Order of the Owls

Deze order werd in november 1904 in South Bend, Indiana opgericht door ene John W. Talbott en enkele anderen. Oorspronkelijk was de doelstelling de ondersteuning van de leden bij handel en werk, hulp aan weduwes en wezen van overleden leden en gezelligheid voor de leden onderling.Order of Owls

Deze orde heeft geen enkele band met de Independent Order of Owls, die werd opgericht in 1890 in St. Louis, Missouri en die een maçonnieke achtergrond had.

De OOO heeft vier graden, met ritualen, wachtwoorden en handgrepen. Het rituaal is, zoals bij de meeste broederschappen, geheim. Vanuit de orde wordt aangegeven dat het rituaal geen religieuze elementen bevat. Een oudere versie van het rituaal geeft aan: "Wij hangen geen geloof aan. We weten dat er zovele goden zijn, zovele geloven, zovele wegen die maar gaan en gaan. Wij geloven dat de kunst van het aardig zijn is wat de wereld nodig heeft."

Het lidmaatschap was oorspronkelijk (zoals in zovele broederschappen) uitsluitend open voor blanke mannen, maar al snel kwamen er ook lokale afdelingen, genaamd Nests, voor vrouwen. Tegenwoordig is er ook sprake van een aantal gemengde Nests.

In het begin van de jaren twintig van de 20e eeuw had de orde meer dan 600.000 leden in 2148 Nests. Dat aantal liep terug tot zo’n 40.000 in 1979 en 5000 in 1994.

Tegenwoordig is de Orde nog actief in een vijftal staten: New York, West Virgina, Pennsylvania, Ohio en Indiana.

De oprichter, John W. Talbot is in 1921 veroordeeld tot vijf jaar cel wegens aanranding van een verpleegster in een van de ziekenhuizen die door de Owls werd gerund.

Rituaal van de Eerste Graad van een Male Nest.