AMORC
Rituaal voor de Rozekruisers Inwijding
Eerste Poort
1970
De Geschiedenis van het Licht
Alle grote morele wereldleiders, die aan de mensheid een geestelijk erfgoed
nalieten, een bepaalde leer, dogma's of een morele kode die het de mens mogelijk
maakte, in nauwer kontakt met het Kosmische te komen, waren stuk voor stuk
bakens van Licht in een duistere en trieste mensenwereld. Hun levens waren
lichtende bewijzen van de waarheden die zij uitdroegen. Dat er zo dikwijls
onderlinge strijd bestaat tussen de huidige vertegenwoordigers van grote
godsdienstige bewegingen, heeft zijn oorzaak daarin dat zij in hun eigen leven
en gedrag niet - zoals hun grote voorgangers dat deden - hun godsdienstige
principes in praktijk brengen. Het is fascinerend en tegelijkertijd inspirerend,
om "De Geschiedenis van het Licht" te lezen, het ontstaan en de
evolutie van de grote godsdienstige en morele bewegingen, het aanleggen van
brede wegen waarlangs de mensheid kan gaan in de hoop tot een meer intieme band
met het Kosmische te kunnen komen. Het is dan ook heel toepasselijk dat wij u
bij elke Inwijding, die immers bedoeld is om uw bewustzijn te ontwikkelen, een
korte levensbeschrijving geven van één van die grote leraren, van die verheven
en grootse persoonlijkheden.
Ichnaton (Amenhotep IV)
Voor ons Rozekruisers, is Farao Amenhotep IV van Egypte een waarachtig door
het Kosmische verlichte sterveling. Tegenwoordig beschouwt de wetenschappelijke
en letterkundige wereld - ook buiten onze Orde- hem als de eerste individualist
uit de geschiedenis. Zijn gedrag en zijn opvattingen waren het denken van zijn
tijd eeuwen vooruit. Biologen halen hem aan als voorbeeld van een enorme sprong
vooruit in de geleidelijke gang van de evolutie van het denken.
Amenhotep regeerde in de periode van 1367 - 1350 vóór Christus. (Altijd
rekening houdende met de onderlinge afwijkingen in de diverse oude kalenders.)
Als zoon van Amenhotep III en Tia, behoorde hij tot de achttiende dynastie. De
onwetendheid en de bijgelovige praktijken van het priesterdom wekten zijn
verachting. Hij verwierp de talrijke Egyptische godheden, evenals de
mythologieën van Heliopolis. De zon aanvaardde hij als de zichtbare bron van
leven, schepping, groei en aktiviteit, het werd voor hem het zinnebeeld van
één eeuwige God. Hij stelde dat God een levende intelligentie was, die bestond
als één, enige Godheid, van Wie alles in het Heelal afhankelijk was. De
scheppende kracht van deze God, zo verklaarde hij, straalde door middel van de
zon uit in het Heelal. Laten we even beseffen wat een moed en vooruitstrevende
denkwijze er nodig waren, om alle bestaande konventies en godsdienstige
overtuigingen te trotseren, om - voor het eerst in de geschreven geschiedenis
– polytheïsme (veelgodendom) te verwerpen en te verklaren dat er maar één
God was, en dat die God oppermachtig was.
Dit alles geschiedde dertienhonderd jaar vóórdat het Christendom het
leerstuk van één enkele God aannam. Hij stichtte deze nieuwe godsdienstige
beweging en werd door de priesterkaste van Ammon tot ketter verklaard. Zo sterk
was zijn afkeer van het priesterdom, dat hij zijn naam, die "Ammon is
tevreden" betekende, veranderde in "Akhenaton", "toegewijd
aan Aton" (in het Nederlands zeggen we Ichnaton). "Aton" was de
naam die hij gaf aan de enige God die zich door de zon manifesteert. Hij was de
eerste grote pacifist ter wereld. Oorlog vond hij verachtelijk en trachtte hij
tegen te gaan, met het gevolg dat Egypte een groot deel van zijn wereldlijke
macht verloor, vooral in Syrië. Hij verliet de traditionele hoofdstad Thebe en
bouwde een nieuwe, prachtige stad, bekend als Tel-el-Amarna. In deze nieuwe stad
bracht hij de meest geleerde mannen en vrouwen van zijn tijd bijeen en verenigde
hen in één grote broederschap die de grondslag werd van een uitgebreide
mysterieschool, waarvan de idealen en leringen over de gehele aarde zouden
worden uitgedragen. Allen waren deze ene God aanbidding schuldig en moesten zich
aan de studie van wetenschap, godsdienst of kunst wijden. Het was de meest
revolutionaire stap, die ooit ter bevordering van de kulturele belangen van de
mensheid was ondernomen. Amenhotep IV huwde de grote Nefertiti, wat "Komst
der Schoonheid" betekent. Zij kregen zeven dochters, die steeds werden
afgebeeld als deelnemend aan de heilige riten van de nieuwe godsdienst.
Wij moeten een eresaluut brengen aan de nagedachtenis van deze grote
individualist, die zich nooit heeft laten beïnvloeden door de publieke opinie
of zich door tradities heeft laten weerhouden.
Geachte Neofiet,
Inwijding is een ritueel drama. Inwijdingen zijn bedoeld om bepaalde
beginselen of een zekere kennis dramatisch uit te beelden. Wat ons emotioneel
aangrijpt, heeft dikwijls een veel duurzamer uitwerking dan iets, dat alleen
maar ons verstand aanspreekt. In het boekje getiteld "Rozekruisers
Inwijding", vertelden we in het kort de geschiedenis en het doel van
inwijdingen. Het persoonlijk deelnemen aan een belangrijke gebeurtenis werkt -
dat weet u wel uit eigen ondervinding - meer stimulerend, maakt veel dieper
indruk en is beslist meer intiem-persoonlijk, dan wanneer we er alleen maar over
lezen. Om deze zeer gegronde psychologische reden worden daarom bij inwijdingen
ceremoniële kleding en andere attributen gebruikt.
Simbolische Attributen
Bij moderne Rozekruisers-inwijdingen spelen - net als bij die in de oudheid -
kaarsen een belangrijke rol.
Een Neofiet, een beginnend Rozekruiser dus, heeft soms een verkeerd idee over
dit gebruik van kaarsen. Het komt hem voor, dat dit tot de godsdienstige of
sektarische gebruiken behoort. In feite hebben kaars en kaarsvlam een diepe
metafysische betekenis. Kaarsen, was pitjes of toortsen en de vlam hadden al
mystieke betekenis, lang voor de kerkelijke ceremonieën ontstonden.
Laten we een beetje uitvoeriger zijn. Vuur is één van de vier grote
principes of verschijningsvormen van de natuur. Daardoor kon het vuur al in het
beginstadium van het bestaan van de mensheid diepe indruk op het denkvermogen
maken. Misschien was het allereerste vuur dat de mens zag, wel het gevolg van
bliksem-inslag: het flitsen van verblindend licht, de krakende donderslag en dan
het uitslaande vuur in droge bladeren en struikgewas, ontbrand door de inslag
van het hemelvuur. Die eerste vlam, fel afstekend tegen de donkere lucht, moet
wel een onuitwisbare indruk hebben gemaakt. Een andere manier waarop de
primitieve mens misschien voor het eerst met vuur heeft kennisgemaakt, kan een
vulkanische uitbarsting zijn geweest: het angstaanjagende onderaardse gerommel,
de nachtelijke hemel plotseling verlicht door een spookachtige vlam, de
verzengende hitte - dat alles moet die primitieve mens wel met ontzetting hebben
vervuld.
De Mystieke Betekenis van Vuur
Geleidelijk aan vond het vuur, als symbool van mystieke waarheid, zijn weg
naar de literatuur van de ouden. Het werd het zinnebeeld van het brandend
verlangen van 's mensen geestelijk zelf, om omhoog te reiken en zich te
verenigen met die machten, die boven dat "zelf" stonden en het
regeerden. Er is altijd een grote bekoring uitgegaan van het gebruik van kaarsen
als verlichting. Ze worden dikwijls als versiering gebruikt om een bepaalde
sfeer te scheppen, zelfs door mensen, die helemaal niet mystiek zijn aangelegd.
U kent zelf wel het gebruik van kaarsen als tafelversiering in restaurants of
thuis en de sfeer van intimiteit en rust, die ze scheppen. Dat komt, omdat in
het geheugen van ons subjectief bewustzijn, de vlam de herinnering wekt aan ‘s
mensen vroegste emoties en meditaties, die zich op het vuur koncentreerden. Een
andere verklaring voor het fascinerende van de kaarsvlam is, dat zij lijkt te
leven, door de voortdurende spelingen en veranderingen van haar vorm en kleuren.
Geen kunstlicht kan dezelfde emotionele en psychische uitwerking op ons hebben
als een kaarsvlam.
U heeft vast weleens iemand diep in gedachten voor een open haard zien
zitten, als het ware gebiologeerd door het spel van de flakkerende vlammen.
Misschien heeft u dat zelf weleens ondervonden. Een vlam, zelfs die van een
kaars, wordt het brandpunt van onze gedachten. Die levende vlam boeit onze
visuele aandacht zó sterk, dat andere gezichtsindrukken niet gemakkelijk meer
tot ons doordringen. Omdat de kaarsvlam het brandpunt van onze koncentratie
wordt, kunnen we gemakkelijker het onderbewustzijnsniveau bereiken, dat zo
geschikt is voor meditatie.
U zult nu kunnen begrijpen, waarom de Rozekruisers in bepaalde rituelen en
inwijdingsplechtigheden kaarsen gebruiken - en dat nog doen; in ieder geval niet
uit bijgelovige of religieuze overwegingen. Het gebruik ervan op het telesterion
(tafel of plank) in het Sanctum van de leden thuis en op het Shekinah in de
Tempels of Loges van onze Broederschap, moet in deze zin worden uitgelegd en
niet worden verklaard uit een of ander godsdienstig standpunt.
("Telesterion" is een heel oud woord. Het betekent "Plaats voor
inwijding in de mysteriën".)
Zelf-Kommunikatie
We hebben al gesproken over de twee denkvermogens, of beter gezegd, de twee
"zelven" van de mens. We hebben u uitgelegd, dat het innerlijk
denkvermogen of "zelf" als het ware een verlengstuk is van het grote
Kosmische denkvermogen. Als zodanig is ons denkvermogen souverein in zijn
potentiële wijsheid. We zeggen "potentieel", omdat die wijsheid
alleen dan in kennis kan worden omgezet, als ze tot ons objektief bewustzijn,
onze hersenen, kan doordringen om daar geïnterpreteerd te worden. Er moet dus
een kommunikatie, een verbinding, tot stand worden gebracht tussen dit
superieure denkvermogen van het innerlijk-zelf en de eindige, beperkte
intelligentie van onze hersenen. Of, eenvoudiger gezegd, we hebben welliswaar
toegang tot dit reservoir van universele kosmische intelligentie, zoals in de
vorige monografie is uitgelegd, maar we moeten leren, hoe we er gebruik van
kunnen maken.
Ieder normaal mens overlegt met zichzelf - natuurlijk niet hardop of in
tegenwoordigheid van anderen, maar in zijn binnenste. In psychologisch opzicht
is het iets heel natuurlijks voor ons bewuste uiterlijke zelf, om zich tot het
onderbewuste zelf te wenden om raad en opheldering.
Hoe dikwijls hebt u niet tegen uzelf gezegd - wanneer u met een of andere
bijzondere probleem werd gekonfronteerd- "Ik vraag me af, of ik dit moet
doen, of dat het misschien beter is nog even af te wachten." En dan flitst
er plotseling een bevredigend antwoord door uw bewustzijn, in uw denkend
verstand. Dat antwoord zal duidelijk en kort zijn en bovendien opbeurende Dat is
de intuïtieve kennis van het innerlijk-zelf, waarover we het al eerder hebben
gehad. U heeft vast weleens gehoopt, dat dergelijke verhelderende,
"intieme" antwoorden op aanvraag zouden kunnen worden geleverd.
Er is dus helemaal niets geheimzinnig, niets okkults of fantastisch aan
zelf-kommunikatie. Iedere filosoof, iedere grote mystikus of eminente denker
heeft zijn verheven ideeën aan deze methode van zelf-kommunikatie te danken.
Zij waren het, die de techniek van dit soort kommunikatie kenden, een techniek,
die u nu zelf zult leren beheersen. In de Inwijding, die u straks aan uzelf gaat
voltrekken, zult u deze kommunikatie tussen uw innerlijk, Kosmisch zelf - uw
onderbewuste - en uw bewuste uiterlijke zelf demonstreren.
Geestelijke Catharsis
(loutering)
Laten we nu tot een ander belangrijk punt in verband met inwijding overgaan.
We hebben allemaal bepaalde "remmingen". Dat zijn geestelijke
opstrukties of belemmeringen die we bewust of onbewust in het verleden hebben
ontwikkeld. In ieder van ons manifesteren die zich op verschillende manieren.
Het kan bijv. zijn, dat we - om de een of andere reden - bang zijn om iets
bepaalds te doen. Het kan ook voorkomen, dat we aarzelen iets toe te geven,
terwijl we heel goed weten dat we dat eigenlijk wel zouden moeten doen. Of, we
gaan de een of andere moeilijke situatie liever uit de weg, dan die moedig onder
ogen te zien en op te lossen. Hoe we ook aan dergelijke remmingen zijn gekomen,
ze zullen altijd eer geestelijke en psychologische belemmering voor onze
vooruitgang in het leven betekenen.
In ernstige gevallen kan het zelfs nodig zijn, de hulp van iemand, die in
deze zaken bevoegd is, in te roepen om de remming weg te nemen. Maar de meesten
van ons kunnen ze zelf overwinnen door middel van een geestelijke catharsis, of
geestelijke loutering, d.w.z. door onszelf te reinigen, te bevrijden van die
ongewenste belemmeringen. Het Katholieke geloof kent de biecht; wij zijn er
echter niet in geïnteresseerd, bij een ander te biecht te gaan, maar bij
onszelf Als we dat doen zal door deze geestelijke loutering ons leven vrijer
worden en zullen we in staat zijn om meer te bereiken door ons nieuwe,
herwonnen, vertrouwen.
Inwijding - en vooral de Rozekruisers Inwijding - heft op bijzonder
doeltreffende manier deze remmingen op. Ze maakt het mogelijk dat uit de diepste
diepten van ons Zijn, vanuit het onderkennen en het begrip van het Kosmisch zelf
in ons binnenste, een openhartig en eerlijk oordeel over onszelf opwelt. Met tJ
andere woorden, we komen van aangezicht tot aangezicht tegenover ons ware zelf
te staan. Door middel van deze zelf-kommunikatie gaan we dat ware, innerlijke
zelf vragen stellen, die we openhartig beantwoorden en niet ontwijken, zoals we
dat zouden kunnen doen als we bij een ander zouden biechten. De antwoorden, die
wij nu krijgen, zijn vol inspiratie, leerzaam en volkomen betrouwbaar. We
behoeven niet bang te zijn misleid te worden, omdat we ons er diep van bewust
zijn dat we in verbinding staan met ons eigen innerlijk-zelf, dat immers zowel
onze fouten als onze idealen kent.
Rituele Drama’s
We hebben al gezegd, dat inwijdings-ceremonieën uit den aard der zaak
rituele drama's zijn. Elk drama heeft zijn spelers, die ieder voor zich een
belangrijke rol te vervullen hebben. Door hun aanwezigheid, hun woorden en hun
handelingen, brengen zij een bepaalde gedachte over, of zij roepen in ons
binnenste bijzondere emoties of gevoelens op, waarvan het de bedoeling is dat
wij ze ervaren. In Rozekruisers Tempels, dat wil zeggen in de Loges van onze
Orde, zijn rituele of inwijdings-officianten aanwezig, die deze rollen op
plechtige en indrukwekkende manier spelen. Misschien zult u eens in de
gelegenheid zijn een van onze Loges te bezoeken en als u het dan treft, kunnen
deelnemen aan een van die plechtigheden.
Maar nu staat u op het punt uzelf in te wijden in de afzondering van uw eigen
Sanctum. U zult opmerken, dat in het nu volgende ritueel sprake is van een
"Meester" of "Meester van de Loge". Dit heeft betrekking op
de rol van de Meester in het ritueel; hij is degene, die verondersteld wordt uw
inwijding te leiden. U moet zich indenken, dat een van onze rituele officianten
in uw Sanctum aanwezig is, om u daadwerkelijk te helpen bij uw inwijding. Het
zal dan net zijn, alsof u in een van de grootse Rozekruisers Tempels van de
oudheid bent en tezamen met andere kandidaten of neofieten het grote,
indrukwekkende vertrek, waar de inwijding zal plaats vinden, wordt binnengeleid.
U staat dan voor het Telesterion, in het symbolische Oosten van de Tempel en de
Meester richt het woord tot u en geeft aanwijzingen om het aloude, plechtige
ritueel aan u te voltrekken.
Samenvatting
Vóór we nu tot het eigenlijke inwijdings-ritueel overgaan, zullen we in het
kort nog eens de belangrijkste punten samenvatten:
A. Voor inwijdings-rituëlen zijn bepaalde attributen nodig, om de zo
noodzakelijke emotionele en psychische sfeer te scheppen.
B. Rozekruisers-inwijdingen, evenals trouwens alle andere waarlijk
traditionele, mystieke inwijdingen, brengen een kommunikatie tot stand tussen de
twee "zelven" van de mens, tussen zijn uiterlijke en zijn innerlijke
zelf, of nog anders gezegd, tussen ons "bewuste" en ons
"onderbewuste" zijn.
C. De Rozekruisers-inwijding heeft een mystieke en psychologische catharsis
of loutering tot gevolg. We leren onszelf kennen door ongewenste remmingen weg
te nemen en zo tot zelf-expressie te komen.
D. U moet goed tot u laten doordringen, dat een Rozekruisers-inwijding niets
te maken heeft met oud of modern bijgeloof, met okkulte praktijken, zelfhypnose
of trance-toestanden. Dat soort zaken maakt geen deel uit - en heeft dat ook
nooit gedaan - van de Rozekruisers-leringen.
E. Inwijding is een ritueel drama. De ingewijde - uzelf - is een van de
medespelers. Er zijn anderen bij nodig, die belangrijke rollen te vervullen
hebben. Als er daarom in het ritueel ''Meester" staat, slaat dat op degene,
die u aanwijzingen geeft, alsof u zich werkelijk in een echte
Rozekruisers-Tempel zou bevinden.
Ritueel
Een paar opmerkingen vooraf
Voordat u de volgende bladzijden gaat lezen, moet u er wel zeker van kunnen
zijn dat u alleen bent in een kamer met gedempt licht en dat u, zonder dat
anderen dat kunnen horen, zachtjes een paar woorden kunt zeggen of fluisteren.
We hebben u verteld hoe u uw Sanctum moest inrichten. Steek de kaarsen nu nog
niet aan, maar laat het een of ander lampje branden, waarbij u nog net kunt
lezen. Houdt de lucifers bij de hand om de kaarsen te kunnen aansteken als dat
straks nodig is. Zet een stoel voor uw telesterion en begin dan - staande - te
lezen. Denk er dus aan, dat het woordje "Neofiet" op u – als
kandidaat voor deze Inwijding - slaat.
Meester van de Loge: (Lees de volgende woorden met zachte stem en denk u in,
dat de Meester van één van onze, over de gehele wereld verspreide
Rozekruisers-Loges , tot u spreekt.)
"Geliefde Neofiet, ik begroet u op alle punten van onze Gewijde
Driehoek. Als Meester van uw Loge begroet ik u en reik u de hand om op dit
tijdstip uw schreden te geleiden in deze Inwijding. Ik vraag om uw ernstige
aandacht, uw devotie en uw vertrouwen, opdat uw intrede in de Verheven Orde van
het Rozekruis vredig moge zijn en u tot het Licht moge voeren. Ik draag u nu op,
naar uw telesterion te gaan en de kaars aan uw linkerhand aan te steken, terwijl
u daarbij in de spiegel kijkt. Steek nu de kaars aan!"
(Doe wat u is opgedragen - dit is de eerste stap om remmingen en vooroordelen
te verwijderen. U moet alle bezwaren tegen wat nieuw of anders is, opzij zetten.
Blijf open en onderzoekend van geest.)
Meester van de Loge: (Hij richt zich weer tot u - lees met zachte stem, net
als daarnet:)
Zeg nu deze woorden: "Heilig
Licht, symbool van het Groter Licht van Kosmische Wijsheid, werp uw stralen
temidden van de duisternis en verlicht mijn pad."
(Steek nu de kaars aan uw rechterkant aan en zeg op zachte toon de volgende
woorden:)
"Licht wordt bij Licht gevoegd, opdat de kruisende stralen de lijnen en
schaduwen mogen verzachten en zo een symbool zijn van het lenigen van lijden en
smart, gelijk de komst van het Groter Licht van Kosmische Wijsheid dat voor de
mensheid heeft gedaan".
Neofiet: (Ga nu rustig op de stoel voor het telesterion zitten, zo dicht
mogelijk erbij, zodat het kaarslicht, de symbolische Lichten, uw gezicht
beschijnt en u in de spiegel uw spiegelbeeld kunt zien. Nu zegt u op
fluisterende toon deze woorden:)
"Voordat ik de verstandelijke en geestelijke drempel van dieper inzicht
overschrijd moet ik moedig die realiteiten, die denkbeelden onder ogen zien, die
zich zolang in de schaduwen van mijn denkvermogen verscholen hebben, om mij te
honen en te dwarsbomen. Op dit ogenblik heb ik de kracht van het Kosmische in
mij nodig".
Neofiet: (Laat nu een minuut lang ontspannen uw gedachten de vrije loop.)
(Sta nu op en ga vlak voor uw telesterion staan. Trek met uw
rechterwijsvinger een kruis op de spiegel. Doe dit, door midden op de spiegel
met uw vinger een rechte lijn van ongeveer 12 à 13 cm van boven naar beneden te
trekken. Het natuurlijke huidvet van uw vingertop zal een vage afdruk op het
glas achterlaten. Trek dan van links naar rechts een lijn dwars door de eerste,
zodat er een zinnebeeldig kruis ontstaat. De betekenis van dit kruis - als
symbool, want het heeft hier geen enkele sektarische of godsdienstige betekenis
- zal u later worden uitgelegd)
(Ga nu wat verder van het telesterion af staan. Kijk naar het kruis dat u net
heeft gemaakt en zeg dan zachtjes de hieronder gegeven woorden. Denk er wèl
aan, dat u deel neemt aan een Inwijding. Zie uzelf als één van de vele
kandidaten, die bijeen zijn gekomen om dezelfde ervaring mee te maken.
Visualiseer met uw geestesoog de rituële Officianten, die op verschillende
punten in de Tempel of de Loge-zaal staan en u de weg wijzen en geleiden. Alleen
zo, we herhalen het nadrukkelijk, kunt u uw eigen inwijding vol trekken.)
"Wees gegroet, O gewijd Symbool van Leven, Liefde en Wederopstanding. In
het midden van uw Kosmisch Lichaam zal de Roos verschijnen, de ziel van 's
mensen wezen - en gij zult mijn teken zijn.
Wees gegroet, Rozekruis!"
Neofiet: (Blijf nu staan, koncentreer u nog een minuut langer op het vaag
zichtbare kruis, dat u maakte. Realiseer u dat het het symbool is van uw
oprechtheid en van de plechtigheid van dit ogenblik.)
(Ga nu weer zitten. U bent nu gereed voor de zelfkommunikatie van de
Inwijding. U (uw objektieve zelf) gaat aan uw innerlijk-zelf een vraag stellen -
en u krijgt daar antwoord op. Stel u voor, dat uw innerlijk en uiterlijk zelf
elkaar in de ogen zien. Geef zachtjes het antwoord Zeg rustig "ja'' of
"nee" op elke vraag. Bedenk, dat het doel hiervan is een mystieke en
psychologische band tussen uw beide "zelven" tot stand te brengen. Dit
zal helpen om elke barrière, die er tussen die twee mocht bestaan, te
verwijderen.)
1. "Zoudt ge het geheim van uw wezen willen doorgronden?"
(antwoord)
2 "Wilt ge luisteren naar de stem, die antwoord?"
(antwoord )
3. "Scheidt twijfel thans uw uiterlijk zelf van uw innerlijk zelf?"
(antwoord)
4 "Kent uw uiterlijk zelf uw innerlijk zelf?"
(antwoord)
5 "Hebt ge gehoord van "geweten"?"
(antwoord)
6 "Weet ge, dat "geweten" de innerlijke stem is en dat dat
geweten spreekt, als het er de gelegenheid voor krijgt?"
(antwoord)
7. "Wilt ge het de vrijheid geven, tot u te spreken? "
(antwoord)
8. "Weet ge, dat uw geweten uw Hoeder is?"
(antwoord)
9. "En weet ge, dat deze Heilige Behoeder steeds aanwezig zal zijn in uw
Sanctum, om u te geleiden en te beschermen?"
( antwoord )
(U, uw objektieve zelf, heeft deze vragen gesteld aan uw innerlijk zelf en
dat heeft ze beantwoord. Lees ze nu nog eens over, langzaam, één voor één,
en in diepe stilte. Overweeg zorgvuldig de nieuwe en afwijkende gedachten, die
bij u opkomen in verband met elk van de negen vragen. Lees dan zachtjes het
volgende:)
"Na te hebben gemediteerd over de vragen, die u heeft gesteld aan uw
spiegelbeeld, dat een symbool is van het Kosmisch Bewustzijn in uw binnenste -
en na te hebben gepeinsd over de antwoorden, moet u zich realiseren dat u een
Bewaarder van dit Sanctum heeft aangesteld en erkend. Dit is dus nu uw Loge, Uw
sanctum en Gewijde Plek. U bent een Neofiet, op de Drempel van Inwijding, in
tegenwoordigheid van de meest betrouwbare Hoeder, die de mens maar hebben kan:
zijn ware innerlijk zelf, het Geweten van de mens, het Kosmische denkvermogen
binnen in hem."
Bedenk voortaan altijd, wanneer u uw Sanctum binnenkomt, dat uw Behoeder, uw
Geweten, mèt u binnentreedt en steeds aanwezig is als getuige van alles wat u
denkt, zegt of doet; en dat hij waakt over uw gedachten en uw daden, op ieder
uur van uw wakend bestaan, bij elke verleiding, bij elke overwinning van het
Goede over het Kwaad.
(Sta nu op en doof de kaars aan de linkerkant. Doof daarna de rechterkaars en
zeg zachtjes:)
"Voor het Teken des Kruises en in het Sanctum van mijn Hoeder, smeek ik
om Licht en Kracht, om nu het Portaal naar de Tempel van Onderricht binnen te
treden.
Zo moge het zijn."
Dit beëindigt de eerste stap van uw installatie in de Orde. De volgende week
om deze tijd, zult u weer uw Sanctum binnengaan. U zult u dan gereedmaken om uw
volgende les van onze, in Graden verdeelde studie-kursus te ontvangen.
Voordat we eindigen, zullen we het woord "Rozekruis" nog eens nader
bezien. Wat nu volgt, is de mystieke en metafysische betekenis. Het is dus niet
de definitie van de een of andere godsdienstige sekte. In feite is de Roos het
symbool van de zich ontwikkelende zielepersoonlijkheid. Daarom is het steeds een
gedeeltelijk-geopende roos, nooit een knop, maar ook nooit een geheel open
bloem. Haar kleur is rood, omdat door alle eeuwen heen rood het symbool van het
geestelijke of Kosmische bewustzijn is geweest.
Vanaf de vroegste tijden is het Kruis het symbool geweest van aardse
beproevingen. Er bestaan bijna driehonderd verschillende soorten kruizen. Vormen
van het Kruis zijn te vinden op enkele muren van oude Egyptische graftomben en
op obelisken. Zoals het Kruis door de Rozekruisers wordt gebruikt, betekent het
't lichaam van de mens met uitgestrekte armen en stelt het de beproevingen van
het fysieke lichaam voor, door lijden, bezoekingen en leren.
De Roos op het Kruis symboliseert daarom de ziele-persoonlijkheid, die haar
evolutie doormaakt door de beproevingen, die haar als aardse levenslessen worden
opgelegd. Dit is de essentie van de Rozekruisers leringen: door onze ervaringen,
beproevingen en ons leed, alle van het objektieve zelf, louteren we dat zelf en
bevrijden daardoor de evoluerende ziele-persoonlijkheid. Deze wordt uiteindelijk
bevrijd en kan dan boven het Kruis uitstijgen - boven de beperkingen, die haar
door het lichaam werden opgelegd.
Het zinnetje "Zo moge het zijn", dat in deze inwijding wordt
gebruikt en dat u in onze rituelen zult tegenkomen, is een oude Rozekruisers
term.
Schrijf nu een kort verslag over het ritueel en gebruik daarvoor alleen het
ingesloten formulier. Zend het aan A.M.O.R.C. Nederland, Postbus 7031, Den Haag.
Met broederlijke groet,
UW KLASSEMEESTER