Afdeling Inlichtingen en Veiligheid

Naast de LAMID bestond bij de Landmachtstaf de 'Afdeling Inlichtingen en Veiligheid'. Het hoofd van de LAMID was tevens het hoofd van deze afdeling. Beide organen vielen grotendeels samen, met name de secties voor inlichtingen en veiligheid. Officieel was de LAMID verantwoordelijk voor de inwinning van inlichtingen en de Afdeling I en V was verantwoordelijk voor de verwerking daarvan.
De afdeling is een voortzetting van de Sectie G2 Inlichtingen van de Generale Staf. In 1969 werd deze naam gewijzigd.
Ook de Marine en de Luchtmacht hadden afdelingen met een zelfde naam. Bij deze afdelingen was respectievelijk het hoofd MARID en het hoofd LUID hoofd van de afdeling.

De MIVD ziet deze afdelingen niet als voorlopers van de MIVD.

De Afdeling Inlichtingen en Veiligheid van de Landmachtstaf gaf jarenlang maandrapportages uit, met daarin politieke, economische en militaire gebeurtenissen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika en het Verre Oosten. Enkele van deze rapportages zijn openbaar geworden.

1973

1974