19e Gr\ Groot Hogepriester, Pontifex Maximus of Opper-Schots Vrijmetselaar
Uit: The Intermediate Degrees 19° - 29°, 1982.From its title, this
Christian degree seems to aim to bridge the gap between the Old and New
Testaments, the word ‘Pontiff’ being derived from the Latin ‘pontifex’ a bridge
builder. It is purely an initiatory and mystical degree, with the theme being
the vision of St. John in Revelation, Chapter 21. The lesson of the degree is
that no man can conquer ignorance and evil without divine help.
The Master sits under a
canopy and a transparency which emits enough light for the whole Lodge, ‘And the
city had no need of the sun, neither of the moon, to shine in it: for the glory
of God did lighten it’ (Rev. 21, v 23). On the floor is a tracing board on which
is shown the Celestial or New Jerusalem, with the Tree of Life in its centre,
shining in the clouds. Below, on the earth, are the ruins of the Old Jerusalem
and the three-headed serpent of evil in chains. At the side of the tracing board
is a model of a mountain. The hangings of the Lodge are blue, spread with golden
stars representing the heavens.
The Master of the Lodge,
who has the title of Thrice Puissant Grand Pontiff, wears a white robe and
carries a sceptre. There is one Warden who carries a gold staff. The brethren
are ‘Faithful and True’ inhabitants of the New Jerusalem. All, including the
Candidate, have a blue fillet around their foreheads on which are embroidered 12
golden stars. They represent the 12 angels who guard the 12 gates of the
Celestial City.
The Candidate, who is
dressed as a Knight of the East and West, seeks the true road to Masonry. On his
entry, under the guidance of the Warden, he is made to emulate the writer of the
Book of Revelation as ‘he carried me away in the spirit to a great and high
mountain’. From the top of the model mountain, the Candidate can look down on
the New Jerusalem. When he steps down, he is made to journey forward, trampling
on the three-headed serpent, until he stands before the city in the clouds.
There is no obligation,
as a promise to hate evil replaces it. The Candidate is then entrusted and
decorated with the collar of the Order, a red ribbon strewn with 12 golden
stars. It is worn as a sash from the right shoulder to the left hip. From it
hangs the jewel, a square plate of gold with the word Alpha on one side and
Omega on the other.
The remainder of the
ceremony is a long catechism which does little more than elaborate what has been
described above.
|
Deze tekst komt uit het boek Maçonnieke Beschouwingen van A. van Leeuwen (1949).
Alhoewel de 1ste van een nieuwe serie, is
deze graad nochtans tevens de 3de en laatste van de belangrijke
Rozekruisergroep, welke het Centrum vormt voor het gehele Systeem. Dit behoeft
ons niet te verwonderen, aangezien wij telkens dergelijke ,,Overgangs-graden”
aantreffen, welke zich in 2 opeenvolgende werelden afspelen. Ook is het
begrijpelijk, dat dit een Priester-graad is, zoals de 17e graad een
uitgesproken Ridder-graad was. De 18e gr\
koppelt het psychisch aspect in de mens, daar waar steeds strijd en worsteling
heersen, met het spirituele aspect, waar licht en evenwicht de boventoon voeren.
Wij zullen dan ook dadelijk kunnen opmerken,
dat het rituaal nog steeds Apocalyptisch is. Werd het rituaal van de 17e
graad ontleend aan de eerste helft van de Apocalypse, het 18de graads mysterie
betrekt zich op de Hoofdstukken 12 tot en met 15 (1 - 4) (3 vóór-Tempels en 1
Licht-Tempel), terwijl het rituaal van de 19e graad geïnspireerd is
op laatste zeven Hoofdstukken van de Openbaring.
De Candidaat ziet in het Oosten, achter de
Troon, een donker-blauw gordijn, met gouden sterren bezaaid. Straks zal dat
worden opgetrokken en een schildering van het Nieuwe Hemelse Jerusalem zal zich
voor zijn ogen ontrollen. De Groot-Hogepriesters noemen elkander Getrouw en
Waarachtig Broeder en volgen daarin na, hetgeen te lezen staat in Hoofdstuk XIX,
vers 11: ,,En ik zag de Hemel geopend; en ziet een Wit Paard en Die op hetzelve
zat, was genoemd Getrouw en Waarachtig en Hij oordeelt en voert krijgt in
Gerechtigheid”.
Nòg is er dus strijd, doch het is niet meer
oorlog, vertwijfeling van een wanhopig mens, die telkens de nederlaag moet
lijden tegen de overmacht van zijn lagere aard en de geestelijke boosheden in
de lucht. Het is de strijd van een Overwinnaar, die het zwaard van gerechtigheid
hanteert, dat onweerstaanbaar is. In de Oosterse wijsbegeerte wordt dit Karma
genoemd en in de Boom-glyphe is het ‘t Pad, dat van Tiphareth leidt naar
Geburah, hetgeen Gerechtigheid betekent.
De Groot-Pontifici zijn in lange witte
gewaden gehuld, hetgeen in overeenstemming is met Hfdst. XIX, vers 14: ,,De
heirlegers in de Hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed met wit en rein
fijn linnen”. Het juweel van de graad is een Gouden Rechthoek met de letters
Alpha en Omega, hetgeen - in verband met hetgeen hierboven opgemerkt werd - geen
verder commentaar meer behoeft.
Alvorens onze studie van deze graad te
vervolgen, wil ik aanhalen wat de Gr\Mr\Albert
Pike daaromtrent schrijft in zijn ‘Morals and Dogma’:
,,De Apocalypse is voor hem,
die de 19e graad ontvangt, de Apotheose van dat verheven geloof, dat
in God-alleen het Hoogste ziet en alle pracht en werken van Lucifer verloochent.
Lucifer, de Licht-drager! Wonderlijke en mysterieuze naam voor de Geest van
Duisternis! Lucifer, de Zoon van de Dageraad! Is hij het dan, die een licht
draagt, waar van de ondragelijk felle schittering de zwakke, zinnelijke en
zelfzuchtige mens met blindheid slaat? Twijfel daar niet aan, Broeders! Onze
tradities zijn vol Goddelijke Openbaringen en Inspiratie. En Openbaring nóch
Inspiratie zijn gebonden aan Tijd of Credo.”
Waarom waarschuwt Br\
Pike hier tegen Lucifer? Wie is deze Licht-Geest, die een demon van de
Duisternis tevens schijnt te zijn?
In de Mysteriën-Symboliek is deze Engel de
verpersoonlijking van het menselijk verstand. Inderdaad is dat een
Lichtbrenger. Ons verstand heeft ons in staat gesteld hoger te stijgen dan het
dier, dat wij aanvankelijk waren. Het verstand heeft deze ganse maatschappelijke
samenleving geschapen, technisch, economisch en politisch. Dat is alles geen
Godsschepping, maar het is Verstands-schepping. Inderdaad is dit werk prachtig,
indrukwekkend en ontzagwekkend. Lucifer is voor de dier-mens inderdaad een
Verlosser en Leraar.
Maar wij hebben er reeds op gewezen, dat in
de verstandsprocessen iets schuilt, dat in het geestelijk leven geheel en al
onaanvaardbaar is. Het verstand moet zich baseren op twee universele beginselen,
nl.: Dualiteit en Causaliteit. Denk-processen spelen zich noodwendig af in Tijd
en Ruimte, hetgeen andere namen zijn voor hetzelfde paar Beginselen. De
motorische kracht van het verstandelijk denken is Logica. Wij moeten onze
gedachten beredeneren, zij moeten rationeel zijn. Het Centrum, van waaruit deze
motorische kracht uitstraalt is de geïndividualiseerde Ik-heid, de menselijke
EgoCentriciteit.
Dit viertal: Ego, Logica, Dualiteit en
Causaliteit vormen het aardse kruis, dat ons doet neerstorten op de aarde en ons
belet de geestelijke vleugels uit te slaan en op te stijgen naar hogere
regionen. Dit kruis is satanisch en de Luciferische geesten nagelen onze geest
daarop vast. Hoe prachtig en overweldigend majestueus het werk van ‘s mensen
verstand ook is en hoe eindeloos veel prachtvoller en overweldigender het in die
toekomst nog zal worden, het is toch alles ballast voor de zoeker naar
Geestelijke Realiteit.
Dit is de ontzaggelijk zware opgave, waar de zoeker zich
voor geplaatst ziet. De overwinning te behalen op het Verstand, op de Logica,
op de Rede. Voor de profaan natuurlijk een zó dwaze opgaaf, dat hij er zich
schouder-ophalend van af zal wenden. In onze huidige gerationaliseerde
maatschappij worden Verstand, Logica en Rede juist uitermate verheerlijkt en zou
men die dan moeten vernietigen? Néén! Van vernietigen is geen sprake. Ware dit
het geval, dan zouden wij tot barbarisme terugvallen en van meet af aan weer
moeten beginnen. Maar wij moeten het demonisch drietal beheersen en niet
toestaan, dat wij hun slaven worden. Dat is de opgave! Lucifer moet geketend
worden.
,,En ik zag een Engel afkomen uit de Hemel,
hebbende een Sleutel des afgronds en een grote keten in Zijn hand; en Hij greep
de drank, die oude slang, welke is de duivel en Satanas, en bond hem duizend
jaren; en wierp hem in de afgrond en sloot hem daarin en verzegelde boven hem,
opdat hij de wolken niet meer verleiden zon, totdat de duizend jaren zouden
geëindigd zijn” (Openbaring XX, vers 1 - 3).
Dat deze strijd niet alleen zwaar, maar ook
gevaarlijk is, hebben alle ware Hogere Graders steeds verkondigd. Daarom hebben
zij telkens opnieuw hun waarschuwende stemmen doen horen, zoals Br\
Pike in de boven-aangehaalde strofe. Br\
McGlenachan is nog positiever in zijn waarschuwing en omdat het m.i. zo juist
is, wil ik ook zijn stem hier laten horen.
,,Geen Ridder van het Rozekruis zou het
mogen wagen om in deze Hogere Graden binnen te treden, dan nadat hij grondig
zijn voornemen heeft overwogen en al de lessen, openbaringen, symbolen en
analogiën van die voorgaande graden grondig heeft bestudeerd, want anders Zal
hij een gevaarlijk pad betreden.”
In deze graden van die Areopagus wordt geen
instructie meer gegeven; wat nu volgt is praktijk en is bedoeld als een
samenvatting van alle Vrijmetselarij.
Laat men zich ten zeerste in acht nemen voor
de Historische en Filosofische graden!
De neofiet, die op ‘t punt staat verder te
gaan, moet terdege worden gewaarschuwd en op zijn hoede zijn voor deze Opperste
Graden der Universele Religie.
(Book of the Ancient & Accepted Scottish Rite, bldz. 287.)
Rituaal voor de Graad van Groot Hogepriester of
Verheven Schot van het Hemels Jeruzalem (nederlands,
2e helft 19e eeuw).
Grand Pontiff, of Sublime Scotch Masonry (Amerikaans, 1835).