Een van de ridderorden die in Nederland altijd buiten de publiciteit is gebleven is de Autonome Nederlandse Balije van de Grand Prieuré du très Saint-Sauveur de l'Ordre Royal de Saint Jean de Jérusalem (Byzantin).
Deze orde komt oorspronkelijk uit Frankrijk en heeft in 1979 een Nederlandse afdeling opgericht, die in 1998 een stille dood is gestorven. In de literatuur is over de achtergronden, de geschiedenis en het werk van deze orde niets te vinden.
Wel blijkt dat een aantal bestuursleden van deze orde ook bestuursfuncties hebben gehad bij andere nederlandse ridderorden, zoals de Souvereine Orde van Sint Birgitta (Henk Oswald, Jac. van Echteld en Maria Janssen-Linssen), de Internationale en Souvereine Ridderorde van de Tempel (Henk Oswald en Jac. van Echteld), de Soevereine Orde van St. Jan van Jeruzalem - Groot Prioraat voor de Benelux (Henk Oswald) en met het Nederlandse Laureaat van de Arbeid (Oswald, Van Echteld en Janssen-Linssen).