Nationale Raad van de Algemene Gemengde Vrijmetselarij in Nederland

Statuten

Heden, vier juni negentienhonderd zesennegentig verschenen voor mij, Mr Pál Tibor András Benedek, notaris ter standplaats Ede:
1. mevrouw Anna Josephine Louisa Harts, zich noemende en schrijvende Brouérius van Nidek Harts, particulier, wonende te Leiden, Bachstraat 594 (postcode 2324 HE), geboren te Vlissingen op achttien april negentienhonderddertien, (paspoortnummer xxxxxxx) gehuwd;
2. de heer Mr Bert Jacob de Wit, particulier, wonende te Zoetermeer, Dadelgaarde 13 (postcode 2723 BH), geboren te Amsterdam op zesentwintig december negentienhonderd eenendertig, (paspoortnummer xxxxxxx) gehuwd.
De comparanten verklaarden dat in de op acht maart negentienhonderd zesennegentig in combinatie gehouden algemene en bestuursvergadering van de te Amsterdam gevestigde vereniging: Nationale Raad van de Algemene Gemengde Vrijmetselarij in Nederland deze vereniging hierna te noemen: de Vereniging is besloten:
a. de statuten van de Vereniging te wijzigen en in hun geheel opnieuw vast te stellen:
b. hen comparanten, te machtigen tot het doen passeren en ondertekenen van de betrokken notariële akte van statutenwijziging conform die door de Algemene Vergadering vastgestelde tekst.
Ter uitvoering van gemelde besluiten verklaarden de comparanten dat de huidige statuten van de Vereniging in hun geheel komen te vervallen en dat de Vereniging voortaan geregeerd zal worden door de navolgende:
Statuten
Definities
Artikel 1
In deze statuten wordt verstaan onder:
- Afdeling: Blauwe Loge of Blauwe Loge in oprichting binnen de Nederlandse Federatie van de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij “Le Droit Humain”;
- Raad van Afgevaardigden: Algemene Ledenvergadering van de Vereniging waarin elke Afdeling door één (1) lid-afgevaardigde vertegenwoordigd is;
- Vereniging: De Vereniging als bedoeld in artikel 2 van deze statuten:
- Federatie: De Nederlandse Federatie van de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij “Le Droit Humain”;
- vertegenwoordiger van de Opperraad: Persoon die het hoogste gezag heeft in de Nederlandse Federatie.
- Opperraad: De Opperraad. gevestigd te Parijs, die het oppergezag heeft van de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij “Le Droit Humain” en de uitvoerende macht vertegenwoordigt betreffende besluiten van het Internationaal Convent, zijnde het soevereine orgaan van de Orde, alwaar de wetgevende macht van de Orde berust;
- Orde: de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij “Le Droit Humain”;
- Reglementen:
a. Het Nationaal Reglement, opgesteld met inachtneming van de Ordegrondwet en de Nederlandse wetgeving. zijnde het Algemene Reglement van de Nederlandse Federatie van de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij Le Droit Humain;
b. Alle andere reglementen van de Vereniging waarin ter uitwerking van deze Statuten nadere bepalingen met betrekking tot de werkwijze en dergelijke zijn vastgelegd;
- Ordegrondwet: Met algemene reglement van de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij “Le Droit Humain”, waardoor alle reglementen van en binnen de Nederlandse Federatie worden geregeerd.
Artikel 2
De Vereniging draagt de naam: “Nationale Raad van de Algemene Gemengde Vrijmetselarij in Nederland”, hierna te noemen “Nationale Raad”.
Zetel
Artikel 3
De Vereniging is gevestigd te Amsterdam.
Artikel 4
1. De Vereniging heeft ten doel:
a. het scheppen van de mogelijkheid voor een ongestoorde en regelmatige beoefening van de vrijmetselarij, daarbij uitgaande van een vast vertrouwen in de werkelijkheid ener geestelijke en zedelijke, de mens en de mensheid voortstuwende wereldorde;
b. het leiden, begeleiden en verzorgen van de administratieve en financiële zaken en het beheer van de goederen van de Vereniging, één en ander overeenkomstig hetgeen is bepaald in het Nationaal Reglement.
2. De Vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
a. het zo nodig begeleiden van de oprichting en instandhouding van de Afdelingen naar de gebruiken en voorschriften van de Orde;
b. al hetgeen te doen dat hiermee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of ertoe bevorderlijk kan zijn;
c. alle andere wettige middelen die het doel van de Vereniging bevorderen; een en ander in de ruimste zin van het woord;
3. De Vereniging heeft geen winstoogmerk.
Artikel 5
De Vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd.
Inrichting
Artikel 6
Organen van de Vereniging zijn onder meer:
- het Bestuur;
- de Raad van Afgevaardigden;
- personen en commissies die door de Raad van Afgevaardigden zijn belast met een nader omschreven taak.
Leden
Artikel 7
1. Leden van de Vereniging zijn uitsluitend:
Afdelingen zoals in artikel 1 omschreven;
2. Met bestuur houdt een register waarin de namen en adressen van alle Afdelingen en hun afgevaardigden zijn opgenomen.
Toelating
Artikel 8
De Vereniging accepteert als leden die Afdelingen die als zodanig door de Opperraad zijn erkend.
Artikel 9
1. De Afdelingen zijn financieel autonoom.
2. De Vereniging is tegenover derden niet aansprakelijk voor enig optreden in en buiten rechte van enige Afdeling.
Artikel 10
1. Het lidmaatschap eindigt door onder meer:
a. opheffing van de desbetreffende Afdeling conform het bepaalde in het Nationaal Reglement;
b. opzegging of ontzetting door de Vereniging;
c. opzegging door de desbetreffende Afdeling.
2. Ontzetting geschiedt door de Raad van Afgevaardigden en kan alleen worden uitgesproken wanneer een Afdeling in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de Vereniging handelt, of de Vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
3. Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de Vereniging alsmede van een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschep staat de betrokken Afdeling binnen een maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open bij de Vertegenwoordiger van de Opperraad.
Deze wordt daartoe ten spoedigste schriftelijk van het besluit met opgave van reden(en) in kennis gesteld.
Gedurende de beroepstermijn en hangende bet beroep is de Afdeling geschorst.
4. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desalniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het gehele verenigingsjaar
verschuldigd, tenzij het bestuur anders besluit.
Jaarlijkse bijdragen
Artikel 11
1. De Afdelingen zijn gehouden tot het betalen van een jaarlijkse bijdrage die door de Raad van Afgevaardigden zal worden vastgesteld.
2. De Raad van Afgevaardigden is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van een bijdrage te verlenen.
Artikel 12
1. Het bestuur bestaat uit tenminste vijf (5) (natuurlijke) personen die de meestergraad bezitten en die door de Raad van Afgevaardigden worden gekozen uit de Afdelingen.
De vertegenwoordiging in het bestuur ten aanzien van de geografische spreiding van de Afdelingen wordt geregeld bij Huishoudelijk Reglement.
Het aantal bestuursleden wordt door de Raad van Afgevaardigden vastgesteld.
2. Het bestuurslidmaatschap eindigt door:
a. uittreden van het bestuurslid uit de Federatie;
b. ontslag van het bestuurslid als lid van de Federatie;
c. aftreden;
d. overlijden van het bestuurslid;
e. schorsing of ontslag door de Raad van Afgevaardigden indien deze daartoe termen aanwezig acht. Voor een daartoe strekkend besluit is een meerderheid vereist van tenminste drie vierde (3/4) van de uitgebrachte
geldige stemmen in een (mede) daartoe bestemde vergadering.
Elk bestuurslid kan te allen tijde door de Raad van Afgevaardigden worden ontslagen of geschorst. Een schorsing die niet binnen drie (3) maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag eindigt door het verstrijken van die termijn.
3. Elk bestuurslid treedt uiterlijk drie (3) jaar na zijn benoeming af volgens een door het bestuur op te maken rooster van aftreding. De aftredende is eenmaal in dezelfde functie herkiesbaar. Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
4. De bestuurders zijn bevoegd te allen tijde zelf af te treden mits dit schriftelijk aan het bestuur bekend gemaakt wordt met een opzeggingstermijn van tenminste drie (3) maanden.
5. Een afgevaardigde die tot bestuurslid wordt gekozen, treedt onmiddellijk af als lid van de Raad van Afgevaardigden, waarna zijn plaats wordt ingenomen door de plaatsvervangend Afgevaardigde van zijn Afdeling.
Bestuursfuncties – besluitvorming van het bestuur
Artikel 13
1. Alle bestuursleden worden door de Raad van Afgevaardigden in functie gekozen.
Een bestuurslid kan slechts één functie bekleden.
2. Van het verhandelde in elke bestuursvergadering worden door de secretaris notulen opgemaakt. Deze notulen worden in dezelfde of in de eerstvolgende bestuursvergadering vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de secretaris ondertekend. In afwijking van hetgeen de wet dienaangaande bepaalt, is het oordeel van de voorzitter omtrent de totstandkoming en de inhoud van een besluit niet beslissend.
3. Bij huishoudelijk reglement kunnen nadere regelen aangaande vergaderingen van en de besluitvorming door het bestuur worden gegeven.
Bestuurstaak – vertegenwoordiging
Artikel 14
1. Behoudens de beperkingen volgens deze statuten en dwingend Nederlands recht is het bestuur belast met het besturen en het uitvoeren van de besluiten van de Vereniging.
2. Indien het aantal bestuursleden tot drie (3) is gedaald, blijft het bestuur bevoegd.
Het is echter verplicht binnen vier (4) weken een algemene vergadering van de Raad van Afgevaardigden te beleggen waarin door middel van verkiezingen in de open plaats of plaatsen wordt voorzien.
3. Met bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door commissies die door het bestuur worden benoemd.
4. Met bestuur is, mits met goedkeuring van de Raad van Afgevaardigden, bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen, en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de Vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
Op de stemming over de goedkeuring van de Raad van Afgevaardigden is het bepaalde inzake procedure, quorum en stemmenverhouding in de leden 1, 2 en 3 van artikel 22 van overeenkomstige toepassing.
In geval van het ontbreken van deze goedkeuring kan slechts door de Vereniging tegen derden beroep worden gedaan.
5. Onverminderd het in de laatste volzin van lid 4 bepaalde wordt de Vereniging in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur alsmede door:
a. hetzij de voorzitter te zamen met de secretaris;
b. hetzij de voorzitter te zamen met een penningmeester;
c. hetzij de secretaris te zamen met een penningmeester.
Indien meerdere functies door één persoon worden waargenomen, heeft dat niet tot gevolg dat de Vereniging door die persoon alleen vertegenwoordigd kan worden.
6. Personen aan wie hetzij krachtens deze statuten, hetzij krachtens volmacht vertegenwoordigingsbevoegdheid is toegekend, oefenen deze bevoegdheid niet uit dan nadat te voren een bestuursbesluit is genomen waarbij tot het aangaan van de betrokken rechtshandeling of rechtshandelingen is besloten.
Jaarverslag - rekening en verantwoording
Artikel 15
Het verenigings- en boekjaar loopt van één januari tot en met éénendertig december daaropvolgend.
Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de Vereniging zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
3. Met bestuur brengt op een vergadering van de Raad van Afgevaardigden binnen vijf (5) maanden na afloop van het boekjaar zijn jaarverslag uit over de gang van zaken in de Vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans, staat van baten en lasten en de voorlopige begroting voor het komende jaar met een toelichting ter goedkeuring voor aan de Raad van Afgevaardigden. Deze stukken worden ondertekend door de bestuurders; ontbreekt de ondertekening van één of meer hunner, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt.
Na verstrijken van de termijn kan iedere Afdeling van de gezamenlijke bestuurders in rechte vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.
4. De in lid 3 bedoelde bescheiden dienen voor akkoord ondertekend te zijn door een externe financieel deskundige.
Algemene Vergadering
Artikel 16
1. Aan de Raad van Afgevaardigden komen in de Vereniging alle bevoegdheden toe die niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen.
2. Jaarlijks, uiterlijk zes (6) maanden na afloop van het verenigingsjaar, wordt een vergadering van de Raad van Afgevaardigden - de jaarvergadering - gehouden. In de jaarvergadering komen onder meer aan de orde:
a. het jaarverslag, de rekening en verantwoording en de begroting bedoeld in artikel 15 met het verslag van de aldaar bedoelde deskundige;
b. voorziening in eventuele vacatures;
c. voorstellen van het bestuur of de Afdelingen, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering.
3. Andere vergaderingen van de Raad van Afgevaardigden worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt of drie (3) Afdelingen gezamenlijk dit wenselijk oordelen, met dien verstande dat er tenminste tweemaal per jaar een dergelijke andere vergadering zal plaatsvinden.
4. Indien aan het verzoek van de in lid 3 bedoelde Afdelingen tot bijeenroeping van een vergadering binnen veertien (14) dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan door oproeping overeenkomstig artikel 21.
Toegang en stemrecht
Artikel 17
1. a. Toegang tot de Raad van Afgevaardigden hebben alle gekozen afgevaardigden van de Afdelingen. Een afgevaardigde van een geschorste Afdeling heeft toegang tot de vergadering van de Raad van Afgevaardigden waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld en is slechts bevoegd daarover het woord te voeren.
b. De Vertegenwoordiger van de Opperraad heeft toegang tot alle algemene en bestuursvergaderingen van de Raad van Afgevaardigden; hij ontvangt alle betreffende stukken en heeft een adviserende stem.
2. Over toelating van andere dan de in lid 1 bedoelde personen beslist de Raad van Afgevaardigden en-of het bestuur.
3. Iedere Afdeling van de Vereniging die niet geschorst is, heeft één stem.
4. Een Afdeling kan haar stem door een schriftelijk met stemopdracht daartoe gemachtigde andere afgevaardigde uitbrengen, met dien verstande dat een afgevaardigde ten hoogste één andere afgevaardigde vertegenwoordigen kan.
Voorzitterschap - notulen
Artike1 18.
1. De Raad van Afgevaardigden wordt geleid door de voorzitter van de Vereniging. Ontbreekt de voorzitter, dan treedt de eventueel gekozen vice voorzitter of één der andere bestuursleden, door het bestuur aan te wijzen, als voorzitter op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering zelf daarin.
2. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt. Deze notulen worden in dezelfde of in de eerstvolgende algemene vergadering vastgesteld en worden ten blijke daarvan door de voorzitter en de secretaris van die vergadering ondertekend.
De notulen worden zo spoedig mogelijk na de betreffende vergadering van de Raad van Afgevaardigden ter kennis van alle Afgevaardigden gebracht. De termijn van toezending wordt bepaald bij Huishoudelijk Reglement.
Besluitvorming van de Raad van Afgevaardigden
Artikel 19
1. Met ter algemene vergadering van de Raad van Afgevaardigden uitgesproken oordeel van de voorzitter dat door de vergadering een besluit is genomen, is beslissend.
Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit voor zover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
2. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het eerste lid bedoeld oordeel de juistheid daarvan betwist, den vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid van de aanwezige afgevaardigden of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt.
Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
3. Voorzover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de Raad van Afgevaardigden genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
4. Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
5. Indien bij een verkiezing van personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, heeft een tweede stemming plaats.
Heeft alsdan weer niemand de volstrekte meerderheid verkregen, dan vinden herstemmingen plaats totdat hetzij één (1) persoon de volstrekte meerderheid heeft verkregen, hetzij tussen twee (2) personen is gestemd en de stemmen staken.
De gemelde herstemmingen, waaronder niet is begrepen de tweede stemming, wordt telkens gestemd tussen de personen op wie bij de voorafgaande stemming is gestemd, evenwel uitgezonderd de persoon op wie bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen is uitgebracht. Is bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen op meer dan één persoon uitgebracht dan wordt door loting uitgemaakt op wie van die personen bij de nieuwe stemming geen stemmen meer kunnen worden uitgebracht.
Ingeval bij een stemming tussen twee (2) personen de stemmen staken, wordt door loting beslist wie van beiden is gekozen.
6. Indien de stemmen staken over een voorstel niet rakende de verkiezing van personen, is het voorstel verworpen.
7. Alle stemmingen geschieden mondeling, tenzij de voorzitter aan schriftelijke stemming gewenst acht of één der stemgerechtigden zulks vóór de stemming verlangt.
Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes.
Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke stemming verlangt.
8. Een éénstemmig besluit van de voltallige Raad van Afgevaardigden, ook al is deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering van de Raad van Afgevaardigden.
9. Zolang in een vergadering van de Raad van Afgevaardigden alle afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen, mits met algemene stemmen, omtrent alle aan de orde komende onderwerpen, behoudens een voorstel tot statutenwijziging of ontbinding van de Vereniging.
Referenda
Artikel 20
1. Het bestuur kan een referendum onder de Afdelingen houden over onder meer:
a. alle voorstellen die in enige vergadering van de Raad van Afgevaardigden worden ingediend en die bij aanneming een uitgave met zich zullen meebrengen die de jaarlijkse bijdrage met een bij huishoudelijk reglement te bepalen percentage verhoogt:
b: de bestemming van legaten, erfrechtelijke verkrijgingen, schenkingen, winsten of anderszins aan de Vereniging toevallende gelden die een bij huishoudelijk reglement te bepalen bedrag te boven gaan.
2. Indien het bestuur over een voorstel of bestemming als bedoeld in het voorgaande lid geen referendum houdt en tenminste een bij huishoudelijk reglement te bepalen aantal Afdelingen dit wenst, zal het bestuur op verzoek van die Afdelingen alsnog een referendum houden.
3. a. Als besloten is een referendum te houden, dienen de Afgevaardigden hiervan onverwijld schriftelijk in kennis te worden gesteld;
b. binnen twee (2) weken hierna dienen de stukken voor het desbetreffende referendum bij alle Afdelingen aanwezig te zijn;
c. uiterlijk zes (6) weken na de kennisgeving aan de Afgevaardigden dienen alle Afdelingen de uitslag van de stemming onder hun leden, met vermelding van de stemmenverhouding aan het bestuur in te zenden.
4. De stemmen van de Afdelingen en de stemmenverhoudingen per Afdeling zullen volgens een bij huishoudelijk reglement te bepalen weging bepalend zijn voor een te nemen besluit.
Bijeenroeping vergaderingen
Artikel 21
1. de vergaderingen van de Raad van Afgevaardigden worden bijeengeroepen door het bestuur, onverminderd het bepaalde in artikel 16 lid 4.
2. de oproeping geschiedt schriftelijk aan de adressen van de afgevaardigden volgens het register bedoeld in artikel 7.
De termijn voor de oproeping bedraagt tenminste vier (4) weken.
3. Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld, onverminderd het bepaalde in artikel 22.
Statutenwijziging
Artikel 22
1. In de statuten van de Vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door een besluit van de Raad van Afgevaardigden in een vergadering waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.
2. de oproeping tot de algemene vergadering van de Raad van Afgevaardigden ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging, die tenminste zeven (7) dagen vóór de vergadering dient te worden gedaan, moet vergezeld gaan van een afschrift van dit voorstel waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen en wordt toegelicht.
3. Een besluit tot statutenwijziging behoeft tenminste twee/derde (2/3) van de geldig uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin tenminste drie/vierde (3/4) van de afgevaardigden tegenwoordig is.
Is niet drie/vierde (3/4) van de afgevaardigden tegenwoordig of vertegenwoordigd, dan wordt binnen vier (4), doch niet eerder dan twee (2) weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden waarin over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal tegenwoordige of vertegenwoordigde afgevaardigden, kan warden besloten, mits met een meerderheid van tenminste drie/vierde (3/4) van de geldig uitgebrachte stemmen. Een statutenwijziging behoeft de goedkeuring van de Vertegenwoordiger van de Opperraad, die de wijziging uitsluitend aan de Ordegrondwet toetst.
4. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat er een notariële akte van is verleden. Tot het doen verlijden van de notariële akte is ieder bestuurslid bevoegd.
Ontbinding
Artikel 23
1. De Vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de Raad van Afgevaardigden. Met bepaalde in de leden 1, 2 en 3 van het voorgaande artikel is van overeenkomstige toepassing.
2. Een eventueel batig saldo na vereffening zal worden aangewend voor door de Raad van Afgevaardigden te bepalen zodanige doeleinden als het meest met het doel van de Vereniging overeenstemmen.
3. Na ontbinding blijft de Vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten voor zover ook wettelijk bepaald van kracht. In stukken en aankondigingen die van de Vereniging uitgaan, moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden “in liquidatie”.
Reglementen
Artikel 24
1. De Raad van Afgevaardigden stelt een huishoudelijk reglement vast.
2. a. de organisatie, alsmede de taken en bevoegdheden, zowel van de Vereniging, de Afdelingen en de organen, zijn vastgelegd in het Nationaal Reglement en kunnen nader geregeld worden in afzonderlijke huishoudelijke reglementen.
b. Het Nationaal Reglement wordt onder inachtneming van de Ordegrondwet vastgesteld en gewijzigd door de Raad van Afgevaardigden en vereist de goedkeuring van de Opperraad en diens Vertegenwoordiger.
c. Reglementen van de Vereniging mogen niet in strijd zijn met het Nationaal Reglement en of de Ordegrondwet en vereisen de goedkeuring van de Vertegenwoordiger van de Opperraad.
d. Reglementen van de Afdelingen mogen niet in strijd zijn met het Nationale Reglement en of de Ordegrondwet en vereisen de goedkeuring van de Vertegenwoordiger van de Opperraad, de nationale Raad gehoord hebbende.
a. de onder b., c. en d. bedoelde reglementen mogen noch met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met deze statuten in strijd zijn.

De comparanten zijn mij, notaris, bekend en de identiteit van de bij deze akte betrokken comparanten/partijen is door mij, notaris, aan de hand van de hiervoor gemelde en daartoe bestemde documenten vastgesteld. Waarvan akte in minuut!
Verleden te Ede op de datum in het hoofd dezer gemeld. Na zakelijke opgave van de inhoud van deze akte aan de verschenen personen hebben deze eenparig verklaard daarvan te hebben kennisgenomen en op volledige voorlezing geen prijs te stellen. Vervolgens is deze akte, na beperkte voorlezing, door de comparanten en mij, notaris, ondertekend.