17de Gr\ Ridder van het Oosten en het Westen
Uit: The Intermediate Degrees 1° - 17°, 1990.
This is a purely mystical Degree, prophetic of the coming of the New Law. It is
illustrated by symbolism drawn from the Revelation of St. John the Divine.
The Officers are: Master, 2 Wardens, Prelate, 7 Ancients and in addition: Master
of Ceremonies, Conductor, Captain of the Guard, Inner and Outer Guards.
The Jewel is a Gold heptagonal Medallion, engraved with
Apocalyptic symbols. The Clothing, White Robe and Golden Girdle, Sash,
Collarette and Cross. The Degree colour, Red and Gold. The Candidate, who is
unnamed, comes as a Prince of Jerusalem, seeking the Light of Truth. He is
Obligated, purified by Water and Fire, and then makes the traverse of the seven
Ancients by whom he is shown seven facets of that Light; after which he submits
to the Rite of Blood-Brotherhood, and is Consecrated. The ceremony of the
Opening of the Seals follows, and, finally, he receives the Accolade, is
Invested and Entrusted.
Items depicted are:
A Golden Altar with the letters I H S on the front. Upon it, an open Book with
seven pendant Seals. Above it, a two-edged Sword with seven-pointed irridation.
In each corner of the Heptagonal gold plate a seven-pointed
Sword (apex to centre). Under each Star:
A Crown and Bow at B.
A Sword at D.
A Pair of Scales at W.
A Skull (without lower jaw) at P.
A White Robe at H.
A Seal with a Cosmic Cross at G.
A Censer at S.
Deze tekst komt uit: Maconnieke Beschouwingen, A. van Leeuwen, 1955.
De plaats, welke de Ridder van het Oosten en het Westen op de Levens-Boom
innemen, nl. de beide Zuilen ter rechter- en linkerzijde in de Olam ha’Briah,
zijn gemerkt met de Hebreeuwse lettertekens Lamed en Jod. Ook op de
mystiek-symbolische betekenis van deze letters is reeds eerder gewezen. Hier
moge dus worden volstaan met een enkele toevoeging.
Volgens de studies van Eourt de Gébélin bestond het Hebreeuws-Chaldeeuwse
alfabet oorspronkelijk uit slechts 12 hiëroglyphische tekens. Deze vertoonden
een nauwe verwantschap met veel oudere letters, met name het
Egyptisch-hiëratische en het Peruaanse Maya-schrift. Blijkbaar waren deze oudste
letters nabootsingen of afbeeldingen van de meest belangrijke ledematen van de
mens, die als Micro-Cosmos het beeld weerspiegelde van de gehele Schepping.
Volgens deze geleerde, en in volkomen overeenstemming met de Kabalistische
traditie, symboliseert de Jod de vinger of de uitgestrekte hand en de betekenis
is Majesteit. Alles wat Orde schept, regelt, oproept en leiding geeft wordt met
de Jod aangeduid. Het is ook het scheppings-symbool, de Phallus en daarom
identiek met de Ankh, het Egyptische symbool van Levenskracht en een embleem van
de Pharaoh.
De Lamed symboliseert de arm, eveneens uitgestrekt of opgeheven en de betekenis
daarvan is Macht. Alles wat verheven is en zich doel gelden in Gerechtigheid.
Het betekent ook een zweep en dan in het bijzonder de Koninklijke Gesel (Sanskrit:
Ankhusjah), welke eveneens in de hand van de Pharaoh aangetroffen wordt. Soms
krijgt deze gesel een merkwaardige vorm, nl, die van een lus. Dit is vooral het
geval bij de emblemen van Indische Godheden. Is de Ankh het symbool van Leven,
zo is de Ankhusjah het zinnebeeld van Dood. De Goden van de Onderwereld, zoals
Yama, de Indische Pluto, hebben een lus in de hand, waarmede zij de zielen der
stervelingen vangen, wanneer het uur van scheiden is aangebroken. De vorm van de
lus is zeer nadrukkelijk die van de Griekse letter Gamma en er zijn tal van
mystieksymbolische betrekkingen tussen de Gamma en de Lamed (hun beider ,,Gematrische”
getalswaarden is dan ook 3), waarop wij hier evenwel niet dieper kunnen ingaan.
Toch liggen deze beide aspecten dicht bij elkaar en de letters Lamed en Jod
combineren zich tot Li, hetgeen ,,verbinden” betekent. Lamed en Jod zijn in
bepaalde zin het positief-scheppende en het negatief-ontvangende element in de
mens, het respectievelijk mannelijk en vrouwelijk wezen in hem. Jod is de
Ochtendstond, de levensvreugdige morgen, het Rozerode Ochtend-gloren van de
jonge held. Lamed is de Avondstond, de rijpe ervaring in evenwicht en kalme
rust, de zacht-gloeiende vuur-glans van de Zon, wanneer zij ter kimme daalt.
Tussen deze beide momenten staat het Kind, Horus, de Heer der Twee Horizonten,
de Zon in het Zenith. het stralend Oog van de Dag. In Horus zijn Osiris en Isis
verbonden en in hem zullen zij beiden sterven wanneer Hij hun beider erfenis,
hun kracht en beginsel, heeft ontvangen. Hij is Shiva-Adhanari, de God-Godin die
de Wateren beroert, Heer van het Ziels-mysterie, dat mannelijk en vrouwelijk
beide is. Horus is de goddelijke Hermaphrodiet staande in een
Oranje-stralende Aura van Licht. In dit vorstelijk Oranje (onze Zon is in
werkelijkheid oranje-geel-kleurig) zijn het kristalheldere Rozerood van Osiris
en het warme Vuurrood van Isis in een Eénheid samengevloeid en doorstraald door
het Koninklijk Gouden Licht van de Goddelijke Geest.
Horus is ook Harpoerates, de ziel-genezer, omdat Hij het conflict in onze ziel,
dat altijd die tegenstelling tussen denken en voelen, tussen ratio en sentiment
betreft, kan oplossen en tot een hoger synthese brengen. Hij is ook de Koning
van de Dag en als Hij wordt afgebeeld in een vorstelijke houding, staat Hij met
voor de borst gekruiste armen en in de handen houdt Hij de Ankh, het
levensteken, en de Ankhnsha, het dood-symbool.
De versierselen van deze graad bestaan uit 2 kruiselings over de borst gedragen
bandelieren, de ene wit als symbool van het Oosten, de andere zwart (somtijds
paars) als symbool van het Westen. Het juweel is een zevenhoek, welke aan de
vóórzijde van zilver en aan de achterzijde verguld is. Aan de voorkant staan in
elk der hoekpunten die beginletters van de Zeven Gemeenten uit die Openbaring
van Johannes en in liet midden is een afbeelding van het met Zeven zegels
verzegelde Boek, waarop het Lam Gods ligt.
Het rituaal is nu typisch Nieuw-Testamentisch (om niet te zeggen: Christelijk)
gekleurd en heeft de Apocalypse tot basis-mythe. De eerste elf Hoofdstukken van
de Apocalypse, dat is juist de helft van het hele Geschrift en was ook het
aantal ridders, dat het Eerste Bivak formeerde, verstrekken de details van het
rituaal. Het is derhalve belangrijk om op de esoterische symboliek van de
Apocalypse enigszins dieper in te gaan. Hier moeten wij natuurlijk de grondslag
vinden van de groep Graden, van de l7de tot en met de 23ste (tezamen een
zevental), die de Olam ha’Briah, de Wereld van de Geest aan ons zullen moeten
openbaren.
De Openbaring van Johannes is, (evenals al dergelijke Apocalyptische Boeken,
waarvan er in het Oude Testament nog een enige bewaard zijn gebleven, o.a.:
Ezechiël, David en een deel van Zacharias) een Samenvatting van het hele
Mysterie der Openbaring, zowel Micro-Cosmisch als het Mens-Mysterie, als
Macro-Cosmisch als het Mysterie van het Universum. De Apocalypse bestaat uit 22
Hoofdstukken, welke geheimenissen bevatten, die met behulp van de 22 mystieke
letters van het Hebreeuwse Alfabet kunnen worden ontraadseld. Wij zullen
momenteel alleen de Micro-Cosmische sleutel toepassen, teneinde een inzicht te
krijgen in de symboliek van het l7de graads-rituaal.
Evenals in de esoterische leringen de mens als een Complex van zeven Beginselen
wordt beschouwd, zo is alles in de Apocalypse zeven-voudig. De Engel (een
Cherub), die Johannes inwijdt in deze Mysteriën (en Wiens beeltenis het Tabl\
van de l7de gr\ is) heeft zeven sterren
in de hand en is omringd door zeven kandelaren, welke de 7 Gemeenten in
Klein-Azië voorstellen. Het gesloten Boek heeft zeven zegels, welke stuk voor
stuk moeten worden verbroken. Bij het verbreken van het 7de zegel worden zeven
Bazuinen gestoken en elk hunner veroorzaakt een geweldig dramatisch gebeuren.
De zeven Gemeenten zullen ons de sleutel geven tot een juist begrip van het
rituaal van die l7de graad. Zij zullen blijken de zeven ,.Beginselen” van de
Mens te symboliseren. Wel is waar zijn de ,,Gemeenten” daarvan de Vorm-zijde,
doch de Engel richt zich, door bemiddeling van de Mens ,,Johannes’ (hetgeen
Vis-mens, Oannes of Ingewijde betekent) tot de ,,Engel” van de Gemeente en dat
is uiteraard de inwonende Geest.
De Gemeenten worden toegesproken (geboodschapt) in het 2de en 3de Hoofdstuk van
de Openbaring. Het parallellisme met de 22 Hebreeuwse letters doet deze beide
hoofdstukken dus overeenkomen met de letters Beth en Gimel. De respectieve
betekenissen daarvan zijn: Huis en Kabeltouw. Minder zinnebeeldig en
rechtstreekser zouden wij kunnen zeggen: Lichaam en Geest, of Vorm en Leven.
Zij zijn tevens de Zeven Sephiroth in de Drie Werelden van de Menselijke
Bewustzijns-manifestatie: 4 lagere in de werelden van Vorm en 3 hogere in die
wereld van de Geest.
De vier Gemeenten van de eerste groep, die dus in het 2de Hoofdstuk worden
genoemd, zijn achtereenvolgens: Efeze, Smyrna, Pergamum en Thyatire. Zouden hun
namen het geheim, dat zij bewaren, al niet prijsgeven, dan zou die inhoud van de
aan hen gerichte boodschap ons direct op het spoor brengen.
Efeze heeft kennelijk de stam Efa en dit woord leerden wij reeds kennen uit het
visioen van de profeet Zacharia. Het is een voorraad-kist en bewaarplaats voor
koren. Dit korensymbool is ons bekend uit het rituaal en het paswoord van de
2de grand der Blauwe Vrijmetselarij. Efa is ook een Inhoudsmaat en is, in
mystieke zin, een ,,Wereld”, waarvan er in het geheel een tiental zijn, welke
tezamen het geopenbaarde Heelal vormen, een Homer. Efa is de Loge en
micro-cosmisch geïnterpreteerd is het de menselijke persoonlijkheid, zijn aardse
verschijnings-vorm, het lichaam op dit fysieke gebied. Alhoewel (in bepaald
opzicht en relatief beschouwd) het nederigste van alle Beginselen, is nochtans
het Lichaam het Rijk Malchus, waarin de grote strijd gestreden en de overwinning
bevochten moet worden. De beloofde beloning, wanneer de Gemeente niet valt onder
de verleidingen, is: de ,,Vrucht van de Boom des Levens” uit de Hof van Eden.
In de Nieuw-Testamentische symboliek is het Mattheus-Evangelie de
van dit beginsel in het Jezus-Mysterie.
Mattheus is het zinnebeeld van de menselijke Persoonlijkheid en het 1ste
Evangelie is geheel op zeven-tallen geconstrueerd.
Smyrna
is het ,,rijk-gekleurde’, de stad der bonte Tapijten, de pracht van het Oosten.
Het is de enige gemeente, welke niet bestraffend wordt toegesproken, omdat zij
een Eenheid vormt met Efeze, alhoewel zij tóch gescheiden zijn. Smyrna
symboliseert het levens-lichaam, het Etherisch ,,Dubbel”, dat evenals het
fysieke lichaam, op het Grof-stoffelijke gebied bestaat. Het is de Sephira
Yesod, het levens-Fundament en daarom Prana. Hier schuilt het geheimenis van
Leven en Dood, van Sterven en Opstanding. De beloofde beloning is dan ook: geen
schade te lijden van de Tweede dood. Het is een vuur-Mysterie en de
Nieuw-Testamentische uitwerking vinden wij in het 2de Evangelie van Markus, de
Mars-Mens, de Strijder, die zijn Evangelie in vier-tallen concipieerde.
Pergamum is de stad ,,waar de Satan woont”, dat is het kritisch, analytisch,
dualistisch Lager-verstand. Het is ,,verstandelijkheid” en geen
,,intelligentie”. In de oudheid was hier een beroemde Universiteit en het
materiaal, waarop de Agnostische knappe koppen hun geleerde dissertaties
schreven (waarvan geen enkele de tand des tijds heeft kunnen trotseren), werd -
naar de naam van de Gemeente - perkament genoemd. De beloofde beloning, wanneer
de bekrompenheid van de exoterische knappigheid is overwonnen door esoterisch
inzicht, zal zijn ,,het verborgen Manna” en een ,,Witte Steen, met een Nieuwe
Naam”. Wie als Merk-Meester-Metselaar gearbeid heeft in de graad van
Merk-Metselarij, zal de diepe betekenis van deze laatste uitdrukking kunnen
waarderen. Pergamum komt overeen met de Sephira Hod, hetgeen Overwinning
betekent. Het 3de of Lukas-Evangelie, dat op zes-tallen is opgebouwd geeft de
Nieuw-Testamentische uitwerking. Lukas of Licht-brenger is de rationaliserende
kracht van onze lagere redelijkheid.
Thyatire is de Stad van de feite deern Izébel, een stad van ontucht en ziekte.
Izébel (I Kon.: XVI-31 en XVII-4, e.v.) was een dochter van Ath-Baäl (de Baäl),
een Sidonisch vorst en verleidde haar gemaal, koning Achab, tot de Baäl-dienst
en de aanbidding van de godin Asjéra (Astarte of Hathor). De Egyptische godin
Hathor heeft een diersymbool in de Stier Apis, die de Zonneschijf tussen de
horens draagt. Hathor is de patrones van tovenaars en waarzeggers en de
Beschermgodin van het Tarot-spel, waarbij Zij aangeroepen moet worden. In
Thyatire woont de emotionaliteit, de sentimentaliteit en de perverse liefde van
zinnelijke hartstocht en begeerte. Het is de Stad van Venus.
Maar tevens is het de Ster van Inwijding. Hier heerst de apostel Filippus (Filio-Hippos,
dat is: Liefhebber van paarden, hetgeen psychoanalytisch zeer betekenisvol is),
aan wie de heidenen vragen om tot Christus te worden gebracht. Wij moeten in ons
hart worden voorbereid voor de beproevingen van de initiatie. Thyatire is het
Sefirotisch Centrum Netzach en de beloofde beloning is de Morgen-Ster. Het
pneumatische Evangelie van Johannes, dat op vijf-tallen is gebouwd, is de
uitwerking van dit mysterie.
Deze vier Gemeenten vormen het lagere viertal en zij zijn in de Mens de Vorm en
de Ziel. In de ritualen van de Blauwe Vorm-graden en de Cryptische Ziel-graden
worden hun mysteriën gevierd. Nu komen wij, in het 3de Hoofdstuk van de
Apocalypse, aan het Hogere Drietal in de Wereld van het Ego-bewustzijn. Het zijn
de Gemeenten van Sardis, Philadelfia en Laodicea.
De eerste is Sardis. Deze naam zegt ons niet veel, doch hij wordt vol betekenis,
wanneer wij weten, dat deze (vermoedelijk) overeenstemt met Sardius, de naam
van een halfedelsteen van prachtig diep roze-rode kleur. Dit roze-rood is ook
de liturgisch-rituele kleur van de Graad van het Rozekruis. Sardis was
oorspronkelijk de Hoofdstad van de KleinAziatische gemeenten, een stad van
pracht, schittering en weelde. Als Hoofdstad van Lydië was het dus inderdaad het
Lands Centrum. Symbolisch en kabalistisch is dit het middelpunt van Geestelijk
Leven en het hoogste Geestelijk Beginsel, nl. Atma, en als zodanig de Bron van
Prana (levens-kracht) en van onze geestelijke Aura, de Augoeïdes. Hoe uitmuntend
wordt dit alles getypeerd in de beloofde beloning, welke bestaan zal uit het
,,Witte Kleed”, dat is het Gewaad van Erfrechtvaardigheid (zie ook Vondel:
,,Adam in ballingschap”) en de onsterflijke ,,Naam”. Het is de Sephira Tiphareth,
het Zonne-Centrum van het kabalistisch Schema en de l8de graad in de
Vrijmetselarij, waar de onsterflijke Naam gevonden en vereerd wordt.
Dan komt de Gemeente Philadelfia, welke naam ,,Broederliefde” betekent. Later
heette de stad Alasjeher, hetgeen ,,blanke stad” betekent. Met deze naam
harmonieert volkomen de belofte dat deze Gemeente zal worden ,,tot een Zuil in
de Tempel Gods” en de ,,Naam Gods” zal dragen en van het ,,Eeuwige Jerusalem”,
dat glansde alsof het gebouwd was van kristalhelder Jaspis, soms een
veelkleurig, doch in de edelste soorten een marmer-blanke edelsteen. Deze
gemeente is de Sephira Geburah, het Centrum van Gerechtigheid.
Tenslotte de Gemeente Laodicea, welke naam betekent: ,,Volks-stem”. Exoterisch
gelezen was het een stad van laag allooi, daarom baart het verwondering, dat aan
deze gemeente de hoogste beloning wordt beloofd, nl. te zitten op de Troon Gods.
Esoterisch geïnterpreteerd wordt het klaarhelder. Hier is het Boven-rationeel
denken, de Intuïtie. Men zegt ook wel: Vox Populi, Vox Dei en in dit woord is de
mogelijkheid van het allerhoogste erkend. Nog is ons abstracte denken leeg en
lichteloos en de Engel raadt aan om zuiver Goud (Atma) en witte Gewaden (Buddhi)
en Ogenzalf (magische zalf, welke helderziend maakt en nog in de grijze
plattelands magie van alle volken gebrouwen wordt uit olie van korenbloemen) te
kopen, opdat de Intuïtie genezen moge worden. Vol mystieke en occulte betekenis
zijn de woorden: ,,Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand (de mens)
Mij hoort en de deur zal openen. Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem
avondmaal houden en hij met Mij” (Op. III - 20).
Hier is de Sephira Chesed, hetgeen Majesteit beduidt.
Deze laatste drie Beginselen hebben geen parallel in onze kanonnieke Evangeliën.
Misschien zouden wij moeten zoeken in de Gnostische Boeken. Het Mysterie is nu
diep-esoterisch en geestelijk. Op de niet-begrijpende exoterist en rationalist
moet het wel haast een demonische indruk maken.
Ik zou hier, zonder verdere commentaar, willen wijzen op een merkwaardige
getallen-coïncidentie, welke kabalistisch waarschijnlijk wel te verklaren is.
Zoals reeds telkens werd aangegeven, hebben de vier lagere Gemeenten elk een
getalswaarde, welke in de corresponderende Evangeliën tot uitdrukking komt. De
eerste drie hebben de waarden: 7, 4 en 6, hetgeen tesamen 17 is en Manifestatie
betekent, de letter Peh van het Hebreeuwse alfabet. De 4de Gemeente heeft de
waarde 5, hetgeen Inwijding betekent, de letter He. De vier tesamen hebben de
waarde 22, het totaal aantal letters van het Hebreeuwse alfabet, waarvan de
laatste letter Tau is, hetgeen Kruis of Overgang betekent.
Het is duidelijk (ook aan de hand van het Boom-Schema) dat de laatste en hogere
Gemeenten de getalwaarden 1, 2 en 3 hebben, tesamen 6, dat is de letter Vau en
dit is wel de merkwaardigste van alle letters en heeft (soms) de betekenis van
het diepste Mysterie. Ik wil hier aanhalen, hetgeen prof. Fabre d’Olivet in ,,La
langue hébraique restituée” hieromtrent schrijft op bldz. 38 van het 3de deel:
,,Racines hébraïques”:
,,De letter Vau heeft als klinker 2 typerende betekenissen en nog een 3de als
medeklinker. Ten eerste betekent hij, als klinker, het Oog en is dan het symbool
van Licht; vervolgens betekent hij ook het Oor en is dat is het symbool van
Lucht of de wind. Als medeklinker is hij het zinnebeeld van Water en betekent
dan de smaak en de Tong. Als een grammaticaal teken beschouwd ontdekt men in
deze letter, zoals ik reeds eerder opmerkte, het zinnebeeld van het Allerdiepste
Mysterie, het meest-onbegrijpelijke; het symbool van de Knoop, welke alles
verbindt en tevens van het Punt, dat alles scheidt, het Al en het Niets...“ Wij
zullen hierop nog uitvoerig terugkomen bij de behandeling van de 18e graad.
In de Apocalyptische beschrijving van het Nieuwe Jeruzalem worden de
Fundamenten van de Hemelse Stad gezien als edelstenen. In totaal zijn er Twaalf,
maar het blijkt, dat hierbij 2 Tweetallen zijn, zoals in het Boom-Schema de
Sephiroth Geburah en Hod eveneens dualistisch opgevat moeten worden (getalswaarele
2 en 6 dat zijn Moeder-getallen. 4 is Malkuth, de Materie-Moeder zèlf), waardoor
het tiental daar eveneens een twaalf-tal wordt. In de Tweede Tabel achterin zijn
de overeenstemmingen opgesomd.
Na deze mystieke Inleiding, welke de Neofiet voorbereiden moet, komt de
feitelijke Initiatie tot het Ridderschap, welke geschiedt door de kandidaat te
tonen (te doen ondergaan?) welke Geheimenissen worden bewaard achter de zeven
Zegels van het Boek, waarop het Lam ligt. Ook dit is ontleend aan het 1ste
gedeelte van de Apocalypse. Het is duidelijk, dat met deze 14 fazen (7 Gemeenten
en 7 Zegels) een korte recapitulatie bedoeld is van de 13 voorafgaande graden,
waar de Blauwe graden dan niet in meedoen. terwijl de opening van het zevende
Zegel hierbij dan voorstelt de l7de graad, die, waarin de kandidaat gerecipieerd
wordt.
De opening van het 1ste Zegel recapituleert de 11de graad: Gr\Uitv\Mr\van
Twaalf en deze identificeerden wij als de Aangenomen Leerling in de ware
mysteriën. Hij, met wie de band met de Grote Witte Loge, door tussenkomst van
zijn Meester, in werkelijkheid is gelegd. Het veel-zeggend zinnebeeld van deze
graad is een Vlammend Hart en de ingewijde wordt Prins Emeth genoemd, de
Rechtschapene. Hij zit op een wit paard (reinheid van het lichaam) en ontvangt
een boog (volhardend geduld) en een kroon (overwinning).
De opening van het 3de Zegel recapituleert de l3de graad: R\van
de Kon\B\van
Henoch. De ingewijde verschijnt op een zwart paard, symbool van de duisternis,
waarin hij moet afdalen om in het diep-gelegen onderaardse gewelf het Verloren
Woord terug te vinden. Nederigheid en armoede worden verzinnebeeld in tarwe en
gerst. Toch vindt hij het Heilige, en dit wordt gesymboliseerd in Olie en Wijn,
de gebruikelijke Altaar-offeranden. Brood, wijn en olie zijn de sacramentele
offers waardoor het Woord, dat slechts door drie tesamen kon worden
uitgesproken, aan de zoeker wordt geopenbaard.
De opening van het 7de Zegel is de receptie in de graad van van het O\
en het W\-zelf en brengt ons dus in de
Geestelijke Wereld. Om dit te accentueren spreekt de Apocalypse van ,,een half
uur Stilte”, waarna Johannes zeven Engelen ziet staan, aan wie zeven bazuinen
worden gegeven.
Dit is de 7-voudige inwijdings-rite voor de nieuwe Ridder. Uiteraard kunnen wij
hier geen details geven, noch deze hier in beschouwing nemen.
Rituaal voor de Graad van Ridder van het Oosten en van
het Westen (nederlands,
2e helft 19e eeuw).
Knights of the East and West (Amerikaans, 1835).