6de Gr\
Geheimschrijver
Uit: The Intermediate Degrees 1° - 17°, 1990.
This Degree has borne several titles under different
Obediences, and already in 1783 it was known also as Perfect Master by
Curiosity and Perfect English Master.
The meeting is held in a private apartment in Solomon’s
Palace where the three Grand Masters met to confer, and beneath which was the
Vault where the embalmed body of Hiram Abif rested.
The King is making preparations to transfer to Hiram, King
of Tyre, the twenty cities in Galilee which he had promised in recognition of
the assistance he had received from Hiram during the building of the Temple.
Hiram, however, under the guidance of Adoniram has
already made a tour of inspection, and finds the cities in a somewhat ruinous
condition and the surrounding countryside little better than a desert. He
hastens to Jerusalem and, without being announced, enters Solomon’s room.
Solomon is alone, meditating on the problems raised by the death of Hiram Abif.
In some anger, Hiram upbraids Solomon for what he considers his bad faith.
Joabert, one of Solomon’s Court, has seen Hiram enter
and, not knowing who he is, becomes fearful for the safeiy of his Master. He
goes to the door, which Hiram has left ajar, and hears what transpires. Hiram
discovers him and demands his instant death as a spy; whereupon Joabert is
arrested.
The Kings resume their discussion, Solomon explains
that it is his intention to rebuild the cities and send husbandmen to
cultivate the surrounding lands before the transfer takes place. Friendship is
restored, and a new covenant is entered into, with the additional provision
that, should any of the cities not please Hiram, he is free to choose others.
Joabert is then brought back and his defence that he was
fearful for Solomon’s safety is accepted. At Hiram’s suggestion he is
appointed an Intimate Secretary of the two Kings, and instructed to draw up
the new Treaty of Alliance.
The degree is clearly based on I Kings Chapter X, vs 11-13.
6°
Tracing Board
Items depicted are:
The Dormer of the Temple appearing out of the Clouds, in the window, the letter Yod.
The Black and White marble Memorial Monument.
Solomon s Palace showing the door and approach path.
The Hebrew letters Beth, Shin, Nun.
The Grave stone on which are caned the Hebrew letters
(right to left): Cheth, Vau, Resh, Mem, below these: Aleph, Beth, Yod. Below
this inscription is an equilateral Triangle enclosing the Hebrew letter Yod.
Plan of 6°
table
An equilateral Table Gold-coloured cloth
a. The 3 Great Lights
b. A large Scroll, with Seals of wax
c. Hiram Abif’s Golden Jewel
s. Two Swords
Deze tekst komt uit het boek Maçonnieke Beschouwingen van A. van Leeuwen (1949).
Het Heilige Get\ van de gr\
is 7. De betekenis is de MENS. De Myst\
Letter is (soms) de G, Hebreeuws Gimel, hetgeen Kabeltouw (of Kameel) betekent
en de 1ste letter is van het woord Gomèr. De betekenis daarvan is Garve of
Schoof en duidt op Schoonheid, Overvloed en Voeding. Soms wordt de Mens
gesymboliseerd door een Koren-Schoof, zoals in de droom van Jozef (Gen. XXXVII,
7).
De T\ is, als in de 4de gr\,
met zwarte gordijnen behangen. waarop zilveren tranen. In het O\
zijn twee Tr\ opgesteld. In het N\O\
zit Kon\ Salomo, in het Z\O\
Kon\ Hiram van Tyrus. Tegenover hen in
het W\ zit Zerbal de Kapt\
van de W\. De Cand\
draagt de naam Joaber (in sommige ritualen: JoahBen of ook Yah-Ben = Gods
Zoon). Hij is de hoofdfiguur uit het legendarisch verhaal van de twist tussen de
beide Koningen, waarvan I Kon. IX-13 ons verhaalt. Deze geschiedenis lijkt
echter niet zo heel erg betrouwbaar, want II Kron. VIII-2 vertelt dit juist in
omgekeerde volgorde. Hoe dit ook zijn moge, de Ma\
traditie aanvaardt het 1ste relaas en laat de jonge kapt\
van de Wacht Joaber optreden in de twist, met de bedoeling zijn vorst te
beschermen. Om de jonge man te beschermen tegen Hiram’s woede (die Joaber op
staande voet had willen doden, omdat hij hem van spionage verdacht), verheft Kon\
Salomo hem tot zijn persoonlijk Geheimschrijver, waardoor het Joaber vergund was
het gesprek bij te wonen. Met een listige draai (zoals helaas in veel dergelijke
geschiedverhalen, die slechts dienen om de esoterische bedoelingen voor naieve
leken te verbergen) wordt aan Joaber verweten, dat hij te overijld had gehandeld
en feitelijk gestraft had moeten worden. Integendeel zou, wanneer wij eerlijk
de ,,feiten” bezien en daarop afgaan, Kon\
Hiram wegens overijling gestraft moeten worden, aangezien hij bijna Joaber had
omgebracht, zonder zijn zaak behoorlijk te hebben onderzocht. Terwijl Joaber
beloond diende te worden voor zijn trouw en de moed, waarmede hij de verboden
,,Binnenkamer” binnendrong.
Er zijn in deze gr\ twee Koningen:
Verstand en Gevoel.
Beiden zijn even machtig en belangrijk. Zij symboliseren natuurlijk onze
vermogens van Intellect en Emotie. De mens mag niet in de fout vervallen de ene
boven de andere te stellen. Pas in onderlinge harmonie kunnen zij de grote
diensten bewijzen, waarvoor zij ons zijn geschonken.
Het Gr\ Symb\
van deze gr\ is een Lichtende Driehoek
in het O\ waarin 4 lettertekens: in het
midden de letter G (Gimel) en in de drie hoekp\
de letters: B (Beth), N (Nun) en Sh (Shin). De letter G werd al verklaard. De
letter B is van het woord: Berith, hetgeen Verbond betekent; de letter N is van
Neder, wat Gelofte beduidt en de letter Sh is van Shelemoth, hetgeen vertaald
wordt met Volmaakt. In hun geheel worden zij verklaard als te betekenen, dat Kon\
Salomo en Kon\ Hiram door een nieuwe en
Volm\ Gelofte hun heilig Verbond
bekrachtigden. In myst\ zin worden zij
uitgelegd als de 3 Gr\ Lichten van
Geloof-Hoop-Liefde.
De Qabalistische som der overeenkomstige letter-waarden (Gematria) dezer 4
tekens is 355, het getal dagen in het Maanjaar, het ,,vrouwelijke” Jaar, dat in
het Hebreeuws Shanah heet. Sh-N-H = 300 + 50 + 5. Het
,,Zonne-jaar” kan pas ontstaan, nadat het Geest-Centrum is bereikt. Dan wordt de
,,scheppings-letter” Yod toegevoegd. waarvan de waarde 10 is en wordt het
aantal gebracht op 365, het getal van Henoch, de Ingewijde.
De Qabalistische letter van de gr\
is Resh en het symbool een Veren Pen, het zinnebeeld van Waarheid en het
attribuut van de Egyptische Godin Madt. Bij de beproeving van de gestorven
Osiris N. wordt in Amenti zijn Hart opgewogen tegen de Pen. De naam van deze gr\
coincideert op gelukkige wijze met dit symbool. Het is een gr\
van ,,omkering” (de balans in het Boek der Doden). Tot hiertoe was de richting
der processen van binnen naar buiten. In het denk-voelen wordt die richting nu
omgekeerd, zoals de volgende gr\ zullen
aantonen.Ritualen:
Rituaal voor de Graad van Geheimschrijver (nederlands,
2e helft 19e eeuw).
Intimate Secretary (Amerikaans, 1835).