Honorable Order of the Blue Goose, International

Deze orde werd in 1906 opgericht als een sociale en gezelligheidsvereniging voor mannen, werkzaam in de brandverzekeringen. De order evolueerde al snel tot een eigen verzekeringsmaatschappij en stelde haar deuren open voor mensen uit allerlei verzekeringsbedrijven en makelaars onroerend goed. Ook is de orde sinds enige tijd toegankelijk voor vrouwen.

De plaatselijke afdelingen heten vijvers (ponds). Daarvan zijn er in de Verenigde Staten en Canada rond de vijftig. Het aantal leden is volgens eigen opgave op dit moment ongeveer 6000.

Het inwijdingsrituaal is bijzonder sober. Het bestaat grotendeels uit een eed die moet worden afgelegd en een korte voordracht over ‘karakter, liefdadigheid en broederschap’, de drie deugden die de orde nastreeft.

Op onze Download Moose/Elks/Eagles/Buffaloes Library is een tweetal ritualen opgenomen, alsmede een aantal andere publicaties van deze orde.