
N9 75 d. d. 11 september 1980

Inhoudsopgave '

REACTIES OP POOLSE ONTWIKKELINQEN VAN EUROPESE

CP-EN pag. 1

OOST-EUSOPA - 5

WEST-EUROPA pag. 10



REACTIES OP POOLSE ONTWIKKELINGEN VAN EUROPESE CP-EN

SOWJET-ÜNIE

Hoewel er al begin juli in Polen sprake was van "werkonderbrekingen",

die internationaal de nodige aandacht trokken en die begin augustus

uitliepen op stakingen net een massaal karakter, noest het tot 19 augus-

tus duren voordat er van Sowjetrussische kant gereageerd werd op deze

ontwikkelingen.

Op genoemde datum verspreidde het Sowjetpersbureau TASS een door de

verschillende Sowjetrussische media overgenomen melding over "arbeid»-

onderbrekingen in sommige ondernemingen,bracht het een bericht uit

Warschau over de televisie-rede van 18 augustus van toenmalig partij-

leider «n werd benadrukt dat de gebeurtenissen "het normale leveni

ritme" in het land verstoren. Op 25 augustus werd dit TASS-bericht ge-

volgd door een tweede met daarin een stellingname van politiek commen-

tator . Deze stelde - na het Westen en vooral het Westduitse

"revanchisme" beschuldigd te hebben van inmenging in de Poolse binnen-

landse aangelegenheden - dat er in Polen sprake was van een "openlijke"

en "samenhangende" discussie over economische en sociale problemen en

dat de bevolking unaniem vasthield aan het geloof dat het socialistisch

stelsel de basis is voor alle vooruitgang. Deze laatste gedachte was

eerder al verwoord door in zijn rede van 18 augustus.

Op 26 augustus pas werd er voor het eerst officieel gereageerd door de

Sowj etautoriteiten. In een lort communiqué werden de gebeurtenissen

een "volledig interne zaak" genoemd en heette het dat "de betrekkingen

tussen de Sowjet-Unie en Polen onveranderd blijven". Die betrekkingen

- zo werd gesteld - **...« worden gekenschetst door een volledig weder-

zijds begrip en door samenwerking op alle terreinen". Op geen enkele

wijze werd er gerept over stakingen, over stakingseisen of over de

belofte, die had gedaan voor meer vrijheid bij vakbondsverenigen.

Openheid van zaken werd van Sowjetzijde evenmin gegeven nadat op 31 au-

gustus de stakers en de Poolse regering in Qdansk overeenstemming hadden

bereikt. Het "akkoord van Qdanak" bleef onvermeld, wel berichtte Radio

Moskou op 1 september dat er een "regeling" was getroffen m.b.t. "ver-

scheidene sociale en economische kwesties die door vertegenwoordigers

van de arbeiders aan de orde waren gesteld". In een door TASS op 31

augustus verspreidde en o.a. door Prawda op 1 september afgedrukt bericb.1

- 2 -



- 2 -

werd zelfs niet gesproken over een dergelijke "regeling". De TASS-

reactie, die was ondertekend net - een van de pseudo-

niemen die gebruikt worden als het gaat OH artikelen die de Mening

ran de hoogste GPSÜ-leiding verwoorden - droeg duidelijk een waar-

schuwend karakter. Volgens de -stellingname waren "anti-socia-

listische elementen erin geslaagd door te dringen in een aantal onder-

nemingen... met de bedoeling het vertrouwen van een deel van de

arbeidersklasse aan te tasten en on moeilijke economische omstan-

digheden te gebruiken voor hun contra-revolutionaire doelen".

"De taktiek van deze elementen, die werkzaam zijn in een aantal on-

dernemingen aan de kust, is momenteel gericht op....blokkering en

ontregeling van het leven in het land".

Het hanteren van de term "anti-secialistisch" zo kort na het «luiten

van het Qdansk-akkoerd - deze kwalificatie was overigens door TASS

een paar dagen eerder ook al eens gebruikt - maakte duidelijk dat

het Kremlin de gesloten overeenkomst beschouwt als iets wat niet

past in een "socialistisch systeem" en daarom op zijn hoogst vrede

ermee kan hebben als een tijdelijke concessie, die gedaan moest

worden om de rust te doen terugkeren.

Deze inschatting lijkt ook ondersteund te worden door de tendens

van de berichtgeving in de Sowjetmedia tijdens de eerste week van

september. De commentaren zaten toen vol met termen als "niet-ver-

klaarde oorlog", "psychologische oorlogvoering" en "sabotage", waar

het ging om de reacties in het Westen op de toestand in Polen. Met

name de hulp van Westerse vakbonden aan de Poolse arbeiders werd

daarbij veroordeeld, omdat die hulp - zoals TASS-commentator

op k september stelde - niet bedoeld was voor Poolse

bonden "die de arbeiders echt vertegenwoordigen (d.w.z. : de offi-

ciële vakbonden) maar voor krachten met anti-socialistische

standpunten die ondermijnende activiteiten tegen de bestaande

structuur in dat land ontplooien". Deze en soortgelijke uitspraken

gingen vergezeld van de opmerking dat Polen steun verdient bij de

oplossing van zowel ideologische als economische moeilijkheden en

dat de Poolse werkende klasse niet van plan is de basis van haar

"socialisme" te laten ondergraven. De impliciete boodschap van

deze commentaren lijkt duidelijk. Ze bevatten een waarschuwing

in de richting van de Poolse ( en andere Oosteuropese) autoriteiten



het Vesten op een afstand te houden en de goede raad om genoemde

"subversieve", "anti socialistische elementen" »p "non-actief" te

stellen. De situatie kan daarmee worden gered, want de Poolse wer-

kende klasse is immers "zuiver in de leer".

Dat de hoop aan Sovjetzijde op een dergelijke afloop niet verdwenen

is, werd tot uitdrukking gebracht in een boodschap die CPSU-leider

op 6 september naar Warschau stuurde. Dit gebeurde naar

aanleiding van de vervanging (officieel wegens ziekte) van partij-

leider door de 53-jarige . sprak in zijn feli-

citatie aan de nieuwe partijleider de "overtuiging uit dat onder

leiding van de PVAP het Poolse volk binnen kerte tijd .... de moei-

lijkheden te boven zal komen, waarmee het land is geconfronteerd".

Daarbij is uiteraard een cruciale rol toebedeeld aan die

- zoals hem kenschetste - "bekend staat als een moedig

strijder .... voor de ideeën van het communisme, voer de verster-

king van de leidende rol van de PVAP en voer consolidering van de

positie van het socialisme in Polen" eaa " ... als een persoonlijk-

heid die stevig vasthoudt aan het principe van het proletarisch

internationalisme".

Het was overigens in het kader van deze belangrijke mutatie dat

de Sowjetpers (ep 8 september) voor het eerst aan haar lezers het

bestaan van "nieuwe vakbonden" in Polen onthulde en wel in het

verslag van de redevoering die op 6 september had gehouden.

Prawda citeerde uitvoerig uit deze toespraak, waarin de nieuwe

Poolse partijleider zich uitsprak "voor de vernieuwing van de vak-

bonden, opdat deze de arbeidersklasse vertegenwoordigen en de

onderhandelingspartners kunnen zijn van de regering". Tevens werd

's uitspraak aangehaald dat deze "nieuwe vakbonden moeten

functioneren in het kader van de socialistische principes". Het

begrip "onafhankelijke vakbonden", waarover in de officiële over-

eenkomsten tussen de stakers en de Poolse regering sprake was, is

echter in de Sowjetmedia nog steeds niet opgevoerd.

Resumerend kan worden gesteld dat de berichtgeving in de Sowjet-Unie

over de Poolse ontwikkelingen totnutoe summier, voorzichtig en de

laatste tijd ernstig waarschuwend van karakter is. H«t summiere

karakter zal beslist niet ingegeven zijn door het feit dat de Sew-

jetleiders de zaak onbelangrijk vonden, maar veeleer om te voer-

- k -



konen dat van de Poolse ontwikkelingen een uitstralingseffect

uitging naar de Sowjetbevolking. In die gedachtengang past ook

het feit dat de Sewjet-Unie vanaf 20 augustus weer begonnen is

•et het ateren van Russische uitzendingen van met name de

Deutsche Welle, de BBC en de Voice of America en van uitzendingen

in minderheidstalen van laatstgenoemd station, storingsactivi-

teiten die in de loop van 1973 waren beëindigd * ).

De Sowjet-Unie heeft overigens het storen van buitenlandse
radio-uitzendingen nooit helemaal gestaakt. Het Amerikaanse
(onafhankelijke) radiostation Radio Liberty is altijd het
onderwerp van dat soort activiteiten gebleven, evenals de
uitzendingen van China, Albanië en Israël*



- 5 -

OQST-EÜHOPA

In de DDR rapten de media begin juli met geen woord over de

stakingen in Polen om eerst in de tweede week van de maand

zeer summier te gaan berichten over de z.g. "tijdelijke werk-

onderbrekingen" daar en er pas op 16 augustus vrij uitvoerig

over te gaan rapporteren. Het feit dat de Westerse berichtgeving via

radio en televisie tot ver in de DDR doordringt zal daaraan niet

vreemd geweest zijn.

In het weekblad Sonntag beklemtoonde , CC-lid van de Oost-

duitse CP (SED), dat de Poolse GP (PVAP) haar macht verder moest

uitbreiden omdat "alleen zij de politieke Stabiliteit kan verzekeren".

Op 18 augustus besteedde het partijblad Neues Deutschland veel aan-

dacht aan de rede van de (inmiddels ontslagen) Poolse premier

van 15 augustus, met name aan die passages waarin gesteld

werd dat tegenstanders van Polen de situatie misbruikten voor eigen

doelen, dat de bondgenoten zich zorgen maakten en dat Polen moest

bewijzen dat het zijn eigen problemen kon oplossen. Het blad wees

de economische problemen aan als de oorzaak van de stakingen. Die

zelfde avond nog vroeg het televisieprogramma "Aktuele Kamera"

aandacht voor de eerder die dag gehouden rede van en wel

vooral voor diens stellingname,dat aan de socialistische basis

van het land niet getornd mocht worden en dat "anarchistische en

anti-socialistische groepen" misbruik maakten van de situatie.

Op 2k augustus werden de televisieprogramma's onderbroken voor de

rede van , waarin hij de partij- en reg«ringsmataties aankon-

digde en zelf-kritiek oefende.

Op 30 augustus,nog voor het akkoord met de Poolse stakers tot stand

kwamt bracht Neues Deutschland een interview met , de secre-

taris-generaal van de Amerikaanse GP, waarin de Poolse partijleiding

"gebrek aan leiderschap" werd verweten. Het afdrukken van dit

artikel betekende in feite dat Berlijn deze kritiek deelde.

Toen in datzelfde weekend van 30 augustus het akkoord in Qdansk werd

gesloten maakten de Oostduitse media daar kort melding van zonder

overigens in te gaan op de inhoud van het akkoord (vrije vakbonden,

stakingsrecht en terugdringen van de censuur). Ook eerder hadden

zij consequent geen melding gemaakt van de eisen van de stakers en

de voorstellen van de regering.

Op 2 september namen vrijwel alle Oostduitse kranten een artikel

over uit de Sowjetrussische Prawda van de vorige dag, dat aan de

- 6 -



- 6 -

ontwikkelingen in Polen was gewijd. Zij redigeerden dit evenwel

zodanig dat het scherper van toon werd, door o.a. de passage

over "contra-revolutionaire plannen" van "anti-socialistisehe

elementen" onmiddellijk te laten volgen door de zinsnede "dat

de onderhandelingadeIegatie van de regering deze eisen heeft

aanvaard" en dat dit "direct schade zal toebrengen aan het socia-

lisme in Polen". De Prawda had dit directe verband niet gelegd,

maar schreef dat "contrarevolutionaire elementen" de arbeidson-

rust hadden gebruikt voor "contra-revolutionaire doelen" om pas veel

verder mee te delen dat de regeringsdelegatie "had toegezegd de eiser

te zullen overwegen". Tenslotte werd in Oost-Duitsland zeer zakelijk

bericht gedaan over de vervanging van door de nieuwe partij-

leider

In Ts^echoslowakije bleef de berichtgeving over de Poolse stakingen

uitermate beperkt. Het partijblad Rude Pravo doorbrak het eerst het

zwijgen door melding te maken van "economische problemen" en "tijde-

lijke werkonderbrekingen11. Hetzelfde blad bracht ook de door

afgekondigde mutaties in de Poolse partij- en regeringstop, doch

zonder verklaring of nader commentaar.

Kort daarop riep Rude Pravo de partijafdelingen in de TB j echsolowaak-

se bedrijven op om meer aandacht te schenken aan de verlangens van

de arbeiders en vooral aan de klachten over de bevoorrading van

winkels. Zonder rechtstreeks aan de Poolse problemen te refereren

waarschuwde het blad dat het gezag van de partij afhangt van het

vermogen van de partijleden om niet alleen van dag tot dag nauwlette:

haar de meningen van de mensen te luisteren, maar daar ook iets mee

te doen.

Toen eindelijk in Gdansk overeenstemming werd bereikt, volstonden de

TsjechoBlowaakse media met de mededeling dat het werk hervat werd.

Tenslotte werd het nieuws over de vervanging van door

gebracht in de bewoordingen van het Poolse persbureau PAP.

In Hongarije begonnen de media na aanvankelijke aarzeling vrij ge-

detailleerd te rapporteren over de gebeurtenissen in Polen. Er werd

onomwonden gesproken over "stakingen" en zelfs over de politieke

aspecten daarvan. Toch was er ook de nodige reserve. Zo legde de

radio-reportage over de rede van , waarin de personele mutatie

- 7 -



- 7 -

werden aangekondigd,extra accent op de zinsnede dat "alleen een

socialistisch Polen zelfstandig kan blijven". Toen het akkoord in

Qdansk een feit was volstonden de Hongaarse Media eerst «et het

zakelijk melden daarvan. Opmerkelijk daarbij was dat het partij-

blad Nepszabadsag de tot standkoming van het akkoord uitsluitend

toeschreef aan de "grootse inspanning van partij en regering", die

de "aanvallen van anti-socialistische elementen" hadden weerstaan»

Kort daarop besteedde het zelfde blad evenwel veel uitgebreider

aandacht aan het akkoord en maakte het openlijk gewag van de vrije»

onafhankelijke vakbonden, die naast de officiële Poolse vakorgani-

satie sullen worden opgericht* Een opvallend geluid dat tijdens de

gebeurtenissen in Polen te beluisteren viel in Hongarije, was de

constatering dat de Hongaarse leiders wel zo verstandig waren ge-

weest in hun land de prijzen langs de weg der geleidelijkheid te

verhogen. Veel omstandiger dan de overige Oosteuropese media bracht

de Hongaarse radio het nieuws over het terugtreden van en ove

diens opvolging door , van wie zelfs een biografie werd gegeven

De media in Bulgarije zwegen vrij-wel geheel over de gebeurtenissen

in Polen. Wel maakten zij melding van de mutaties in de Poolse

partij- en regeringstop, waarbij zij signaleerden dat het socialisme

in Polen gevaar liep. Totnutoe is niet duidelijk in hoeverre zij

bekendheid hebben gegeven aan het akkoord van Odansk. Wel werd mede-

deling gedaan van de vervanging van . Volgens een bericht

van de Frankfurter Allgemeine Zeitung van 26 augustus zou Bulgarije

evenals de Sowjet-Unie bepaalde westerse radiozenders zijn gaan

storen in verband met de gebeurtenissen in Polen.

Roemenie, dat in juli zelf te kampen heeft gehad met stakingen,heeft

de berichtgeving over de Poolse arbeidsonrust uiterst beperkt ge-

houden. Het partijblad Scinteia maakte op 19 augustus melding van de

rede van , doch zweeg over de stakingen. Volgens een bericht

zou de Roemeense regering de wens hebben uitgesproken dat de "détent

door Polen niet nog meer schade zou lijden. Met een aanzienlijke

vertraging kreeg de Roemeense bevolking het bericht te horen over de

mutaties in de Poolse partij- en regeringstop, doch zonder toe*

lichting of commentaar.

Op 28 augustus besteedde Scinteia pas wat meer aandacht aan de ont-

wikkelingen, zij het zonder details te noemen. Het blad stelde dat

- 8 -



- 8 -

de "negatieve verschijnselen, die zich op dit moment in Polen

manifesteren, in feite overal kunnen optreden, omdat zij het

gevolg zijn van de economische wereldcrisis". De uit die crisis

ook voor Roemenie voortvloeiende problemen heetten niet op korte

termijn opgelost te kunnen worden, maar zouden de noodzaak aantonen

van een "onophoudelijke inspanning, versterking van de orde, aan-

scherping van de discipline en nauwe samenwerking van het hele volk".

Stakingen konden de problemen "alleen maar verergeren". Naast deze

boodschap voor de eigen bevolking liet Scinteia ook nog waarschuwin-

gen horen voor de goede verstaanders elders. Het blad beschuldigde

het Vesten ervan in zijn berichtgeving over Polen een verkeerde voor*

stelling van zaken te geven* Het liet weten dat de Roemeense partij-

leiding hoopte dat de Polen "in staat zijn zelf hun problemen op

te lossen". Daaraan voegde het toe dat het "Poolse volk het soeve-

reine en onvervreemdbare recht heeft om zonder interventie van

buiten af de binnenlandse problemen op te lossen", wat vooral

bedoeld leek als een waarschuwing aan het adres van de overige leden

van het Warachaupact.

De Roemeense media spraken met geen woord over de omvang van de

stakingen of over de aard van de eisen van de stakers. Ook liet

Scinteia op 1 september het akkoord van Gdansk geheel onvermeld,

terwijl het wel de loftrompet stak over de officiële Poolse vak-

bonden. Veel meer aandacht kregen de zegeningen in het eigen land,

bijvoorbeeld de voortreffelijkheid van de eigen vakbonden, en ook

werd veel plaats ingeruimd voor de rede van partijleider en presi-

dent van 1 september, waarin deze pochte dat de lonen in

Roemenie met maar liefst 10£ meer gestegen waren dan was voorzien in

het vijfjarenplan. De hele Roemeense verslaggeving over de Poolse

ontwikkelingen had kortom veel weg van een gerichte campagne om de

Roemenen ervan te overtuigen dat zij in elk geval géén reden tot

klagen (of staken) hebben. De Roemeense radio bracht tenslotte het

nieuws over de vervanging van door pas meer dan zeven

uur later dan de overige Oosteuropese media.

In Albanië hadden de media aanvankelijk blijkbaar in het geheel geen

moeite met het analyseren van de situatie in Polen door zich zonder

nadere uitleg solidair met de stakers te verklaren. Volgens Radio

Tirana was de "beslissende strijd van de arbeiderklasse van Gdansk

tegen de revisionistische kliek van " aangebroken •

- 9 -



- 9 -

Nogal in strijd daarmee werden op 8 septeaber door het partijblad

Zeri i Popullit de afgedwongen vrije vakbonden gediskwalificeerd als

"een stap in de richting van het kapitalisme*1. Het blad omschreef

de onafhankelijke vakorganisaties als "een platform voor de nieuwe

reactionaire krachten in Polen", die het bewind daar "een beschamend*

nederlaag" hebben toegebracht.

De publiciteitsmedia in Joegoslavië berichtten de eerste zes weken

vrij karig en zonder blijken van instemming over de stakingen in

Polen,maar nadien gaven zij veel meer informatie en leverden ze ook

kritiek op de Poolse leiding, bijvoorbeeld omdat deze de arbeiders

niet tijdig inspraak gegeven zou hebben.

Het blad Politika liet weten dat met de mutaties in de Poolse partij-

en regeringstop "de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van de

orthodoxe stalinistische lijn" aan de dijk gezet waren. Het pers-

bureau Tanyug was echter van mening dat dit niet voldoende was om de

arbeidsrust te herstellen. Om geen misverstand te laten bestaan voegde

Politika daar later aan toe dat een gewelddadige oplossing, ook

onder de dekmantel van "revolutionaire principes", in ieder geval

niet gewenst was.

Toen het akkoord in Gdansk aen feit was bracht Politika op 1 septem-

ber op de voorpagina het nieuws over de "zelfbesturende vakbonden','

zonder evenwel te spreken over "vrije en onafhankelijke bonden",

welke immers ook in Joegoslavië1 niet zijn toegestaan. Het blad

Borba gewaagde van de "rijpheid" van de Poolse arbeiders en de Poolse

CP en prees het "realisme" dat de internationale gemeenschap rond

de Poolse kwestie aan de dag gelegd had. Het toonde zich gelukkig

met de geweldloze oplossing van een "ernstig conflict dat een

totale binnenlandse omwenteling had kunnen veroorzaken, waardoor

het proces van ontspanning in Europa in gevaar had kunnen konen''.

Ondanks de "internationale implicaties" was de overwinning van de

binnenlandse crisis een zaak van de Polen zelf gebleven, een over-

winning "van historische betekenis voor de ontwikkeling van de

socialistische wereld". Tanyug zag een "nieuwe vorm van socialis-

tische democratie" in de in Gdansk en elders bereikte akkoorden,maar

over het algemeen waren de Joegoslavische media nogal terughoudend

in het beschrijven van de concrete resultaten, waarschijnlijk omdat

deze op onderdelen beduidend verder gaan dan wat zelfs in het

Joegoslavische model mogelijk is en daarom juist op de eigen bevol-

king een grote aantrekkingskracht zou kunnen uitoefenen.

- 10 -



- 10 -

VE3T-EUROPA.

Ook de Vesteuropese CP-en volgen de gang van zaken in Polen net grot«

en sinde het akkoord van Gdansk nog verscherpte aandacht.

Hoewel het in hun commentaren regelmatig tot kritiek op de Poolse

leiding kont - zo hekelen diverse partijen de afstand die volgens

hen in Polen tussen de politieke top en de massa's was ontstaan en

sprak bijv. het GPN-dagblad "De Waarheid" in dit verband misprijzend

over "socialisme van bovenaf1* - is de algemene teneur toch dat

Polen heeft aangetoond dat "het socialisme grote sanerende en ver-

nieuwende krachten in zich draagt" (Waarheid, 10 september 1900).

Terwijl de orthodoxe CP-en daarbij in navolging van Moskou nog wel

een waarschuwend geluid tegen het gevaar van "anti-socialistische

elementen" willen laten horen en zich überhaupt wat terughoudend

opstellen, tonen m.n. de z.g. eurocommunistische partijen zich zeer

ingenomen met de ontwikkeling in Polen. Zij zien daarin een bevesti-

ging - in dubbel opzicht zelfs - van hun stelling dat socialisme

en democratie "onverbrekelijk bij elkaar" horen. De uitbarsting in

Polen bewijst immers de juistheid van de eurocommunistische kritiek

op het gebrek aan democratie en toont aan dat de opbouw van het

socialisme in moeilijkheden komt als niet ook de democratie verder

wordt uitgebouwd. Tegelijkertijd demonstreert het feit,dat er nu in

Polen, met medewerking van de leiding, een democratiseringsbeweging

plaatsvindt, de altijd door de euro-CP-en geponeerde vatbaarheid

van het socialisme voor democratische vernieuwing. Aldus in grote

lijnen de redenering van deze partijen.

Naar hun eigen thuisfront garicht, grijpen de eurocommunisten de

Poolse gebeurtenissen tevens aan als een toets voor hun in het

Westen vaak nog betwijfelde democratische intenties en zij aarzelen

daarbij niet om zich n.a.v. Polen nog nadrukkelijker vast te leggen

op de stelling dat voor hen socialisme niet mogelijk is zonder demo-

cratie.

Toch, hoe openlijk zij zich ook solidair verklaren met de Poolse

arbeiders en hoe ondubbelzlnning zij ook instemmen met de overeen-

gekomen democratisering, enige onwennigheid valt in hun reacties

nog wel waar te nemen. Dat is m.n. het geval tegenover wat bijv. het

blad van de Engelse CP, Horning Star, zelf het cruciale punt in de

- 11 -



- 11 -

overeenkomst van Qdanak noemt, de vrije vakbonden als concurrent

van de door de OP geleide vakorganisatie. In een vurig pleidooi

voor de vrijheid van vakvereniging blijft Morning Star n.l. de

indruk wekken dat het die vrijheid toch gerealiseerd wil zien in

en door de bestaande, door de CP geleide bonden. De Belgische CP,

die in haar partijblad Drapeau Rouge al even positief over het recht

op autonomie voor de vakorganisaties schrijft, laat het ongemakkelijke

gevoel dat haar kennelijk bekruipt tegenover de vrije bonden die nu in

Polen worden opgezet, blijken door "vrije" consequent tussen aanhalings-

tekens te zetten.

Dat neemt niet weg dat de «uro-CP-en zich door hun stellingname ten

gunste van de Poolse stakers en hun eisen, zich opnieuw hebben geexpo-

neerd als partijen die niet alleen voorstander zijn van socialisme

maar ook van democratie. Door erop te wijzen dat Polen de gelegen-

heid moet hebben om zonder "buitenlandse inmenging" (Drapeau fiouge,

2 september 19&0) zijn problemen op te lossen, hebben zij zich tevens

ook weer tegenover Moskou geexponeerd, n.l. als tegenstanders bij

voorbaat van een ingreep van die zijde.

Vermeldenswaard is dat de Nederlandse CP, die niet als uitgesproken

eurocommunistisch geldt, inzake Polen geheel aan de kant van de euro-

communisten staat. In mindere mate geldt dat ook voor de Franse CP

(POF), die enige jaren geleden wel tot de eurocommunistische groep

hoorde maar die zich daarna weer sterk pro-Moskou en orthodox is

gaan opstellen. Na een aanvankelijke benadering van de Poolse gebeurte-

nissen vanuit deze instelling, maakte de partij plotseling een draai

door haar instemming te betuigen met het akkoord van Qdansk. De PCF

bewoog zich nog verder in eurocommunistische richting door kenbaar

te maken dat ook zij een ingrijpen door Moskou in het Poolse experiment

niet acceptabel zou vinden.


