AMORC
Rituaal voor de Rozekruisers Inwijding
Tempel Sectie - Achtste Poort
1976
Fratres en Sorores,
U bent thans aangekomen op het tweede punt van de Driehoek van uw derde
ommegang. Iedere keer dat u de Driehoek bent omgegaan, bent u spiraalgewijs al
hoger en hoger gestegen. U moet uw voortgang echter niet alleen beoordelen naar
de studiegraad die u zult binnentreden. Het feit dat u wordt toegestaan de
Drempel van de Achtste Graad te overschrijden, is op zichzelf nog geen bewijs
dat u acht maal zo volleerd bent in deze studie als de Neofiet in de Eerste
Graad. Maar het feit dat u thans op het punt staat de Achtste Graad binnen te
treden betekent dat u acht maal zoveel langer gelegenheid hebt gehad voordeel
uit deze leringen en beginselen te trekken en er gebruik van te maken dan de
Neofiet die de Drempel voor het eerst heeft overschreden. Voorts betekent het
dat u acht maal de hoeveelheid kennis van de Neofiet is geboden. Voor
zelfonderzoek moet u thans echter bepalen wat uw niveau is met betrekking tot
het begrijpen van deze leringen - of u werkelijk wel gereed bent voor de Achtste
Graad in die zin dat u niet alleen deze Graad bereikt hebt, maar dat u ook het
werk en de leringen tot op deze hoogte kent en deze waardig bent.
Wederom moeten wij u doordringen van het feit dat inwijding niet alleen is
bedoeld als een boeiend binnenleiden van uw fysiek zelf in een aangename en
geheimzinnige omgeving, maar ook als een voorbereiding van uw mentaal en
psychisch zelf op het ontvangen van meer Licht. Het doel van de inwijding wordt
duidelijk verklaard op de omslag van dit geschrift - "Inwijding brengt in
het gebied van de rede het doel en in het gebied van de emotie de juiste
gemoedsgesteldheid voor het binnenleiden van de mens in de Mysteriën."
Diagram
U vindt hier weer een diagram met aanwijzingen hoe uw sanctum voor deze
inwijding in te richten en het geeft de verschillende posities in uw sanctum
aan. De nummers stellen de plaatsen voor die u tijdens de uitvoering van het
rituaal zult innemen en de pijlen geven de richting aan waarin u van de ene
plaats naar de andere moet lopen.
Lichten
Zorg voor voldoende licht in uw kamer om erbij te kunnen lezen en plaats
één kaars op uw altaar in plaats van twee zoals op het diagram is aangegeven.
Steek de kaars aan alvorens u met de ceremonie begint.
Voorschoot
Als u in het bezit bent van het Rozekruisers-voorschoot, behoort u dit voor
te binden.
Wierook
Steek - vóór de aanvang van de ceremonie - de wierook in de wierookbrander
aan en plaats deze midden op het altaar.
Rapport
Breng op het ingesloten rapport-formulier een kort verslag uit van uw
ervaringen, welke deze ook mogen zijn; en zend het formulier zo spoedig mogelijk
naar de Rozekruisers Orde (AMORC).
Ceremonie
Wij nemen aan dat uw sanctum thans op de juiste wijze is ingericht
overeenkomstig het diagram en de bovenstaande instrukties.
Sluit - voor zover uw omstandigheden dit toelaten - zoveel mogelijk alle
afleidende geluiden buiten. Ga gemakkelijk op de stoel in het Westen van uw
sanctum zitten (zie diagram) en mediteer gedurende een ogenblik over de zegen
van het zich van tijd tot tijd afzonderen. Het is niet natuurlijk dat de mens
zich te allen tijde van zijn medeschepselen afzondert aangezien hij deel
uitmaakt van het menselijk geslacht en ervan afhankelijk is. De verbetering en
vooruitgang van de mensheid spruit voort uit de bijdrage van het individu aan
het geheel, hetgeen op zijn beurt weer alleen kan voortkomen uit diens
verbondenheid met anderen. Toch worden wij in de mensenwereld zo geheel in
beslag genomen door onze dagelijkse indrukken en gewaarwordingen, dat wij er
maar zelden de tijd voor vinden deze op de juiste waarde te schatten of ze te
onderscheiden van ware wijsheid.
Deze uiterlijke kennis die de mens wordt onderwezen en die wij in ons
dagelijks leven ervaren, wordt in ons bewustzijn ieder uur van de dag in zulk
een snel tempo opgehoopt, dat het in plaats van een keurig geordende
informatiebron die ons tot hulp is, een doolhof wordt die onze gedachten verwart
en zich valse denkbeelden schept omtrent het leven en zijn realiteiten. Met
andere woorden, indien wij zodanig in beslag genomen worden door wereldse
aangelegenheden, welke deze ook mogen zijn, dat er voor ons geen tijd meer
overschiet voor bespiegeling of meditatie, kan het gebeuren dat wij het ware
doel van ons leven uit het oog verliezen. De onbelangrijkste dingen komen ons
dan voor als van het hoogste belang omdat wij daarbij het meest verwijlen. Dat
komt doordat wij deze toestaan ons bewustzijn te overheersen, onze aandacht in
beslag te nemen of ons denkvermogen bezig te houden.
Om een vergelijking te maken: het is alsof een groot kunstschilder een
inspiratie krijgt van een prachtig landschap dat de grootsheid van
kleurenharmonie weergeeft. Zo bevindt zich dit mooie mentale beeld ervan op het
scherm van zijn bewustzijn. Hij begint met dit mentale beeld van het prachtige
landschap als een kompleet geheel te schilderen en niet in de samenstellende
delen ervan. Hij besteedt dagenlang aan het kiezen van het juiste soort
schilderdoek, bepaalde olieverven en de grondverf, en misschien wel wekenlang
aan het op technische wijze mengen van de kleuren om daardoor andere kleuren te
produceren, totdat hij tenslotte verwikkeld raakt in myriaden details die zijn
denkvermogen zodanig verwarren, dat de oorspronkelijke konceptie die hij ervan
had, in plaats van helder thans verwrongen, vaag en verward is.
Ten einde zijn oorspronkelijk idee niet geheel te verliezen, vindt hij het
noodzakelijk zich in zijn atelier terug te trekken - weg van de bijzonderheden,
zodat hij het zuivere idee zal terugvinden dat hij zich nog herinnert en dat de
overhand heeft in zijn bewustzijn. Al spoedig kan hij zich er weer een levendig
denkbeeld van vormen. Dan is hij in staat tot zijn arbeid terug te keren en te
trachten de segmenten van kleur schaduw en perspektief op zodanige wijze op het
doek te brengen dat dit alles het mentale beeld weergeeft. Dit zelfde nu is voor
velen heden ten dage ook nodig. Wij koncentreren ons zodanig op bepaalde
elementen die ons bestaan in het leven samenstellen en wij streven die met zo’n
kracht na, dat wanneer wij deze elementen verkrijgen, wij er niet meer het
juiste gebruik van kunnen maken en wij zijn het idee dat wij er oorspronkelijk
van hadden voor het gebruik ervan in het leven, kwijt.
De dingen die wij in het leven nastreven, moeten tot een harmonisch geheel
worden verenigd, anders wordt het slechts een opeenhoping van afzonderlijke
dingen die ons veeleer verantwoordelijkheid en zorg verschaffen dan geluk,
veeleer disharmonie dan harmonie, veeleer verwrongenheid dan schoonheid. Ten
einde standvastig te blijven en vrij van verwringen van ideeën en de idealen
die wij ons in het leven scheppen, moeten wij ons bij tijden terugtrekken,
moeten wij de eenzaamheid zoeken en ons van de wereld afzonderen; en dat iedere
dag gedurende enige minuten. Terwijl wij met onze gedachten alleen zijn, ontdoen
wij ons van alle herinneringen aan onze dagelijkse ervaringen en halen wij ons
onze grootste idealen en dromen weer voor de geest. Wij herinneren ons deze dan
niet alleen, maar wij ervaren ook de emotie teweeggebracht door het visualiseren
ervan weer opnieuw, hetgeen een aansporing voor ons is om op de ingeslagen weg
voort te gaan.
Ga nu over tot de ceremonie.
(Lees zachtjes)
MEESTER: In naam van ons Heilig Teken
open ik deze bijzondere konvokatie voor inwijding in de Achtste Graad van de
Rozekruisers Orde. De kandidaat wordt verzocht van zijn stoel op te staan, zich
naar de Shekinah te begeven en zich daar op te stellen met het gelaat naar het
Oosten gekeerd.
KANDIDAAT: Sta op, begeef u naar de Shekinah en neem dit geschrift met u mee.
Volg de richting van de pijl van no.1 naar no.2 (zie diagram). Sta rechtop met
het gelaat naar het Oosten van uw sanctum gekeerd.
(Lees zachtjes)
MEESTER: De kandidaat wordt verzocht
de titel en het wachtwoord van de Zevende Graad te geven, aldus aantonend dat
hij de Zevende Graad bereikte.
KANDIDAAT: Herinner u de titel en het wachtwoord van de Zevende Graad en noem
die zacht. Indien u dit niet kunt, ga dan niet verder alvorens u deze opgezocht
hebt.
(Lees zachtjes)
MEESTER: (Nadat u de titel en het wachtwoord gegeven hebt, gaat u verder.) Het
is goed. Keer terug naar uw plaats in het Westen van het sanctum en ga zitten.
KANDIDAAT: Keer u om en loop terug naar no.1 (zie diagram) en ga zitten.
(Lees zachtjes)
MEESTER: Objektief bevindt u zich in
uw gewijde sanctum, de plaats waar u meer dan ergens anders, niet alleen vrede
rust en verlichting behoort te vinden met betrekking tot de wereldse strijd die
u elders omringt, maar ook gemeenschap met verwante zielen en denkvermogens.
Deze afstemming op andere denkvermogens doet u tot de realisering van het
algemene doel "ons met elkaar te verenigen" komen en - hetgeen sterker
is dan een emotie of stimulatie van ons bewustzijn - een appreciatie van het
'Allen voor Eén, Eén voor Allen'.
Dat is de reden waarom uw sanctum voor dergelijke gelegenheden gewijd,
dierbaar en heilig voor u behoort te zijn; en als de gelegenheid zich voordoet
er een ceremonie vol gewijde symboliek en onderbewuste indrukken te volvoeren,
dan zult u rijkelijk beloond worden voor uw toewijding aan al hetgeen het leven
op dit aardse gebied inhoudt of biedt.
(Lees zachtjes)
MEESTER (vervolgt): Uw voortzetting
van het werk en uw vorderingen in de hogere Graden, behoren u het ware doel van
de verschillende inwijdingen te doen beseffen. Wanneer u een berg zoudt
beklimmen, zoudt u bij tijden eens rusten en mediteren of liever gezegd, uw
inspanningen op de juiste waarde schatten. Op dergelijke momenten zoudt u zowel
objektief als onderbewust zich ervan bewust zijn dat u van het ene gebied naar
het andere bent gestegen. Aldus hebt u de verschillende Graden in deze Orde
doorlopen en hebt u dergelijke perioden van rust en overpeinzing gehad met een
formele ceremonie, ten einde de verschillende gebieden van uw intellektuele en
psychische ontwikkeling te onderscheiden.
Hedenavond behoort u enkele gedachten te wijden aan het feit dat u wederom
een mijlpaal bereikt hebt, een ander Vertrek, een andere Graad in uw voortgang.
Iedere Graad, ieder gebied van uw reis is duidelijk bepaald en onderscheiden
door bepaald studiemateriaal, bepaalde domeinen van onderzoek en bepaalde
onderwerpen op het gebied van de transcendentie. Er tussenin hebt u de
ceremoniën – uw inwijdingen – gehad ten einde duidelijk het begin en het
eind van uw periodieke opklimmingen in uw progressieve gang aan te geven.
"Het is niet zozeer om wat uw Klassemeester u te zeggen heeft bij die
gelegenheden, of welke vorm van ceremonie er is voorgeschreven noch om welk
aandeel u in een dergelijke ceremonie - welke een diepe indruk op u behoort te
maken - hebt, als wel om het eenvoudige feit dat u nu in uw sanctum bent om te
mediteren over de glorie van het Vertrek dat u zojuist doorlopen hebt (de
Zevende Graad) en om u voor te bereiden voor het nieuwe nog onbekende Vertrek
dat u nu moet doorlopen door middel van uw studie en het werk van de komen de
maanden. Derhalve verzoek ik u deel te nemen aan deze eenvoudige ceremonie en
haar symboliek en daarna te mediteren over de betekenis ervan. Wilt u nu opstaan
en het gelaat naar het Oosten wenden?
KANDIDAAT: Ga rechtop staan met uw gelaat naar het Oosten van uw sanctum
gekeerd. (Zie diagram.)
(Lees zachtjes)
MEESTER: Begeef u nu naar het Zuiden,
daarna naar het Oosten, vervolgens naar het Noorden en keer dan weer naar het
Westen terug.
KANDIDAAT: Doe zoals u verzocht wordt. Terwijl u de richting van de pijlen
volgt van no.1 waar u zich bevindt naar no. 3; van daaruit naar no.4 en
vervolgens naar no.5 waarna u weer terugkeert naar no.l, loopt u met rechte
hoeken (zie diagram).
(Lees zachtjes)
MEESTER: De kandidaat zal zich nu
naar het Zuid-Oosten begeven, vandaar oversteken naar het Noord-Oosten en
vervolgens terugkeren naar zijn plaats in het Westen, zodat zijn pad een
gelijkzijdige driehoek vormt met de punt van de driehoek naar het Westen.
KANDIDAAT: Dit is niet moeilijk uit te voeren. Lees de volgende instrukties
zorgvuldig bestudeer daarbij uw diagram en u zult zien dat het heel eenvoudig
is. Begeef u van no.l in het Westen met een hoek naar no.6, steek dan over naar
no.7 en keer dan weer terug naar no.1 waar u blijft stilstaan.
(Lees zachtjes)
MEESTER: Aldus hebt u een vierkant
gemaakt en in het vierkant de Gewijde Driehoek. Gaat u weer zitten.
KANDIDAAT: Neem uw plaats in het Westen van het sanctum weer in (zie
diagram).
(Lees zachtjes)
MEESTER: Richt uw blik op de
brandende kaars en zit gedurende een ogenblik in stilte neer, de ogen
gekoncentreerd op de vlam. (Lees eerst het volgende
alvorens u doet zoals verzocht wordt.)
Op deze wijze zult u een centraal punt van koncentratie hebben en met het
vierkant en de driehoek die u zojuist op uw reizen hebt gevormd, een
samengesteld symbool - een symbool dat alle andere omvat aangezien alle symbolen
worden gevormd uit punten, lijnen en bogen - hoeken, vierkanten en cirkels. Het
vierkant gevormd door de vier punten van het kompas n.l. Noord Zuid Oost en West
ofwel de symbolische punten in uw sanctum (zie diagram), herinnert ons aan de
kubus en aan het getal 8 - het getal van de Graad welke u op het punt staat
binnen te treden. De drie punten in uw sanctum die u enige ogenblikken geleden
passeerde vormden een driehoek die ons herinnert aan de Zesde Graad van waaruit
u overging naar de Zevende Graad. Aldus kunt u veel symboliek vinden in de
posities die u in uw sanctum hebt ingenomen, teneinde deze plechtige gebeurtenis
in het geheugen te prenten en de betekenis ervan naar waarde te schatten.
(Lees zachtjes)
MEESTER (vervolgt): De titel die u in
de Achtste Graad verwerft is ''Magister Templi". De onderwerpen die u in
deze Graad zult bestuderen, zijn van dien aard dat deze u een andere grote wet
of beginsel van het Verloren Woord zullen openbaren. Dit wordt aangeduid door de
kracht en de betekenis van het Woord dat als het Wachtwoord van deze Graad wordt
gebruikt. Het Wachtwoord luidt: Emineo. Het betekent dat de letter "E"
van het Verloren Woord bijdraagt aan de kracht van dat woord - de kracht
zichzelf te bevrijden, zich af te scheiden of zich zodanig te onderscheiden of
te verheffen dat men alle anderen te boven gaat of boven het grove, banale en
stoffelijke staat. Met andere woorden, deze letter "E" die een klank
in het Verloren Woord vormt, voegt de kracht toe van het uitrijzen boven, zich
losmaken en bevrijden van alle stoffelijke ketenen die ons binden aan het
stoffelijke leven. Het Wachtwoord wordt als volgt uitgesproken: EEM - IE - NEE -
OO.
U zult dit Wachtwoord vanzelfsprekend geheimhouden; maar u zult het ook
bepeinzen en erover mediteren. Zoals u zich zult herinneren luidt het Verloren
Woord: ''MATHREM". In iedere Graad wordt er een letter van het Verloren
Woord gegeven, te beginnen met de Vierde Graad. U hebt de letter "M"
in de Vierde Graad ontvangen; "A" in de Vijfde; "TH" in de
Zesde; "R" in de Zevende en nu in deze, de Achtste Graad, de letter
"E". In de volgende Graad zult u het Woord kompleteren met nogmaals de
letter "M", waarna u de voltooide kracht met alle mystieke
toepassingen ervan zult bestuderen. Het woord ''MATHRA"', gevormd uit het
Verloren Woord, heeft zijn kracht evenals elk ander woord dat uit MATHREM
gevormd wordt. Zo kunt u in deze Graad het woord ''MATHRE" vormen en andere
waarop wij te zijner tijd nader zullen ingaan.
(Lees zachtjes)
MEESTER (vervolgt): Thans zult u
ongeveer tien minuten in stilte neer zitten en deze plechtige gebeurtenis
overpeinzen en uit dit ogenblik, deze plaats deze gebeurtenis en de associaties
uw individuele indrukken verzamelen die u zullen helpen de herinnering aan deze
ceremonie levendig te houden. Gedurende uw eerste sanctum-perioden van deze
Graad zal er meer licht geworpen worden op het doel van deze Graad en op het
doel van de ceremonie van vanavond.
KANDIDAAT: De kandidaat zal handelen volgens de hierboven gegeven
instrukties. Na ongeveer tien minuten zal hij opstaan en met het gelaat naar het
Oosten van het sanctum gekeerd (zie diagram), het Teken des Kruises maken en met
zachte stem het volgende zeggen: In de
banden van Vrede, Liefde, Broederschap en Geheimhouding sluit ik deze
konvokatie.
Breng thans op het ingesloten rapport-formulier een kort verslag uit van uw
inwijding zoals verzocht op bladzijde 1.