AMORC
Rituaal voor de Rozekruisers Inwijding
Derde Poort
1975
De Geschiedenis van het Licht
Elk van 's werelds grote godsdienststichters, degenen die de mensheid een
geestelijk erfdeel nalieten, een systeem, leerstellingen of een levensleer door
middel waarvan de mens zich onderhouden kan met de God van zijn binnenste, was
een baken van Goddelijk Licht in een duistere en sombere mensenwereld. Hun
levens waren een stralend voorbeeld van de waarheden die zij verkondigden. De
reden waarom er vaak verbittering bestaat tussen de hedendaagse exponenten van
deze grote religieuze bewegingen is, omdat zij in hun eigen leven en gedrag geen
lichtende voorbeelden zijn van hun religieuze principes - wat hun voorgangers
wél waren. Boeiende en inspirerende lektuur vormt De Geschiedenis van het
Licht, het begin en de ontwikkeling van de grote religieuze bewegingen; de
aanleg van de brede weg langs welke de mens hoopt tot een dieper begrip van zijn
God te komen. Het is zeer passend dat u bij iedere inwijding die strekt tot
ontwikkeling van uw bewustzijn, een korte levensbeschrijving van een van deze
godsdienststichters, deze eminente personages, ontvangt.
Confucius (Kung Fu-tse)
De geboorte en het leven van Confucius lopen in vele opzichten parallel met
die van Jezus. Ten onrechte wordt het Confucianisme door velen niet als een
godsdienst maar enkel als een moraalsysteem en zedenleer of een moraalfilosofie
gezien. Toch was zijn leven zoals men dat van een religieus leider zou mogen
verwachten. Hij leidde een voorbeeldig leven. Zij die het Confucianisme niet als
een godsdienst erkennen, doen dat wellicht vanuit hun eigen beperkte
godsdienstige inzichten of op grond van de leerstellingen van hun eigen sekte.
In heel veel opzichten was zijn leer een zeer verlichte en geavanceerde
godsdienst en waarlijk mystiek. Hij verkondigde dat de mens nader tot God komt
door een deugdzaam leven en persoonlijke spirituele ontwikkeling. Hij bouwde
tempels noch kerken, noch verkondigde hij dat God een antropomorfistisch wezen
was. Sommige geschiedschrijvers beschouwden hem als de eerste humanist omdat het
moderne humanisme datgene wat Confucius eeuwen geleden verkondigde, benadert. De
naam Confucius is een latere vertaling van zijn werkelijke naam Kung Fu-tse door
de Jezuïten in de zestiende eeuw. Hierdoor werd de Chinese uitspraak van de
naam het meest benaderd. Hij werd uit een aanzienlijk en adellijk geslacht
geboren in 551 v.Chr. Er wordt van hem beweerd dat hij - zoals sommige
Christelijke historici dat ook van Jezus hebben beweerd - in een grot werd
geboren. Volgens de legende was hij een wonderkind dat velen door zijn wijze
uitspraken verbaasde. Hij was niet alleen een vlugge leerling die graag
studeerde maar hij was ook een uitstekend wagenmenner en musicus. Reeds op jonge
leeftijd bekleedde hij een belangrijke bestuursfunktie en hij werd door een
ieder die hem kende geacht. Na het overlijden van zijn moeder werd hij een
rondreizend pedagoog.
In 517 v.Chr o ontmoette Confucius de grote filosoof en leraar Lao-tse die
zich kantte tegen de valse goden die door het volk werden aanbeden . Hij
respekteerde en bewonderde Lao-tse zeer. Het was L ao-tse die in werkelijkheid
de gedachten van Confucius beïnvloedde - zoals Plato Aristoteles had
beïnvloed. Meer dan Lao-tse was Confucius in zijn leringen op de praktijk van
het leven gericht. Confucius was heel konservatief, voorzichtig en zelfs
verlegen; en toch had hij grote invloed op de talloos velen die hij op zijn
rondreizen ontmoette.
Inleidende Instrukties:
Deze Derde Inwijding moet in een absoluut stille kamer waarin u geheel alleen
bent, worden gehouden. Evenals bij de Eerste Inwijding moet er een spiegel in de
kamer zijn waarvoor u rustig kunt gaan zitten om gedurende enige tijd naar uw
spiegelbeeld te staren. Verder moet er aan iedere kant van de spiegel een
brandende kaars worden geplaatst. Het is ook wenselijk – indien mogelijk -
wierook in de kamer te branden en zorg ervoor dat - behalve de kaarsen - er
voldoende licht in de kamer is om het rituaal te kunnen lezen.
Zet op de tafel met kaarsen papier en pen klaar.
Nadat u alles in gereedheid hebt gebracht gaat u in het midden van de kamer
staan; u leest het rituaal regel voor regel terwijl u de gegeven aanwijzingen
nauwkeurig volgt en u verzekert zich ervan dat u alleen in de kamer bent en niet
door anderen kan worden gezien.
Rituaal
Ga midden in de kamer staan en lees het volgende met zachte stem: Zie,
uit het duister kom ik tot u, O nederige zoeker die streeft naar Inwijding in
het Derde Vertrek van 's Meesters Tempel. In het middelpunt van een grote cirkel
staat u, niet wetend in welke richting uw ogen te wenden, niet wetend ook
waarheen uw schreden op de reis te richten. Maar ik kom tot u als
uw Leidsman, om u te geleiden naar de ingang van de Voorhof van het Derde
Vertrek. U ziet mij niet, toch ben ik tegenwoordig; mijn stem hoort u niet, toch
zal ik uw antwoorden horen, uw handelingen gadeslaan en uw innigste gedachte n
kennen. Bent u bereid met mij mede te gaan tot waar geen zondige ooit is gegaan
en geen boos hart ooit in een goddeloos gemoed heeft geslagen?
De kandidaat pauzeert even en antwoordt dan zachtjes maar duidelijk:
Dat ben ik! O waarde en geliefde Leidsman, wiens gestalte ik niet zie,
wiens stem ik niet hoor, wiens tegenwoordigheid ik niet ervaar maar wiens
goedheid en liefde ik altijd aanwezig zal weten!
De kandidaat leest nu weer zachtjes verder: Dan,
geliefde zoeker, zult u mijn aanwijzingen volgen. Wendt u naar het Oosten! De
kandidaat keert het gelaat naar het Oosten en leest verder: Doe dan - beginnend
met uw rechtervoet - twee stappen naar voren. Deze twee stappen symboliseren de
eerste schreden gedaan op het Pad naar de Oostelijke Poort. Nu zult u de
geliefde Heraut van de Meester die u verder zal ondervragen, aanroepen. Doe dit
door duidelijk te zeggen: Ra, Ra, selah,
Ra!
De kandidaat spreekt zachtjes de aanroep uit en blijft dan met het gelaat
naar het Oosten gekeerd staan terwijl hij het volgende zachtjes leest:
Roept u mij, O geliefde zoeker? Bent u bereid zich geheel te onderwerpen
aan de zware beproeving van de Wachter van de Voorhof?
De kandidaat antwoordt duidelijk: Dat ben ik, geliefde Heraut!
De kandidaat leest zachtjes verder: Laat
mij u dan voorbereiden voor de beproeving welke u zult doorstaan als uw ziel
gelouterd, uw hart rein en uw denken zuiver is. Ginds is de deur waarheen ik u
zal geleiden. Daarachter bevindt zich de Voorhof. Daarbinnen is alles duister en
zo stil als een graf, want de stilte leert ons een grote les en wij vinden er
wijsheid en vrede.
Eenmaal in de Voorhof zal de Wachter u een scherp verhoor afnemen alvorens u
zult worden toegelaten tot het Binnenvertrek - het Derde Vertrek van ’s
Meesters Tempel. Er zijn vaak zoekers naar de Voorhof gekomen om te smeken om
toelating tot het Derde Vertrek, maar werden te licht bevonden - niet door de
een of andere rechter maar door hun eigen geweten -; want bedenk wel dat uw
eigen geweten rechtvaardig en streng is. Hebt u het nodige verricht om voor
toelating waardig te worden bevonden? Hebt u in de voorgaande dagen uw Ziel
geheel ontdaan van al wat haar bindt?
De kandidaat antwoordt zachtjes maar duidelijk:
Dat heb ik naar mijn beste vermogen gedaan.
De kandidaat leest zachtjes verder: Wendt
u dan naar het Zuiden. De kandidaat keert het gelaat
naar het Zuiden. Nu moet u, geliefde zoeker, het rechterbeen
voorzetten, dan het linkerbeen en vervolgens brengt u uw hielen tezamen. De
kandidaat moet dit driemaal doen. Dan
brengt u uw hielen weer tezamen zodat de tenen van de voeten ongeveer 25 cm. van
elkaar verwijderd zijn. U heeft dus drie stappen naar het Zuiden gedaan en staat
nu voor de onzichtbare deur van de Voorhof. Nu zult u het heilig teken maken om
toegelaten te worden. U plaatst de palm van uw linkerhand op uw hart - even
links van het midden van uw borst - en u buigt het hoofd iets achterover zodat u
uw blik ornhoogricht, terwijl ik met uw Wachter een stap achteruit doe en wacht
tot u roept.
De kandidaat moet nu - zoals hierboven omschreven - het heilig teken maken om
toegelaten te worden.
De kandidaat leest nu zachtjes maar hoorbaar verder: Wees gegroet,
O geliefde kandidaat. Komt u goed voorbereid en met goede aanbevelingen voor
toelating tot het Binnenvertrek?
De kandidaat antwoordt zachtjes maar duidelijk: Ja, geliefde
Wachter!
De kandidaat leest zachtjes verder: En
door welk teken kunt u dat bevestigen?
De kandidaat antwoordt zachtjes maar duidelijk: Door de afstemming
van mijn ziel en de heilige goedkeuring van mijn geweten zoals deze worden
voorgesteld door dit te ken. De kandidaat legt nu de
linker wijsvinger - als teken van zwijgzaamheid - op de lippen en leest zachtjes
verder: Dit teken dat u maakt maant ons
tot zwijgen wanneer wij onze waardigheid en goedheid moeten bewijzen. Deugd
hoeft haar goedheid niet te verkondigen en reinheid behoeft geen ander bewijs
dan haar eigen beloning. Een Frater of Soror van onze geliefde Orde zal nooit
ingaan op een uitdaging om over zijn of haar voorbeeldig levensdoel of goede
daden te spreken. Zij zullen zich steeds weer de hoge idealen van onze Orde
indachtig zijn en zij zullen er steeds weer naar streven hun gedrag daarmee in
overeenstemming te doen zijn. Daartoe uitgedaagd, zullen zij de vinger op de
lippen leggen om te kennen te geven dat hun lippen de eigen lof niet zullen
verkondigen. Daardoor zullen zij tonen met wijsheid gezegend te zijn.
Doe opnieuw een stap naar voren. De kandidaat doet
aldus. Nu bent u in het Stille Vertrek
en hier zult u enige tijd in stilte neerzitten en luisteren naar de lieflijke
tonen van de gewijde gezangen in de Tempel van de Meester, terwijl ik aan de
Meesters zal rapporteren dat ik u behoorlijk en waarlijk voorbereid voor
toelating heb bevonden.
De kandidaat moet nu alle lichten - zelfs de kaarsen - doven en ongeveer tien
minuten in het donker zitten terwijl hij zich koncentreert op de Grote Kosmische
Tempel van onze Orde waarin de Meester een Gewijde Konvokatie leidt. De oudere
Fratres en Sorores zingen en de Wachter overlegt met de oude Wijzen, de
Hogepriester en de Meester betreffende uw toelating. Misschien zult u het
tafereel visualiseren en wellicht zult u mentaal sommige van de ontroerende en
lieflijke gezangen horen. Dan zult u na ongeveer tien minuten alleen de kaarsen
aansteken; u gaat voor de spiegel zitten en u schrijft op een schoon vel papier
met pen en inkt de onderstaande Eed over. U stuurt deze dan zo spoedig mogelijk
aan De Rozekruisers Orde (A.M.O.R.C.), om in het archief bewaard te worden.
Noot: Wanneer u deze Eed overschrijft moet u na elk tussen aanhalingstekens
geplaatst woord - beginnend met Ik zal er altijd naar streven enz. - ophouden
met schrijven en in de spiegel kijken. Uzelf in de spiegel in de ogen ziend moet
u dus elk tussen aanhalingstekens geplaatst woord zevenmaal herhalen.
"Ik, … vul hier uw naam in
voor de inwijding behoorlijk voorbereid, doe plechtig de volgende
beloften en eed:
"Ik zal er altijd naar streven "de" goedkeuring van alle goede
Zielen op "aarde" te verdienen en in stilte en vrede te dienen,
"zonder" vrees voor de reeds bepaalde toekomst "maar" mij
richtend op de nog onbepaalde toekomst, "een" koninkrijk van hoger
ontwikkeling. Zo Moge "Het" Zijn.
....................
(Handtekening)
Lees nu hardop verder: Wij zullen u nu verlaten en de Meester zal
u van week tot week de wonderbaarlijke lessen in de wetten die tot dit Vertrek
behoren, geven. U bent nu toegelaten tot het Derde Vertrek. In dit Vertrek zult
u studeren en zich voorbereiden voor het woord dat nu nog niet kan worden
meegedeeld omdat het slechts gegeven kan worden aan degenen die het werk van dit
onbekende Vertrek voltooid hebben. Maar voordat wij u met uw gewijde werk en
meditatie alleen laten, is het mijn plicht als Wachter u het wachtwoord te geven
door middel waarvan u zich ten alle tijde aan alle Wachters bekend kunt maken.
Dit wachtwoord is: Maord-Maorc uit te spreken als Mah
'ord- Mah 'ork. Het woord heeft geen betekenis en het dient alleen om
uzelf bekend te maken als iemand die het Derde Vertrek betreden heeft. Wanneer u
het werk van het Derde Vertrek hebt voltooid, zullen u andere metoden worden
gegeven om u te identificeren en aan te tonen dat u door dit Vertrek bent
gegaan.
Nu blijft u gedurende tien minuten zitten en in de spiegel staren terwijl u
let op een verandering van uw eigen gezichtsuitdrukking en uitkijkt naar de
komst van de Meester. Sta daarna op en zeg: Zo
Moge Het Zijn! Ga dan weer zitten en breng op het
ingesloten formulier een kort verslag van uw Inwijding uit, waarin u vermeldt
welke indrukken u ontving en wat u in de spiegel hebt gezien en u zendt het naar
De Rozekruisers Orde (A.M.O.R.C.). Moge het Kosmische in grotere kracht met u
zijn en uw geest en gemoed met Diepe Vrede vervullen.
Hier eindigt de Inwijding in het Derde Vertrek.
Opmerking: Wij willen de Neofiet er nog eens op wijzen dat mysticisme is: het
uit eigen kracht bereiken van het Kosmische. Wij trachten het universum niet
afgescheiden van onszelf te onderzoeken maar het veeleer te leren kennen door
het waar te nemen en door zijn werking in ons. Derhalve zijn deze inwijdingen
slechts bedoeld om een toestand of konditie in ons teweeg te brengen die het
Licht dat wij zoeken zal openbaren. Degenen die spotten, ridikuliseren of blijk
geven van ongeloof sluiten zich af voor de hoogste krachten van het universum
die zich in de mens manifesteren.
De in dit rituaal genoemde Meester is uw eigen Ziele-bewustzijn.