
D f f n / * B B - npprtip mr intirnationlintwikkilii|in
m ¥ u / mmï ^ H „^„j,,, die vai beling

kanii lijn nor it biiBialalii iiiligluid

Nr. A8V046 9 juli

GRIEKENLANDS GROOTSTE KRANT DOOR KGB GEMANIPULEERD ?

Dezer dagen verschenen er in de internationale pers opnieuw berichten

over een kwestie die vorig jaar nogal wat opzien baarde, de beschuldiging nl,

gedaan door de Grieks-Cypriotische journalist , dat Griekenlands

grootste en fel anti-Vesterse krant, Ethnos, gemanipuleerd wordt door de

Sovjetrussische geheime dient KGB. , die zijn beschuldiging heeft

neergelegd in een inmiddels verboden boek van ruim 300 pagina's, is naar

aanleiding hiervan verwikkeld in een gerechtelijke procedure. De zaak is

momenteel in hoger beroep aanhangig bij het hoogste gerechtshof van

Griekenland, de Areopagus.

Het hier volgende stuk vat de hoofdpunten nog eens samen.



- 2 -

GRIEKENLANDS GROOTSTE KRANT DOOR KGB GEMANIPULEERD ?

Vorig jaar zomer verscheen in Griekenland een boek waarin openlijk

werd uitgesproken dat Griekenland; grootste dagblad, Ethnos, in feite

een produkt van de Sovjetrussiche geheime dienst KGB was.

Het boek was geschreven door de Grieks-Cypriotische journalist

, die onder de naam als correspondent

voor o.a. de New York Times en de Daily Telegraph in Athene werkt. Naar

eigen zeggen had 14 maanden lang research naar zijn onderwerp

gedaan en zijn boek was er dan ook naar : ruim 300 bladzijden, verdeeld

over een eerste deel dat een algemeen overzicht geeft van de KGB-desinfc

matie en beïnvloedingstechnieken *) en een tweede deel dat zich recht-

streeks met Ethnos bezighoudt.

Ethnos heeft een respectabele reputatie. Tijdens de periode van mili-

taire dictatuur moest het blad zijn verschijnen staken naar aanleiding

van de kritiek die het leverde op het kolonelsregime.

Toen dat viel, in 197*S kwam Ethnos niet onmiddellijk opnieuw uit. Dat

gebeurde pas een aantal jaren later, in 1981, nadat de oorspronkelijke

eigenaren hun rechten vrijwel geheel hadden verkocht aan

, iemand overigens die zich tijdens het militaire bewind als een

politiek opportunist had laten kennen. maakte van de nieuwe

Ethnos een goed ogende en smeuïge krant (veel foto's, grote koppen,

korte artikelen en een forse scheut sport, entertainment en gossip)

en binnen enkele jaren stond Ethnos qua oplage aan de top van de Griekse

krantenwereld. Het blad, dat de politiek van de huidige socialistische

regering- steunt, presenteert zichzelf als progressief en

onafhankelijk.

Volgens 's boek echter is Ethnos niets anders dan een

crypto-communistische spreekbuis. Het boek probeert met een

overvloed van gegevens, deels in de vorm van fotokopieën, namen

van Sovjet-functionarissen e.d., aan te tonen dat Moekou,

*) zou hierin ook de naam van een Nederlandse journalist
noemen die zou optreden als "agent of influence" voor Moskou .



- 5 -

i.c. het KGB, al vanaf de herverschijning bij Ethnos betrokken is

geweest. Zo is er sprake van lucratieve handelscontracten die

in de Sovjet-Unie zou hebben gesloten en op basis waarvan

een deel van het startbedrag voor Ethnos zou zijn bijeengebracht*

Die betrokkenheid vanuit de Sovjet-Unie is, zoals probeert

te documenteren, sindsdien onverminderd blijven bestaan. Inderdaad

rijst uit zijn boek het beeld op van ondoorzichtige Sovjetinfiltratiepo-

gingen enerzijds maar ook van intern Griekse intriges en concurrentie an

derzijds. Door deze verwarring is het, zoals de Neue Zurcher Zeitung

(30 juni 198*0 concludeert, eigenlijk niet . mogelijk om na te gaan of

alle door verschafte details en gegevens ook werkelijk kloppen.

's boek riep dan ook gemengde reacties op. Zo verklaarde de

Griekse regering dat het een "ongezond klimaat in de Griekse pers" ver-

oorzaakt» Ethnos1 uitgever kwalificeerde het boek als een

"onderdeel van een georganiseerde Amerikaanse leugencampagne" en de schr

ver ervan als "CIA-agent".

Ook de Griekse justitie aanvaardde 's beweringen niet. Aangeklaa

door , werd in december 19&3 wegens smaad tot 2 jaar

gevangenisstraf veroordeeld. Volgens de rechtbank waren zijn beweringen

bewust in strijd met de feiten. Het boek werd bovendien in beslag genome

Kortgeleden werd deze uitspraak in hoger beroep bevestigd, zij het dat

de gevangenisstraf werd teruggebracht tot 1 jaar of een geldboete. Komen

teel is de zaak aanhangig bij Griekenlands hoogste gerechtshof, de

Areopagus. Deze heeft nog geen uitspraak gedaan.

Los van de vraag of zijn bewegingen, m.n. als hij het heeft

over financiële Sovjetbetrokkenheid bij Ethnos, al dan niet voldoende

hard kan maken, resteert een gegeven dat alle aandacht verdient. Dat is

dat een krant die zich als onafhankelijk aandient, een pro-Sovjet-publi-

citeit bedrijft die zelfs voor het Amerika-onvriendelijke Griekenland

- de eigenlijke communistische pers buiten beschouwing gelaten - opmerke

lijk is.

geeft in zijn boek hiervan een analyse aan de hand van ̂ 00

achtereenvolgende nummers van Ethnos. Die analyse laat zien dat Ethnos

*• regelrecht Sovjet-propaganda bedrijft en vaak -zonder dit aan te gever

officiële Sovjetartikelen overneemt (Zo schrijft het blad bijv. over de

- k -



"Sovjetrussische vredesoperatie" in Afghanistan en over de "heroïsche

strijd" van het regime daar tegen de "terroristen", het drukt artikelen

over Polen af waarin wordt geprezen en belachelijk

wordt gemaakt en h»t karakteriseert als het over ontwapeningsvraagstuk-

ken gaat de Amerikaanse leiders als "moordenaars", "psychopaten" en

"fascisten" waartegenover de Sovjet-Unie als de enige hoop op vrede

in de wereld wordt gesteld),

- het nieuws manipuleert én zaken weglaat of juist opblaast in de

richting vaneen anti-Vesterse en pro-Sovjet beeldvorming (Zo besteedde

Ethnos geen letter aan het bezoek dat de paus vorig jaar aan Polen

bracht, het maakt geen melding van Sovjetverklaringen m.b.t. de ge-

schillen tussen Griekenland en Turkije wanneer dergelijke verklaringen

tegen de Griekse gevoelens ingaan maar het maakt een zo groot mogelijke

ophef van elk meningsverschil tussen Griekenland en z'n NAVO-bondgenotei

m.n. als het om de Verenigde Staten gaat).

- de beschikking heeft over correspondenten in Washington, Londen en

Nicosia, die het aanduidt als "Westerse waarnemers" maar die volgens

in werkelijkheid Moskou-loyale communisten zijn.

Intussen moet worden vastgesteld dat ook al rechtvaardigt de inhoud vaz

Ethnos de conclusie dat het blad een redactionele lijn volgt die evident

aansluit bij de doelstellingen van de buitenlandse Sovjetpolitiek, daar-

mee nog niet bewezen is dat het inderdaad een KGB-produkt is. Mogelijk

heeft de bewijsvoering op dit laatste punt onderschat.


