperbouwmeester des
Heelals.
Hij staat op en kust de Bijbel.
Vervolgens tooit de Patriarch hem met Cordon en Juweel van de Orde. En geeft
hem Woorden, Tekens en Aanrakingen.
le Aanraking: Men neemt elkander achtereenvolgens bij het le,
2e en 3e lid van de rechter wijsvinger en spelt daarbij
beurtelings het Leerlingswoord Jachin.
le Teken: genoemd Teken van de Aarde. Men wist zich het voorhoofd
met de rug van de vier vingers van de rechterhand, het hoofd enigszins gebogen.
le Paswoord: Furlac, engel van de aarde, hetgeen wil zeggen: alles
is moeite en arbeid.
2e Aanraking: Men neemt elkander achtereenvolgens bij het le,
2e en 3e lid van de rechter middelvinger en spelt daarbij
beurtelings het Gezellenwoord Boaz.
2e Teken: genoemd Teken van Water: men brengt de rechterhand op
het hart, vingers gespreid over de borst; dan laat men hem plotseling vallen op
de rechterzij alsof men wil groeten.
2e Paswoord: Talline, engel van het water, hetgeen wil zeggen: een
rechtvaardig en zuiver hart.
3e Teken: genoemd Teken van Afschuw en Verwondering: men wendt het
hoofd af naar links, beziet de 3 Ponjaards die op de grond liggen en heft de
beide ineengeslagen handen op, iets naar rechts.
4e Teken: genoemd Teken van Vuur: men strengelt zijn tien Vingers
ineen en bedekt zijn ogen met de ruggen van de handen, de palmen naar buiten
gekeerd.
Als antwoord het Teken van Lucht: men strekt de rechterhand op schouderhoogte
naar voren.
4e Aanraking: Grijp de wijsvinger met de vingertoppen: de een
zegt: Mac, de ander Be; dan vat men op gelijke wijze de pink; de een zegt dan
Nac en de andor Mac Benac..
3e Paswoord: is samengesteld uit 2 woorden, namelijk Ardarel,
engel van het Vuur, hetgeen beduidt: hier ademt alles; en Casmaran, engel van de
Lucht, wat betekent het gewelf leidt naar de hemel.
5e Teken: genoemd Teken van Bewondering: de ogen worden ten hemel
opgeslagen, beide handen in de lucht, de linker arm iets lager dan de rechter
alsof een Priester zegt: Dominus Vobiscum; de linker hiel een weinig opgeheven,
zodat de linker knie een Winkelhaak vormt met de rechter.
6e Teken: genoemd het Teken van de Zon: de rechterduim wordt op
het rechteroog gelegd, de wijsvinger haaks omhoog en gemikt alsof men een
bepaald punt in het oog wil vatten; men zegt daarbij: Ik meet tot aan de Zon.
Algemene Teken: Vorm op de borst een Andraeskruis met de twee armen, de
handen omhoog gericht.
Algemene Aanraking: Neem het eerste lid van de wijsvinger; de een zegt Ne, de
ander Ka; dan gaat men over naar de pink en de een zegt Mah, de ander,
samenvattend: Nekamah.
Leeftijd van een Schot van St. Andries: het vierkant van 9 = 8l jaar.
Slagen: negen slagen, aldus: ** *** ****.
Gewijd Woord: Nekamah.
De Patriarch neemt nu de twee ringen die op het altaar waren gelegd. Hij
geeft er een aan de Aannemeling en houdt de andere voor zichzelf, als teken van
de innige verbintenis die zij gesloten hebben.
Alsdan geeft hij de verklaring van het Tableau, gevolgd door de navolgende
Historische Verhandeling
Onder alle Schotse Graden die in Frankrijk onder die naam bekend zijn is de
enige die de moeite waard is om er de aandacht van een Waarachtig Vrijmetselaar
op te vestigen en waarvan het doel reëel is, ongetwijfeld de Waarlijke Schot
van St. Andries. De ernstige en redelijke zaken die deze bevat zijn beproefd
door getrouwe overlevering die door de tijd is geëerbiedigd. De gezuiverde
moraal die hij insluit, de ouderdom, de wetenschap en de trouw die er in worden
voorgeschreven, dat alles wijst op voorrang voor de graad van Schot van St.
Andries die, ten opzicht van alle andere takken van de Orde het voordeel heeft
van weinig bekend te zijn, beperkt tot een klein getal en derhalve nog zuiver.
De leerstellingen en vormen ervan wijden meer en meer de Adeldom van haar
bestemming, het nut van onze instelling, de aantrekkelijkheid en het geluk van
een goede zaak die de mensen tot hun waarachtige staat terugbrengt en die, te
hunnen gunste, een openbaar en gemeenschappelijk fonds schijnt te stichten van
aangename kennis en zuivere bronnen.
Laat ons de heilige boeken raadplegen. Wij zullen daarin de formele
uitvinding van deze graad terugvinden, die, zonder twijfel, het Nec Plus Ultra
is van de symbolieke Vrijmetselarij, die wij beoefenen onder de naam van Schotse
Vrijmetselarij.
Als wij teruggaan naar Onze oorsprong, ten tijde van de bouw van de Tempel
van Salomo, dan worden we daar bouwmeesters genoemd. Wij ontvingen onze
opdrachten rechtstreeks van Salomo en van Hiram Abiff.
Salomo, die het meest geverseerd was in de Geheime Wetenschappen en in de
Fysische Bespiegelingen wilde het plan laten uitvoeren van de prachtige Tempel
dat David, zijn vader, hem had nagelaten en hij vatte het voornemen op om die
op te richten voor de Eeuwige.
Hij koos l2 mannen die toegewijd waren aan het onderzoek van de natuurlijke
waarheden. Hij deelde hun zijn plannen mee en hij werkte in overleg met hen aan
de vorming van een corps arbeiders, dat hij verdeelde in drie klassen.
Toen die l2, door Salomo uitgekozen bouwmeesters, zich aan het hoofd van de
drie klassen van arbeiders hadden gesteld, meende Hiram, Koning van Tyrus en
vriend van Salomo, geen overtuigender bewijs van zijn vriendschap te kunnen
geven dan door hem een beroemd ambachtsman ter beschikking te stallen, een groot
Bouwmeester, bedreven in alle soorten metaalwerk. Deze nam de leiding van de
bouw op zich en werd benoemd tot Hoofdopziener van alle werken en Algemeen Hoofd
van alle werklieden. De Bijbel kent hem onder de naam Hiram Abiff.
De dood van deze Hoofd-Opziener verstoorde de orde en Salomo was genoodzaakt
om opnieuw een keuze te maken uit de werklieden die hij in drie klassen had
verdeeld en nieuwe hoofden aan te stellen, zoals men heeft kunnen zien in de
eerste Schotse Graad.
De koning betrok ze in het werk. Zij wedijverden gezamenlijk in de nabootsing
van de natuur. Het is door de deugdelijkheid van hun werk dat de lambrizeringen
van de Tempel met goudblad werden bedekt en dat de kolommen die hem ondersteunen
dat rijke en kostelijke aanzien hebben, dat men in het bouwwerk zo zeer
bewondert, Zij kenden het hemelse en universele vuur dat alles wat bestaat,
verlevendigt, en de Universele Geest. Zij plaatsten zelf die geheimzinnige
symbolen in de Tempel die in werkelijkheid een geheimschrift vormen. De sleutel
daarvan is in handen van de Wijzen, voorgesteld door die van de Loges,
geschilderd op de penning die een Schot ontvangt bij zijn Inwijding in deze
Verheven Graad.
Toen de Tempel gereed was, hield Salomo de hoofdbouwmeesters bij zich in de
buurt. Hij stond hun talloze voorrechten toe en stelde ze vrij van elke
belasting. Hij bleef ze belasten met Beheer en Toezicht op het onderhoud van
zijn Bouwwerk. De overige maçons werden ontslagen, betaald en naar hun
vaderland teruggestuurd. Jeruzalem werd toen het Vaderland van de Bouwmeesters.
Zij vormden onder elkaar een reguliere vereniging om hun studies van de werken
der natuur voort te zetten. Maar die wonderen duurden niet erg lang. Salomo ging
aldra over van liefde van de wijsheid naar die van plezier en afgoderij. Aldus
beëindigde hij zijn dagen. Zijn ~misdaden ergerden de Eeuwige en spoedig daarna
keerde de Opperbouwmeester des Heelals zich af van dat koningshuis en van de
Heilige Stad.
Nebuzaradan, een generaal. van de troepen van Nebucadnezar, koning van
Babylon, belegerde Jeruzalem. Hij verwoestte de Tempel tot op de fundamenten en
voerde de Israëlieten in ballingschap. De Bouwmeesters zagen tot hun verdriet
alle rijkdommen van Jeruzalem wegvoeren. Na ommekomst van 70 jaar hergaf Cyrus
hun de vrijheid. Weldra verhief zich een nieuwe Tempel onder leiding van
Zerubabel, uit het huis van David en de Israëlieten kwamen naar Jeruzalem terug
met alle rijkdommen die Cyrus hun teruggaf. De Bouwmeesters namen de leiding van
het nieuwe bouwwerk. Maar nauwelijks hadden zij van hun werk kunnen genieten, of
de tweede Tempel ging ten onder, tijdens de regering van Pompejus.
De Bouwmeesters bleven onbekend, maar wel steeds verenigd. Zij trokken zich
terug in Athene om er hun wetenschappen te beoefenen. Zij ontvingen beloningen
van Aristides de Rechtvaardige, eerste magistraat van Athene.
Herodes de Grote hernam de wederopbouw van de Tempel ten derde male. Hij riep
de Vrijmetselaren uit alle windstreken bijeen. De bouwmeesters snelden naar
Jeruzalem om hun kennis aan te dragen. Zij wilden nog steeds bijdrage aan de
totstandkoming van dat gebouw, waarvan zij alle afmetingen kenden. Deze Tempel
werd niet afgemaakt. Hij werd verwoest door Titus, de zoon van Vespianus,
Romeins Keizer. De Bouwmeesters schikten zich in de Romeinse overheersing. Zij
vormden een hecht genootschap, altoos gereed om hun leven te geven voor het
welzijn van het vaderland en er op uit om de kunst te doen opbloeien ter ere van
de mensheid. Rome, dat lang de heerschappij over de wereld voerde, dankte haar
glorie ten dele aan dat genootschap, dat nog steeds bestaat in Edinburgh.
De komst van de Messias gaf hun nieuwe obstakels te overwinnen. Zij omhelsden
de Christelijke Godsdienst.
Het Romeinse Rijk werd verwoest. De bouwmeesters trokken zich terug in
Schotland. Zij namen de naam van Schotten aan. Maar nauwelijks hadden ze zich
ertoe gezet om hun wetenschappen te beoefenen in deze nieuwe vestiging, die hun
vaderland was geworden, of de Heilige Oorlog deed hun moed ontvlammen. Altijd
waren zij nog bezield met het vurig verlangen om de Tempel te herbouwen. Zij
snelden toe. Het belang van de publieke zaak riep hen. Toen St. Lodewijk naar
het Heilige Land vertrok maakte hij keus uit een aantal Schotse Ridders om in
zijn nabijheid te vechten. Hij vormde ze tot lijfgarde. Met Schotten wilde hij
het Heilig Land veroveren en een nieuw Rijk stichten. Die wijze koning kende de
Schotten sinds lang. Hij wist hun verdiensten naar waarde te schatten. 27.000
van hen voegden zich bij de kruisvaarders en zij bleven verbonden door hechte
banden van broederschap. Zij herkenden elkaar door gebruik te maken van dezelfde
Woorden, Tekens en Aanrakingen die ons tot vandaag zijn overgegeven.
Alom werd hun waarde erkend. Zij vochten onder Bohemond. Zij namen de
hoofdstad van Syria in, dat beroemde Antiochië van Arabië. De stad Damiette
was het terrein van hun arbeid, het toneel van hun heldenmoed. Hun illuster
bloed heeft gevloeid in Palestina en Jeruzalem.Verlaten door zijn leger
verdedigde Lodewijk IX zich nog op een rotspunt. De verraders vielen over hem
heen, zijn hoofd gaat vallen. Weldra zal de koning er niet meer zijn. Twee
Schotten reppen zich door gevaren heen, hun inspanning heeft resultaat, de
koning is in veiligheid. Sterven voor zijn heerser, zijn koning redden, in zijn
aangezicht de laatste adem uitblazen, dat is de glorie van een Schot.
Alle dappere mannen die uit de Heilige Oorlogen naar Europa terugkwamen,
werden gunstig ontvangen door alle koningen van Europa. Onze Orde begon toen en
men leerde voor het eerst de Schotse Loges kennen. Engeland heeft
bewonderenswaardige instellingen gezien die een eer waren voor de mensheid, die
de ondeugd uitroeiden en deugd verkondigden.
Het was Willem de Veroveraar die de oorspronkelijke Loges stichtte bij een
volk dat hij net had onderworpen. Die vormden de meest hechte grondslagen voor
zijn Koninklijke Autoriteit.
De Schotten die zich bezighielden met Kennis der Natuur, voelden allen de
waarde van vriendschap en de behoefte aan onderlinge hulp. Maar zij kenden ook
de noodzaak om hun werken te verbergen onder Symbolen waarvan de uitwendige
verhoudingen als toets dienden voor de geest en bekwaamheid, waar de kinderen
eigenlijk van voorzien moesten zijn.
Door de veelheid van graden die de eigenliefde streelt en waaraan
onvoorzichtigen zich zonder nadenken overgaven, heeft Frankrijk lange tijd het
ware Ecossisme niet gekend. We danken die kennis aan die Prins uit het Huis
Stuart, die door een ongelukkige gebeurtenis genoodzaakt werd om naar Frankrijk
te vluchten en die door de Schotten steeds in herinnering wordt gehouden. Hij
verleende die Graad aan een klein aantal Fransen die aan hem gehecht waren. Zij
gingen er zo prat op dat zij de ware oorsprong van de Vrijmetselarij bezaten,
dat zij er altijd voor zorgden dat de Graad alleen werd verleend aan deugdzame
en zwijgzame mannen.
Laat ons de kiesheid van onze voorgangers volgen en laten wij zoveel mogelijk
vermijden dat deze graad gelijk zou worden aan zoveel andere die zijn
overgeleverd aan de plundering van heilloze nieuwsgierigheid. Houden wij ons
ervan overtuigd, dat, ofschoon onze werkzaamheden binnen de grenzen van fysische
bespiegeling blijven, wij nog dezelfde Tekens, Woorden en ceremonie gebruiken
als onze voorvaderen. Laten wij dus even zorgvuldig met deze schat omgaan als
zij.
Is er echt wel een Orde, een Maatschappij, een Volk, een Natie die zich kan
beroemen op een ouderdom die meer achtbaar en beter bevestigd is door de eeuwen
heen? Alom schitteren de Schotten aan het Hof, in het Leger, in de Raad van
State, in het Heiligdom van de Gerechtigheid.Overal onderscheidden de Schotten
zich en zij gedroegen zich achtenswaardig. De reden daarvan ligt voor de hand:
na de deugd is het de wetenschap die de mens verheft. Onder wetenschap is dan te
verstaan alles wat ertoe bijdraagt om mensen volmaakter of gelukkiger te maken,
gevoeliger of menselijker. Zedenleer en Staatsinrichting, ziedaar de wetenschap
der Schotten. Ik heb niet speciaal de aandacht gevestigd op de geheime
samenhang, waar gebrek aan goede beginselen soms de ondergang wordt van degenen
die zich laten leiden door armzalig eigenbelang. Ware Filosofen hebben
daarentegen uitsluitend het geluk van de mensheid op het oog. Dat deel wordt in
essentie ontsluierd aan de Schotten, want de Wijze die goud en rijkdom veracht
waarvan de waarde alleen op conventie berust moet toch leergierig zijn bij het
navolgen van de Natuur, bij de vervolmaking daarvan en bij de naspeuring van de
bronnen van die schatten, en daarvan aan de andere mensen mededeling te doen. In
dat opzicht zijn zij gewapend met een onwankelbaar geduld, een deugd zondor
roestvlekje zoals bij de metalen. Die vermindert niet in het vuur van rampen.
Werken voor het geluk der mensen, dat is ons dichter bij het doel brengen om ons
boven de mensheid te verheffen. Alleen daarvoor verdient ons Genootschap de
voorkeur boven alle andere, die in de ketenen van burgerlijke verplichtingen
alleen maar ten doel hebben, om voor afleiding en verbreking van eenzaamheid te
zorgen. een ongelukkige meldt zich aan; hij roept uw hulp in, uw medelijden. Uw
hart sluit zich ..., en u bent geen Schot meer.
Ontloop die gevoelens die ons allen tegenstaan. Laten wij gelukkig leven,
niet voor het bezit van goederen, niet voor rijkdommen, maar uit innerlijke
overtuiging van ons hart en ons geweten. Laten wij gelukkig leven, niet door de
beuzelachtigheid van uiterlijke waardigheden, noch door hoge geboorte maar door
ons moreel en onze rechtschapenheid. Het Hart, tenslotte, het getrouwe Hart,
ziedaar onze Schat.
Laat ons de Opperbouwmeester des Heelals vragen dat Hij onze harten moge
verwarmen met het Vuur van de Deugd, opdat wij, door navolging van zijn
voorschriften, mogen hopen, op een dag het Ware Geluk te vinden.
De Patriarch geeft dan het volgende
Leergesprek
Patriarch: Achtbare Broeder 1e Opziener, zijt gij Schot
van St. Andries?
1e Opz\ : Jawel, Zeer
Achtbaar Patriarch, dat ben ik en ik ben er trots op
Patriarch: Hoe hebt u dat geluk verworven?
1e Opz\ : Door de goedheid
van Achtbare Schotten die in mij de vereiste eigenschappen meenden te herkennen.
Patriarch: Welke zijn die eigenschappen?
1e Opz\ : Toewijding, IJver
en Volharding.
Patriarch: Is Groot-Schot een Graad?
1e Opz\ : Jawel. Het is de
top van de Ware Vrijmetselarij en de beloning voor het werk van een Waarlijk
Vrijmetselaar.
Patriarch: Hoe bent u in de Loge gekomen?
1e Opz\ : Met
vastberadenheid en Moed in hart en gelaat, zoals gewoonlijk de aard is van een
dappere ziel.
Patriarch: Wat hebt u gezien toen u de Loge binnenkwam?
1e Opz\ : 81 lichten in 9
groepen van 9.
Patriarch: Waarom het getal 9 ?
1e Opz\ : Omdat het de
Opperbouwmeester des Heelals behaagt en overal de kentekenen van Zijn Drievuldig
Wezen te herkennen en die wordt door 9 voorgesteld.
Patriarch: Wat hebt u verder opgemerkt?
1e Opz\ : De 7-armige
Kandelaar, gemaakt door Bouwmeester Hiram Abiff.
Patriarch: Wat stelde Hiram Abiff voor in de Tempel?
1e Opz\ : In de geschiedenis
wordt hij voorgesteld als de leider van de werklieden, maar in werkelijkheid
stelt hij de allegorie voor van de macht die de Opperbouwmeester des Heelals aan
Salomo gaf en zijn plannen tot uitvoering te brengen.
Patriarch: Waarom leert men u in de Meestergraad dat hij werd
vermoord door drie Gezellen?
1e Opz\ : Die Gezellen
stellen de hartstochten voor waaraan Salomo zich overgaf en die hen de gave der
wijsheid deden verliezen, waarmee bij was begiftigd.
Patriarch: Welke plaats koos Salomo om er de Tempel voor de
Eeuwige te bouwen?
1e Opz\ : Het dal van
Arunsia dicht bij de Berg Moria.
Patriarch: Wie legde de eerste Steen?
1e Opz\ : Salomo zelf.
Patriarch: Wat bevatte die Steen?
1e Opz\ : De Naam van de
Opperbouwmeester des Heelals.
Patriarch: Welke vorm had die Steen?
1e Opz\ : Kubiek.
Patriarch: Van welke soort?
1e Opz\ : Van Agaat.
Patriarch: Op welk tijdstip werd hij gelegd?
1e Opz\ : Vóór het opkomen
van de Zon.
Patriarch: Waarom alzo?
1e Opz\ : Om de waakzaamheid
te benadrukken die wij moeten hebben bij het doen van goede werken.
Patriarch: Welk cement werd gebruikt?
1e Opz\ : Een cement,
samengesteld uit tarwemeel, wijn en olie.
Patriarch: Zit er niet een mystieke zin in dat cement?
1e Opz\ : Jazeker. Bij het
scheppen van de eerste mens gebruikte de Eeuwige Zijn Zachtmoedigheid, Zijn
Wijsheid en Zijn kracht.
Patriarch: Wanneer verrichtte Salomo de Wijding van de Tempel?
1e Opz\ : In het 7e
jaar van de Bouw.
Patriarch: Wat merkte men op bij die wijding?
1e Opz: De Drievoudige Driehoek die de Opperbouwmeester
des Heelals deed verschijnen om Zijn Drievoudig Verbond tot uitdrukking te
brengen en een Geur die zich over de omgeving van Jeruzalem verspreidde.
Patriarch: Welke zijn de verplichtingen van een Schot?
1e Opz\ : Nooit weigeren om
een van zijn Broeders te hulp te snellen als hij de Tekens geeft van een Waar
Vrijmetselaar.
Patriarch: Welk onderwerp ter overdenking leverde ons de zonde van
Salomo op?
1e Opz\ : Dat de meest wijze
man ook kan dwalen, maar dat een Vrijmetselaar de Kracht moet hebben om zich te
herstellen.
Patriarch: Waarom worden vrouwen in onze Loges niet toegelaten?
1e Opz\ : Omdat zij nooit in
het Heiligdom binnenkomen; omdat zij nooit in de bouw hebben gewerkt en omdat
hun loslippige aard voor ons terecht een reden voor vrees is.
Patriarch: Waarom wordt een Schot ontvangen met een koord om zijn
hals?
1e Opz\ : Om tot uitdrukking
te brengen dat een goed Vrijmetselaar zonder enige trots moet handelen en dat
hij altijd nederigheid moet betrachten.
Patriarch: Waarom hebben Vrijmetselaren St. Jan tot hun
Schutspatroon genomen?
1e Opz\ : Omdat tijdens de
Heilige Oorlogen de Vrijmetselaren zich verbonden met de Ridders van St. Jan van
Jeruzalem om de ongelovigen te bevechten.
Patriarch: Waarom noemt men hen vrij?
1e Opz\ : Omdat de Maçons
die werkten aan de Tempel van Salomo waren vrijgestold van alle belasting.
Patriarch: Wat beduiden de medailles van de Schotten?
1e Opz\ : Zij brengen ons de
geschenken in herinnering die zij ontvingen van Koninklijke beschermheren.
Patriarch: Wat betekent het Vlammend Zwaard van de Broeder
Onderzoeker?
1e Opz\ : De vurigheid
waarmee Schotten zich moeten beijveren om de Vrijmetselarij te ondersteunen.
Patriarch: Wat beduidt de borstlap in de vorm van een Kuras die de
Broeder Onderzoeker op zijn borst draagt?
1e Opz\ : De Kracht en de
Moed van de Schotten bij hun dappere daden.
Patriarch: Waarom die doodskop midden op die borstlap en waarom
alle Broeders met getrokken degen?
1e Opz\ : Om ons erop te
wijzen, dat een waarlijk goede Schot de dood niet vreest en dat hij altijd klaar
staat om zijn bloed tot de laatste druppel te vergieten in dienst van zijn
religie en zijn vaderland.
Patriarch: Waarom bent u door de vier elementen gegaan?
1e Opz\ : Om mij de noden
van deze wereld in te prenten, om mij te wassen en te reinigen van wat onzuiver
aan mij was.
Patriarch: Wat betekent de Driehoek en de 8l Driehoeken die daarin
zijn vervat?
1e Opz\ : De Eeuwige en de
onderschikking van de Engelen.
Patriarch: Waarop duidt de Zon?
1e Opz\ : Dat de Schotton de
Vrijmetselarij tot in haar Volmaaktheid kennen.
Patriarch: Waarop slaat de omgekeerde Winkelhaak met de Ponjaard?
1e Opz\ : Dat wij ons moeten
wapenen met Volharding en te vermijden dat we bezwijken onder de druk der
Hartstochten die ons omgeven.
Patriarch: Wie verwoestte de Eerste Tempel?
1e Opz\ : Nebucadnezar, 470
jaar, 6 maanden en l0 dagen na de Wijding.
Patriarch: Wie verwoestte de Tweede?
1e Opz\ : Pompejus de Grote
begon de verwoesting en Herodes de Grote maakte die af.
Patriarch: Wie liet hem herbouwen?
1e Opz\ : Dezelfde Herodes,
die tijdens zijn regering de Vrijmetselaren uit alle windstreken opriep naar
Jeruzalem.
Patriarch: Wie verwoestte de Derde Tempel?
1e Opz\ : Titus, de zoon van
keizer Vespasianus.
Patriarch: Wat werd er toen van de Maçons?
1e Opz\ : Zij schikten zich
in de Romeinse overheersing.
Patriarch: En na de ondergang van het Romeinse Rijk, wat kwan er
toen van hen terecht?
1e Opz\ : Zij trokken zich
terug in de stad Kilwinning in Schotland.
Patriarch: Wat deden de Vrijmetselaren tijdens de Kruistochten?
1e Opz\ : Zij verspreidden
zich in Europa, eerst in Schotland en daarna in Engeland om daar de
Vrijmetselarij te beoefenen.
Patriarch: Hoe is die in Frankrijk aangeland?
1e Opz\ : Dat hebben we te
danken aan de Engelsen van het huis Hamilton.
Patriarch: Hoeveel Tekens hebt u?
1e Opz\ : Vier.
Patriarch: Welke zijn dat?
1e Opz\ : Het Teken van
Aarde, van Water, van Lucht en van Vuur.
Patriarch: Wat betekent dat van Aarde?
1e Opz\ : De noden van de
wereld.
Patriarch: Dat van Water?
1e Opz\ : De zuivering van
onze zeden.
Patriarch: Dat van Lucht?
1e Opz\ : De oprechtheid van
ons hart en de Waarheid van onze Graad.
Patriarch: En dat van Vuur?
1e Opz\ : De zuiverheid van
het hart, dat verlangt tot volmaking te komen.
Sluiting
Patriarch: Hoe laat is het?
1e Opz\ : De nacht valt.
Patriarch: Waarom zegt u dat de nacht
valt?
1e Opz\ : Omdat dan ieder
Vrijmetselaar zijn werkzaamheden moet onderbreken om rust te nemen.
Patriarch: Omdat de nacht valt, is het tijd om onze werkzaamheden
te beëindigen. De duisternis is voor de werklieden slechte een ongemak.
Broeders 1e en 2e Opzieners, kondig bij de Eerwaarde
Schotse Meesters aan, dat onze werkzaamheden zijn geëindigd.
De Opzz\ herhalen de aankondiging. Allen maken het
Algemeen Teken, de Slagen en zij roepen drie maal Hoezee.