16e Gr\ Prins van Jeruzalem
Uit: The Intermediate Degrees 1° - 17°, 1990.
The Officers in this Degree are the same as in the
15°. except that Darius is the King. The Candidate is again Zerubbabel. The
Jewel is a Gold Triangle engraved with Masonic symbols: the Clothing. Apron and
Sash; and the Degree colour, Green and Red.
Owing to the difficulties caused by the action of the
Samaritans and the Edict of Artaxerxes, the Elders of the Jews decided to send
an Embassy to Babylon to seek relief. Zerubbabel, with four attendants, sets out
for Babylon, and on his arrival there presents Letters from the Elders praying
that the Edict of Artaxerxes be rescinded, and that of Cyrus confirmed.
Darius grants their request; and, to enhance his
authority. Zerubbabel is created Prince of Jerusalem, thus setting him on a
panty with the other Prince-Governors of the Provinces beyond the River.
Bearing the desired Edict, which imposes severe
penalties upon any who interfere with the work in Jerusalem, the Embassy returns
to the city, where it is received with great rejoicings. Thereafter the work on
the building of the Temple and the restoration of the walls of the city is
unhindered. The older men among the Jews lamented the impossibility of
recovering the Five Precious Things, but Josephus relates that the people in
general were contented with their present condition.
The legend adds that shortly before the dawn of the Christian Era this Temple
was replaced by a third, erected by Herod, which was in turn destroyed when the
Roman army put down the rebellion of the Jews in A.D. 70; since that time.
Masons have erected Temples in their hearts.
Deze tekst komt uit het boek Maçonnieke Beschouwingen van A. van Leeuwen (1949).
De Koning Darius (Hebreeuws: Dârjawčs =
Dâr-Jahwe of Wijsheids Gods) kroont Zerubbabel tot Vorst van Jeruzalem (Jeru-Salem
= Oord des Vredes). De naam van deze Vorst is waard om nader beschouwd en
geanalyseerd te worden. Babel
= Bab-Elani en betekent: de Poort Gods.
In het Bijbels Woordenbeek van prof. Böhl
werdt Zerubbabel verklaard als Zűr-Babili = Spruit van Babylon, hetgeen mij niet
bevredigt. Beter lijkt mij, ook myst\-symb\:
Zęruh of Zerah betekent Opstijging of ook : Hij, die weent. Wij krijgen
daarmede: Zęruh-Bab-Elani = Hij, die weent in de Poort Gods of wel: ,,Hij, op de
Drempel van Gods Wereld”. Dit is een Ingewijde en in deze zin is Zerubbabel ook
het Onsterflijke Ego in de mens, die de Inwijdingen ontvangt.
In Hoofdstuk XL van het Boek van de Profeet
Ezechiël beschrijft deze een visioen dat God hem toont in het l4de (!) jaar na
de vernietiging van de T\ en in vers 3
geeft Ezechiel een beschrijving van de Bouwheer van de 2e T\
,,wiens gedaante was als de gedaante van koper (dus een Aziaat met
koperkleurige huid), en in zijn hand was een linnen (meet-) snoer en een
meetriet (yared); en ,,Hij stond in de Poort”. Dit laatste duidt nu op
Zerubbabel. De ,,Poort” is in de Gr\Pyr\
de Voorhof vóór de Koningskamer, dus na de ,,Drempel”. Zerubbabel staat in het
Voorportaal van Goddelijkheid.
De ritus stelt een voorval voor in het
Paleis van Darius, waar de Satrapen van Assűr en Medina de koning trachten te
vleien, terwijl Zerubbabel de Koning de harde Waarheid durft te zeggen. Darius
had nl. gevraagd wat het Machtigste op aarde was. De Satraap van Assűr zegt : de
verblindende schittering en schoonheid van ‘s Konings Hofhouding. De Satraap van
Medina meent: de grootse majesteit van de Koning, die al zijn vijanden overwint.
Als Darius tenslotte het oordeel vraagt van zijn gevangene (want de Joden zijn
nog in ballingschap), antwoordt Zerubbabel, dat het hem grieft, dat de Koning
het oor lwent aan vleierij en dat grote Vorsten slechts één enkele richtsnoer
mogen hebben en niet meer dan die ene, nl. de Waarheid, want dit is het
Machtigste op aarde.
Om dit antwoord bevrijdt de Koning hem en
zijn landgenoten en om hem zijn gunst en vriendschap te tonen, beveelt bij
Zerubbabel naar Jeruzalem te trekken met alle gouden en zilveren vaten van de T\
en een Tweede T\ te bouwen op de
fundamenten van de Eerste. Natuurlijk speuren wij hier een Myst\.
Schittering en Overwinning zijn de namen van
de beide Sephires, waarheen de Vrijm\
van de l4de Gr\ zijn schreden richt.
Wanneer hij verwacht, zoals de beide Satrapen en Vazallen van Darius, dat hier
het Eindpunt zal worden bereikt, dan is hij verloren en zal ‘s Konings gunst hem
niet verhogen. Wie echter, als Zerubbabel, weet en erkent, dat alleen Waarheid
en niets dan Waarheid onze richtsnoer moet wezen, die zal tot Vorst van het Oord
des Vredes gekroond kunnen worden.
Ritualen:
Rituaal voor de Graad van Prins van Jeruzalem (nederlands,
2e helft 19e eeuw).
Prince of Jerusalem (Amerikaans, 1835).