Daughters of Isabella

De Daughters of Isabella, genoemd naar Koningin St. Isabella van Portugal is de vrouwentak van de Knights of Columbus. De orde werd in 1897 opgericht en telde in 1994 zo'n 100.000 leden.

Veel van het werk van de Daughters of Columbus is lovenswaardig, zoals de ondersteuning van het Rode Kruis en bloedbanken, ander werk is een kwestie van opvatting (ze zijn sterk gekant tegen het recht op abortus) en een deel is ietwat excentriek te noemen, zoals de langdurige campagne om de geboortedag van St. Isabella (22 april) tot nationale feestdag in de V.S. uitgeroepen te krijgen.

De organisatie heeft enkele ongewone kenmerken. Het lijkt niet op de 'gebruikelijke' vrouwen-afdelingen van verschillende ordes, omdat vrouwen lid kunnen worden zonder dat hun echtgenoot of vader lid is van de manlijke tak.
De orde kent ritualen, met een eed tot geheimhouding en wisselende wachtwoorden, wat voor een Rooms-Katholieke orde niet gebruikelijk is.