AMORC
Rituaal voor de Rozekruisers Inwijding
Tweede Poort
1970
De Geschiedenis van het Licht
Alle grote voorgangers, zij die de mensheid een geestelijke erfenis, een
stelsel, leringen of een levensnorm nalieten, waardoor de mens gemeenschap kon
krijgen met het Kosmische waren bakens van Licht in een duistere en trieste
wereld. Hun leven was een lichtend voorbeeld van de waarheden, die zij
verkondigden. De bitterheid, die tegenwoordig vaak tussen de voormannen van de
grote godsdiensten bestaat, komt voort uit het feit dat zij in hun eigen leven
en gedrag - in tegenstelling tot hun voorgangers - geen voorbeeld zijn van hun
godsdienstige beginselen. Het is boeiend en inspirerend om "De Geschiedenis
van het Licht" te lezen, het ontstaan en de ontwikkeling van de grote
godsdienstige en morele bewegingen, de aanleg van de brede wegen, waarlangs de
mens tot een juister inzicht in het Kosmische hoopt te komen. Het is heel
dienstig, dat u - bij iedere inwijding, die bedoeld is om uw bewustzijn te
ontwikkelen - een korte levensschets van deze godsdienststichters, van deze
eminente mannen, wordt gegeven.
Jeremia
Historische gebeurtenissen schijnen de wijsgerige mening, dat uitersten juist
door hun scherpte kracht toevoegen aan hun tegenstellingen, te bevestigen. Het
leven van Jeremia is daarvan zeker een voorbeeld. Ondanks de politieke, sociale
en ekonomische moeilijkheden trachtte hij de idealen van zijn volk te verheffen,
hen een nieuw Gods-begrip te geven, een nieuwe manier om God te aanbidden en
zich aan Zijn wil te onderwerpen. Hoewel Jeremia in de strikste zin van het
woord niet beschouwd kan worden als de stichter van een godsdienst, wordt hij
door velen die zijn leven en leer goed kennen beschouwd als een man, die
belangrijke bijdragen heeft geleverd voor een aantal bestaande godsdiensten.
Sommige auteurs stellen, dat Jeremia de weg voor Christus' boodschap heeft
geplaveid, dat hij in zijn verkondiging en profetie van een nieuw verbond, in
feite een nieuwe opvatting van 's mensen verhouding tot zijn God heeft
verkondigd.
Over het leven van Jeremia is niet veel meer bekend, dan wat is overgeleverd
of opgetekend in het boek, dat - in het Oude Testament- zijn naam draagt.
Jeremia's vader, Hilkiah, was waarschijnlijk een priester, omdat gezegd wordt
dat hij in Anathoth - eeuwen lang zetel van de Orthodoxe Jaweh-dienst - woonde.
Uit zijn latere, zo duidelijke afkeer van de Baäl-dienst blijkt de puriteinse
houding van het milieu waarin hij opgroeide.
In vele overleveringen brengen wonderen in verband met zijn werk en jeugd.
Een ervan is de Maagdelijke Geboorte, gelijk dus aan die van Jezus. Een ander
verhaal van de vele wonderen die hij verrichtte, van het direkt kunnen praten na
zijn geboorte. Omstreeks 626 v.Chr. werd hij geroepen om de profetie te
verkondigen, en de mens een nieuw sociaal en godsdienstig besef bij te brengen.
Lang heeft hij geaarzeld dit werk te beginnen. Blijkbaar kende hij de mannen die
hetzelfde hadden gedaan. Maar in hem leefde het ideaal en voelde hij de reden
van zijn geboorte. Ook wist hij, dat alleen hij deze taak kon volbrengen.
Sommigen zagen Jeremia als een profeet, die verdoeminis, fatalisme en
pessimisme predikte. Maar dat is niet juist. Vele van Jeremia’s profetieën
hadden het karakter van klaagliederen en vervloekingen, omdat hij in de geest
van wie hem hoorden een ander Gods-begrip wilde wekken. Zijn volk beschouwde
Jaweh als hun God; de goden van andere landen en volkeren hadden zij min of meer
gelijkwaardig geoordeeld. Maar Jeremia verkondigde de leer van de ene,
universele God, van de Vader van alle mensen, van de bestierder van het lot van
alle naties. Daarom raadde hij de vorsten van Juda de aanval van de Babyloniërs
niet te weerstaan; het als Gods werk te zien dat zijn volk in gevangenschap
moest zuchten.
"Niemand kan de geschiedenis van die tijd bestuderen zonder tot de
konklusie te komen, dat Jeremia de edelste patriot en grootste profeet van zijn
tijd is geweest. Bijna een halve eeuw lang overschaduwde zijn persoonlijkheid
die van vorsten, profeten en priesters. In zijn jeugd tot verkondiging van Gods
wil geroepen, verkondigde hij in zijn lange leven zonder enige schroom wat hem
juist en waar toescheen; ook wanneer zijn stem klonk als van een eenzame, ook
als het verkondigen van de waarheid vervolging, ongenade en martelaarschap tot
gevolg had. Met het inzicht van een politikus had hij oog voor de stromingen van
de wereld-politiek, schatte hij de kracht van de machten, die om de
wereldheerschappij streden, verkondigde hij als Jehovahs wil de politiek, die
het kleine Juda vrede en veiligheid zou brengen. Met het inzicht van een profeet
zag hij ook in, dat zijn land behoefte had aan op ware godsdienst gebaseerde
moraliteit, die de mensen aan hun plichten, overeenkomsten en medemensen zou
binden; aan een godsdienst die Jehovah als de enige God op de troon zou zetten,
die Hem niet zou dienen met het onterende, half heidense ritueel, dat zelfs in
de hervormde tempel werd gebruikt, maar met de oprechte liefde van het hart.
Deze leringen waren niet populair; zij streelden niet de ijdelheid, noch vulden
zij de zakken van koningen of onderdanen; en in de harde tijden van oorlog
klonken zij zelfs als verraad. Vandaar zijn levenslange martelaarsschap, dat op
latere geslachten zo'n diepe indruk maakte, dat Jeremia voor hen de belichaming
werd van de heldhaftige, zelf-opofferende geest van Israël".
- Uit de "Geschiedenis van het Hebreeuwse Rijk", door Albert Edward
Bailey en Charles Foster Kent, uitgegeven door Charles Scribners Sons.
Persoonlijke en Vertrouwelijke, Voorbereidende Aanwijzingen
Aanwijzingen voor de Kandidaat:
Wij raden u de eerste bladzijden van deze ceremonie de avond voor uw
Inwijding te lezen, om de regelingen te leren kennen, die in uw Sanctum moeten
worden getroffen. Maar lees Deel Twee van deze Inwijding, Het Inwijdings
Ritueel, niet voordat u op uw vaste Sanctumavond in uw Sanctum klaar bent om de
ceremonie te voltrekken.
Alvorens verder te gaan willen we nog eens de aandacht vestigen op de
betekenis van het ondergaan van een Inwijding. De door de Ouden gebruikte
rituelen, naar vorm en geest ook nu nog bij ons werk gebruikt, beoogden bepaalde
wetten en beginselen - die niet zo gemakkelijk onder woorden konden worden
gebracht, wanneer zij niet begeleid werden door handeling en voorstelling - te
demonstreren en in het psychische denkvermogen vast te leggen.
Daarboven stelden de Ouden, dat hun psychische deel vreugde beleefde aan het
rituele werk. Daarom streeft het er steeds weer opnieuw naar dit opgeheven
worden tot de wereld van gedachte en symboliek - een belangrijk onderdeel van de
zorgvuldig uitgewerkte Rozekruisers ceremoniën - te ervaren.
In de ceremonie, die u op het punt staat te voltrekken, zult u enige
beginselen toepassen die u reeds leerde kennen. Maar ook zult u beginselen
gebruiken, waarover u nog niets heeft geleerd. Maar door het gebruik ervan zult
u een eerste indruk ontvangen van de werkzaamheid van deze wetten en beginselen.
Bij de onderhavige Inwijding speelt de Wet van de Afstemming op de drie
Punten van de Driehoek een belangrijke rol. Maar ook wordt het Beginsel van het
Vuur toegepast en wel door het branden van wierook en kaarsen.
Voorbereiding voor de Inwijding
U heeft nodig:
A. Een driehoek van wit karton, met zijden die ieder ongeveer vijftig
centimeter lang zijn.
B. Een stoel
C. Twee kandelaars met kaarsen
D. Een wierook-brander en wierook
Leg de driehoek op de grond, speldt de driehoek zonodig aan de punten vast om
verschuiven te voorkomen. Plaats de andere voorwerpen zoals in het diagram is
aangegeven. Leg de driehoek zo neer, dat u bij de eerste hoek kunt staan en bij
de tweede kunt zitten zonder de driehoek aan te raken. Daartoe moet de eerste
punt ongeveer vijftig centimeter van een van de muren worden gelegd. Plaats de
kandelaars met kaarsen bij de twee andere punt en van de driehoek.
Zorg verder dat u voldoende - maar ook niet meer - licht heeft om het ritueel
te kunnen lezen. Wanneer u alle schikkingen heeft getroffen, zoals werd
aangegeven, bent u gereed om met de Inwijding te beginnen.
HET DIAGRAM geeft de plaatsing van de voorwerpen aan. Midden op de Driehoek
plaatst u een klein porceleinen of metalen schoteltje. Hierop legt men in het
midden een blokje wierook of een theelepeltje wierook-korrels. Van de laatste
vormt u een bergje. Voor een kleine kamer heeft u minder nodig. Zorg dat de
wierook goed droog is en steek deze niet aan voor dat u aan het ritueel begint.
Het blokje of bergje wierook steekt u aan de bovenzijde aan. Door een lucifer
dicht bij de wierook te houden zal deze spoedig ontbranden en dan langzaam
verder gloeien. (Gemakshalve kan de juiste wierook bij het Rozekruisers
Verzendbureau worden besteld).
OPMERKING: Tijdens de ceremonie zal de wierook bij het uitspreken van
bepaalde woorden of uitdrukkingen sterker kunnen gaan gloeien of branden. Dat
hoeft u niet te verontrusten of in verwarring te brengen: dat is toch het gevolg
van de trillingen die in uw Sanctum tijdens de ceremonie werden opgewekt.
Nu bent u gereed om aan uw Inwijding te beginnen. Als alles - als aangegeven
- klaar staat, steekt u de wierook en kaarsen aan. Tevoren had u de kamerdeur
goed afgesloten. U neemt de papieren in uw linkerhand, en leest dan de volgende
Inwijding.
Deel Twee – Het Inwijdingsrituaal
Ga bij de eerste punt van de driehoek staan en lees dan – met het gezicht
naar de kaarsen en wierook gekeerd - langzaam, met fluisterende stem: "Meesters
en Broeders van het Rozekruis, ik sta hier als een nederige Neofiet, die
verzoekt te worden bevorderd tot het Tweede Atrium. Op de punt van de Heilige
Driehoek verzoek ik dit en vraag ik om leiding en hulp in dit heilige uur, van
dit bijzondere voorrecht".
Kruis vervolgens - de monografie in uw linker hand houdend - uw armen. Zo dat
uw linker hand met de monografie op de rechter schouder rust, en de rechter hand
op de linker schouder. Blijf ongeveer een halve minuut lang zo staan, terwijl u
naar de wierook kijkt, Laat dan de armen zakken en lees verder:
"Met het teken van smeking, dat ik zo juist op de punt van de
driehoek heb gemaakt, toon ik, oh Meesters, mijn nederigheid en mijn verlangen
om voort te gaan naar de volgende punt van onze Heilige Driehoek".
"Ik weet, dat ik op mijn reis door deze Graden de Heilige Driehoek eens
zal rond gaan, daarbij achtereenvolgens naar ieder van de drie punten gaande. Ik
heb mijn taak en studies op het eerste punt beëindigd, en ben nu gereed om het
vertrek van het tweede punt te betreden".
"Daar dit voorrecht mij is vergund, wil ik mijn verlangen en mijn
bereidheid om te studeren en te werken uiten in het volgende gebed:
"Oh Kosmisch Licht, moge ik door de heerlijke en versterkende trillingen
de lessen op de tweede punt van de driehoek verstaan. En moge ik op dit uur in
afstemming zijn met al mijn Fratres en Sorores, die over de gehele aarde zijn
verspreid. Help mij de eer en het voorrecht lid van deze Orde te zijn waardig te
zijn; en stel mij - door het praktische gebruik van de Kosmische Wetten - in
staat vlijtig en onbaatzuchtig voor de mensheid te werken. Moge ik mij steeds
bewust zijn van de verplichtingen die ik schuldig ben aan mijn Fratres en
Sorores en aan allen die mijn hulp behoeven. Moge ik eens mijn trouw als een
werker in de wijngaard van MAAT bewijzen. ZO MOGE HET ZIJN.
(Maat is een oud-Egyptisch woord voor Waarheid.)
"Nu ga ik in mijn werk verder naar het tweede punt van de
driehoek".
(Verplaats de rechter kandelaar naar het punt van de driehoek, waarbij u
staat. Ga dan - zorgend dat de kaarsen blijven branden - naar het punt waar u
zojuist de kandelaar heeft weggenomen. Lees dan staande bij het tweede punt van
de driehoek verder:)
"Hier staande, tegenover twee lichten, symbolen van het Grotere Licht en
van het Kleinere Licht, en in tegenwoordigheid van de wierook en haar symboliek,
beloof ik - als een lid van het Tweede Vertrek - mijn vrije uren te wijden aan
het bestuderen en toepassen van de hogere wetten van onze Orde, tot heil van
mijzelf en van alle anderen."
Neem nu een stoel en plaats deze zo dat u nu bij het tweede punt zit, bij het
punt dus waar u net stond. Ga dan gemakkelijk zitten. Kijk vervolgens omlaag
naar de gloeiende wierook, een "brandpunt" voor uw volgende
koncentratie. Als u zit en op de wierook koncentreert, moet u zacht de volgende
woorden voor uzelf herhalen: "Licht,
Leven en Liefde, moge de geest van goedheid zich door alle ruimte verbreiden,
door middel van de zich verbreidende wierook."
Spreek deze woorden minstens driemaal uit. Leg dan
uw monografie neer en koncentreer - in de wierook starende - ongeveer vijf
minuten. Wanneer de wierook opgebrand mocht zijn, blijf u toch in de
wierookbrander staren, alsof de wierook nog gloeide. Denk aan al de ingewijden,
die nu evenals u zijn afgestemd, en tracht de boodschap op te vangen, die uit uw
innerlijk Zelf tot u komt.
Beëindig uw ceremonie door zachtjes het lied van
het Sanctum Ritueel te zingen of op te zeggen.
(Bedenk, dat de wierook alleen een symbolische en
traditionele taak vervult.)
Schrijf na het beëindigen van de ceremonie een kort
verslag, waarin u ook de boodschap vermeldt, die u ontving. (Adresseer aan
AMORC- NEDERLAND - Postbus 7031 - DEN HAAG.)
Met Broederlijke groet,
UW KLASSEMEESTER